arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹

گروسی: درباره برنامه هسته‌ای ایران توافق نشود با وضعیت جدید مواجه می شویم

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت دستیابی به توافقی در باره برنامه هسته ای ایران، گفت که اگر ایران و دیگر کشورها از جمله آمریکا در باره این برنامه به توافق دست نیابند، جامعه جهانی با وضعیت کاملا جدیدی درمورد پیشرفت هسته ای ایران روبه رو می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: گروسی در گفت وگو با شبکه خبری ژاپنی( ان اچ کی) گفت که به موضوع کاهش دسترسی بازرسان آژانس به سایت های ایران از همان ابتدا با جدیت توجه داشته است و همین موضوع او را واداشت تا برای مذاکره به تهران سفر کند.

مدیرکل آژانس درعین حال مدعی شد که تعلیق پروتکل الحاقی خسارتی مهم برای جامعه جهانی است و افزود: آژانس سیستمی برای ادامه گردآوری اطلاعات از طریق دوربین ها و دیگر تجهیزات نظارتی دایر در تاسیسات هسته ای ایران تا سه ماه راه اندازی کرده است.

گروسی اضافه کرد:اگر ایران و دیگر طرف های مرتبط به توافقی سیاسی دست یابند، آژانس قادر به دسترسی به این اطلاعات گردآوری شده، خواهد بود.

وی گفت که هیچ روش جایگزین دیگری برای جمع آوری اطلاعات وجود ندارد زیرا ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است.
مدیرکل آژانس در باره فرصت سه ماهه برای دسترسی به توافق هم گفت: برای همه نقش آفرینان از جمله ایران به منظور ادامه مذاکراتشان فضا موجود است.

گروسی روز یکشنبه گذشته در تهران با «علی اکبر صالحی » رئیس سازمان انرژی اتمی و « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در باره آخرین تحولات برجام گفت‌وگو کرد و این دیدارها به صدور بیانیه‌ای مشترک بین ایران و آژانس منجر شد که بر اساس آن فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه در ایران ادامه پیدا کند.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، اقدامات داوطلبانه تحت برجام را از پنجم اسفند متوقف کرده است.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دوشنبه هفته گذشته نامه ایران در این زمینه را به مدیر کل آژانس تسلیم کرد.

وی اظهارداشت که این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده است تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

نظرات بینندگان