arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹

جهانگیری: طرح ۷ ساله نجات خلیج گرگان به تصویب رسید

معاون اول رییس جمهوری گفت: طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیات دولت رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون اول رییس جمهوری گفت: طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیات دولت رسید.

اسحاق جهانگیری روز شنبه در بدو ورود به گلستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: برای اجرای این طرح با موانعی روبرو هستیم که تلاش می کنیم آن را برطرف کنیم.

وی همچنین به تلاش دولت برای راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد و گفت: دولت راه اندازی این منطقه را تصویب کرده اما اجرای آن به دلیل اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

وی بیان کرد: گلستان ظرفیت فراوانی برای توسعه تجارت مرزی دارد که توسعه روابط با ترکمنستان و رفع موانع گسترش تجارت با این کشور می تواند منجر به توسعه بیشتر گلستان شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: گلستان علاوه بر شرایط اقلیمی مناسب و برخورداری از دریا و جنگل و جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی، نیروهای تحصیل کرده و متخصصی دارد که استفاده صحیح از این مواهب و ظرفیت ها می تواند چرخ توسعه این استان را سریعتر به حرکت درآورد.

جهانگیری به اجرای طرح زهکشی اراضی در گلستان اشاره کرد و ادامه داد: دولت متعهد به زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی این استان است که که تاکنون ۸۰ هزار هکتار انجام شده و ۹۰ هزار هکتار در دست اجراست.

سال ۹۳ در سفر اول رییس جمهوری به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید که از آن زمان تاکنون ۷۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی توسط جهاد کشاورزی و ۴۰ هزار هکتار از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان زهکشی شد.

طبق برنامه تا پایان دولت دوازدهم باید ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی اولویت دار گلستان زهکشی شود.

کارشناسان معتقدند که ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیازمند زهکشی است.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

جهانگیری در اولین برنامه سفر به گلستان در روستای عطاآباد شهرستان آق‌قلا چند طرح از جمله کارگاه‌های تولید مبل این روستا را افتتاح خواهد کرد.

بازدید از نمایشگاه سیل و برگزاری آیین ویژه روستایی از دیگر برنامه‌های معاون اول رییس جمهوری در عطاآباد است.

روستای عطاآباد بیش از صد کارگاه تولید مبل دارد.

حضور در روستای پنج پیکر از توابع بندرترکمن دیگر برنامه سفر معاون اول رییس جمهوری به گلستان است.

جهانگیری با حضور در این روستا ضمن بازدید از محلات و مناطق بازسازی شده پس از سیل سال ۹۸، کلید یکی از خانه های بازسازی شده را به مالک آن اعطا خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهوری در این روستا کارخانه گلستانیت (تولید کننده پوشش سقف خانه) با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی را افتتاح می کند.

بهره برداری از جاده چهار بانده کردکوی - بندرترکمن دیگر برنامه جهانگیری در گلستان است.

معاون اول رییس جمهوری سپس در جلسه اقتصاد مقاومتی گلستان شرکت و تعدادی از پروژه‌های عمرانی و کشاورزی این استان را به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح خواهد کرد.

آخرین برنامه کاری سفر امروز معاون اول رییس جمهوری دیدار با نخبگان گلستان است.

گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، دارای ۳۵ شهر، ۱۳ شهرستان و حدود هزار روستا است.

نظرات بینندگان