arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹

خوراکی‌هایی که عمرتان را کوتاه می‌کنند

بسیاری از ما عادت داریم از خوراکی‌های مختلف آماده و فروشگاهی در طول روز استفاده کنیم، خوراکی‌هایی که در زندگی روزمره ما جا افتاده اند، اما درواقع می‌توانند اثراتی مخرب بر سلامتی ما داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از ما عادت داریم از خوراکی‌های مختلف آماده و فروشگاهی در طول روز استفاده کنیم، خوراکی‌هایی که در زندگی روزمره ما جا افتاده اند، اما درواقع می‌توانند اثراتی مخرب بر سلامتی ما داشته باشند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، برخی خوراکی‌ها می‌توانند نه تنها روی سلامتی تاثیری منفی بگذارند، بلکه ممکن است عمر ما را کوتاه کنند.

کوکی‌های صبحانه، کلوچه‌ها و کیک‌های مختلف، نان شیرینی‌ها و کراکر نمکی‌ها اعضای جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از ما محسوب می‌شوند، بسیاری از افراد به علت مشغله بالا عادت کرده اند غذا‌های نیمه آماده مانند پیتزاها، همبرگر‌ها و ناگت‌ها را امتحان کنند، اما بر اساس پژوهش‌های پژوهشگران بریتانیی این خوراکی‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش وزن را در افرادی از گروه‌های سنی مختلف، افزایش دهند.

محققان در تحقیق جدید منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا، داده‌های مطالعه اپیدمیولوژی روستایی شهری را بررسی کردند، آن‌ها بیش از ۱۶ سال داده از ۱۳۷، ۱۳۰ شرکت کننده در ۲۱ کشور را بررسی کردند و دریافتند که خوردن هفت وعده غلات تصفیه شده در روز با موارد زیر مرتبط است:

۲۷ ٪خطر بیشتر خطر مرگ زودرس
۳۳ ٪ خطر بیشتر برای بیماری‌های قلبی
۴۷ ٪ خطر بیشتر برای سکته مغزی

 

خوراکی‌

از طرف دیگر، با مصرف غلات سبوس دار یا برنج سفید هیچ اثر منفی قابل توجهی در سلامتی مشاهده نشد. در مطالعه مذکور، نان سفید منبع اصلی کربوهیدرات‌ها بود و محققان اشاره کردند که مصرف غلات تصفیه شده و قند‌های اضافه شده در طول چند دهه گذشته رشد کرده است.

در حالی که بیشتر ما باید‌ها و نباید‌های اساسی تغذیه سالم را می‌دانیم، رعایت یک رژیم غذایی سالم هنگامی که مشغول کار، و دارای استرس هستیم بسیار سخت‌تر است، اما آنچه ممکن است شما را نسبت به آنچه می‌خورید دوباره شوکه کند این واقعیت است که غذا‌های خاصی وجود دارند که به طور قطعی با پیامد‌های بی شماری برای سلامتی شما مرتبط هستند.

برای مثال افزایش مصرف خوراکی‌هایی با آرد تصفیه شده و فاقد سبوس، می‌توانند به سرعت شاخص‌های قند خون را افزایش دهد، با این حال، می‌توانید بسیاری از این وعده‌ها را به راحتی با غلات کامل مانند جو دو سر کامل، چاودار، ارزن، جو یا حتی ذرت بوداده جایگزین کنید. کاهش مقدار مصرف غلات تصفیه شده و شکر و بهبود کیفیت کربوهیدرات برای نتایج بهتر سلامتی ضروری است.

نظرات بینندگان