arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

هشدار افزایش دوباره فوتی‌ها

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه اینطور نیست که بگوییم ویروس جهش یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی کند، گفت: در تهران آمار بیماران سرپایی در حال افزایش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه اینطور نیست که بگوییم ویروس جهش یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی کند، گفت: در تهران آمار بیماران سرپایی در حال افزایش است.

بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود دو هفته طول می کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد. دکتر حمید عمادی درباره وضعیت ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور، گفت: جهش ویروس کرونا، باعث شده که میزان بیماری زایی کووید۱۹ و قدرت سرایت آن افزایش یابد. البته اینطور نیست که ویروس جهش یافته فقط یک طیف خاصی را درگیر کند، بلکه همه طیف های سنی را می تواند درگیر کند.

وی تاکید کرد: البته پیش از این اگر اعلام می شد که به عنوان مثال ویرس ووهان دو درصد افراد زیر ۱۸ سال را درگیر می‌کند، این میزان در ویروس جهش یافته افزایش یافته و میزان بیشتری از افراد زیر ۱۸ سال را درگیر می‌کند، اما اینطور نیست که بگوییم ویروس جهش‌یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی‌کند. بنابراین آمار مبتلایان زیر ۱۸ سال در ویروس جهش‌یافته انگلیسی بیشتر شده است.

علائم کرونای انگلیسی

وی افزود: در عین حال ویروس جهش یافته انگلیسی علائم بالینی مجزایی ندارد، بلکه علائم بالینی آن مانند قبل است، اما شدت بیماری، میزان سرایت پذیری و انتقال آن و میزان مرگ و میر ناشی از آن بیشتر از ویروس ووهان است. علائم ویروس جهش‌یافته نیز همان تب، سرفه، بدن درد و... که همان علائم کووید۱۹ است و فرقی با ویروس ووهان از نظر علائم ندارد.

احتمال چهارمین بحران کرونا

عمادی با اشاره به افزایش موارد بیماری با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: اگر این وضعیت یعنی روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد، حتما با بحران در بیماری مواجه می شویم. کووید۱۹ شوخی ندارد. تاکنون کرونا سه بار در یکسال گذشته به ما نشان داده است که هر زمان که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردیم، چوبش را خوردیم.

در حال حاضر هم باید مراقبت کنیم و با رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و چیزهایی که همه می‌دانیم، نباید اجازه دهیم بیماری گسترش یابد و خدایی نکرده منجر به بحران شود. موضوع رعایت این موارد است. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه با ادامه روند افزایشی بیماری و وضعیتی که در برخی استان‌ها مانند خوزستان می‌بینیم، متاسفانه احتمال بروز پیک چهارم بیماری وجود دارد، گفت: با توجه به گردش ویروس جهش یافته این احتمال وجود دارد که با توجه به سرایت‌پذیری بالاتر و شدت بیماری‌زایی بیشتر ویروس، میزان مرگ هایمان حتی از حداکثر مرگ‌ها در پیک قبلی هم بیشتر شود.

فرصتی دو هفته‌ای

وی با بیان اینکه وضعیتی را که در تهران می بینم این است که آمار بیماران سرپایی مان در حال افزایش است، گفت: البته آمار بیماران بستری هنوز تفاوت چشمگیری نداشته است، اما به نظر می آید آمار بیماران بستری هم در سطح شهر تهران در حال افزایش است. باید توجه کرد که بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود دو هفته طول می کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد که البته امیدوارم واقعا چنین اتفاقی رخ ندهد.


 روزنامه آرمان ملی 

نظرات بینندگان