arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

سخنگوی ستاد کرونا: تحقق سفرهای نوروزی قابل پیش بینی نیست / به دو هفته آینده بستگی دارد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به خیزش کرونا در هفته های اخیر اظهار کرد: تصمیم گیری درباره سفرهای نوروزی، بستگی به دو هفته آینده دارد چون قابل پیش بینی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به خیزش کرونا در هفته های اخیر اظهار کرد: تصمیم گیری درباره سفرهای نوروزی، بستگی به دو هفته آینده دارد چون قابل پیش بینی نیست.

علیرضا رئیسی در برنامه نگاه یک تلویزیون اظهار کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در دنیا از مرز ۱۱۴ میلیون نفر گذشت و بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در یک سال گذشته بر اثر کرونا جان باختند؛ آمریکا با ۹۲۰ هزار فوتی در صدر کشورها قرار دارد.

وی یادآور شد: کشورهایی مانند هند، برزیل و مکزیک هم از میزان ابتلای بالایی برخوردارند در اروپا هم انگلیس در صدر ابتلا و مرگ و میر قرار گرفته است.

رئیسی با بیان اینکه ویروس جهش یافته کرونا را می توان عمده علت افزایش و درصد قرار گرفتن انگلیس از حیث ابتلا و مرگ و میر عنوان کرد توضیح داد: گرچه کرونا از شهریور سال قبل در انگلیس مشاهده شد اما انگلیسی ها آن را عنوان نکردند پس از آن در نیمه های آذر بود که عنوان شد ویروسی جدید و جهش یافته پیدا شده است. در ایران با اقدامات خوبی که انجام شد به ویژه همکاری مردم در آبان شاهد سیر نزولی کرونا بودیم و در آذرماه این سیر نزولی حرکت کرد و میزان مرگ و میری را که در مهرماه به مرز ۵۰۰ نفر در روز رسیده بود دو رقمی شد.

وی افزود: حدوداً دو ماه پیش و در دوران پیک و اوج بیماری کرونا روزانه دو هزار و ۷۰۰ بیمار بستری مثبت داشتیم و میزان مرگ و میر هم به ۴۷۰ تا ۴۸۰ نفر رسیده بود اما حالا در یک نگاه می توان وضعیت کشور را این طور توصیف کرد که میزان بستری مبتلایان به کرونا در کشور به زیر عدد هزار یعنی روزانه ۷۰۰ نفر رسیده، آمار مرگ و میر هم به رقمی حدود ۷۰ تا ۷۵ نفر رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران، پیش بینی‌های جهانی را تغییر داده است تاکید کرد: سایت‌های گوناگون علمی همچون ICHEME آی چمی وضعیت کرونا همه کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهند و طبق گفته همین سایت‌ها برای ایران پیش بینی شده بود که آبان و آذر ماه مرگ و میر کشورمان به روزانه هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد، اما در بحث اپیدمی و بیماری‌های واگیر قبل از اینکه رفتار ویروس تعریف کننده باشد رفتار مردم تعریف کننده وضعیت خواهد بود.زمانی که همه آمار مرگ و میر ایران را در آبان و آذرماه روزانه هزار و ۲۰۰ نفر پیش بینی می‌کردند با رعایت پروتکل‌ها و اعمال محدودیت‌های تردد در کشورمان و همینطور بالا بردن تست‌ها و قرنطینه کردن افراد سبب شد تا پیش بینی‌ها غلط از آب در آید و تعداد مرگ و میر در ایران دو رقمی شود.

سفرهای نوروزی

رئیسی درباره سفرهای نوروزی افزود: تصمیم گیری درباره این موضوع، بستگی به دو هفته آینده دارد، چون قابل پیش بینی نیست. در استان خوزستان در مدت یک هفته، شیوع بیماری کرونا در اهواز، چنان زیاد شد که بیمارستان‌ها پر شد و بیماران مثبت سرپایی در اهواز و خوزستان به روزانه هزار و ۲۰۰ بیمار رسید که از این رقم ۱۵۰ بیمار بستری شدند. اگر تحمل و پروتکل‌ها را رعایت کنیم، نوروز آرامی خواهیم داشت و با این کار می‌توانیم برخی از سفرها را کنترل شده، آزاد کنیم، اما از اکنون قابل پیش بینی نیست. وضعیت کنونی شهرهای مسافر پذیر، زرد و یا نارنجی است بنابراین اگر این وضعیت به قرمز و نارنجی تبدیل شود نمی‌توانیم اجازه سفر به آن جا را بدهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در هر خیزی که اتفاق می‌افتد ۱۰ تا ۱۲ هزار مرگ بیشتر می‌شود. برخی از رفت و آمدهای زمینی از کشورهای همسایه به صورت غیر قانونی انجام می‌شود و کنترل آن سخت و مشکل دیگر این است که بسیاری از کسانی که وارد کشور شدند تست منفی تقلبی ”پی سی آر“ از کشورهای دیگر داشتند. نظام سلامت کشورمان یکی از پیشروترین نظام‌های سلامت دنیاست و آرمان‌های اول انقلاب در حوزه نظام سلامت تا حدود بسیار زیادی اجرایی شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد ادعای برخی افراد درباره طب سنتی و تاثیر آن در درمان بیماری کرونا گفت: ادعای خالی مبنی بر تاثیر یک دارو را نمی‌پذیریم و این ادعا باید در آزمایشگاه ثابت شود و سازمان غذا و دارو هم آن را تایید کند. به طب سنتی به عنوان طب مکمل نگاه می‌کنیم و دانشکده طب سنتی داریم، اما کسانی هستند که در این زمینه شیادی می‌کنند و کسانی هم هستند که کتاب مرجع علوم پزشکی را می‌سوزانند. باید به عقل کسی که چنین حرکتی می‌کند شک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده، مدارس حضوری را داشته باشیم، گفت: مدارس غیر حضوری تبعات بسیار غیر قابل جبران اجتماعی و روانی به ویژه برای دانش آموزان اول و دوم ابتدایی دارد و کار معلم‌ها برای آموزش مجازی، سخت‌تر شده است. در مورد آزمون‌های مدارس، مشکلات خیلی کمی داریم، چون در محل است و نیاز به مسافرت نیست و تعداد دانش آموزها خیلی کم است و مشکلی برای امتحان حضوری برای مدارس برای امتحان نهایی نداریم. در مورد دانشگاه‌ها هم در ستاد بسیار بحث و قرار شد تا آن جایی که امکان دارد دانشجویان در شهر خودشان مهمان شوند و در شهر خودشان با رعایت دستورالعمل‌ها و فاصله گذاری، آزمون بدهند و فعلاً معاونت آموزش، برای تغییر زمان برگزاری آزمون تصمیمی نگرفته است.

مرگ میر کرونا تک رقمی می شود

رئیسی اظهار کرد: در حال حاضر هم با توجه به روند پیش روی ما، پیش بینی شده که در فروردین ماه سال آینده مرگ و میرها تک رقمی خواهد شد، البته رفتار مردم و تصمیمات مسئولین در این روند کاملاً تعیین کننده است. معمولاً هر خیز بیماری یک بازه سه ماهه دارد و با گذر از این خیز، دوباره یک ماه حالت آرامشی پیش می‌آید و مجدد خیز بعدی فرا می‌رسد، این اتفاق با نگاهی به رفتار ویروس می‌توان مشاهده کرد در یک سال گذشته کرونا در کشورمان با سه پیک همراه بود و هر پیک هم سه ماه به طول انجامید، پس از نظر اپیدمیولوژی می‌توان این گونه برداشت کرد که احتمالاً یک پیک دیگر در فروردین ماه وجود داشته باشد البته این نکته بر اساس رفتار اپیدمیولوژی ویروس کرونا معنا می‌دهد.

وی توضیح داد: هر زمان رعایت پروتکل‌ها افت می‌کند شاهد خیزی از ویروس بوده ایم، حال و روز امروز خوزستان هم دستخوش کاهش رعایت پروتکل هاست؛ البته چند شهر دیگر هم هستند که پس از مدتی تغییر رنگ داده اند فقط جای شکر دارد که هنوز رنگشان قرمز نشده است.

همیشه انتظار می‌رود که گذر زمان موجب جهش در ویروس می‌شود، اما این جهش همیشه نباید به سمت تهاجمی شدن پیش برود اتفاقاً اکثر اوقات جهش ویروس به سمتی می‌رود که خودش را حذف می‌کند و به سمت ضعیف شدن و در نهایت از بین رفتن حرکت می‌کند، ولی متاسفانه تا به حال جهش‌های زیادی در ویروس کرونا صورت گرفته و این جهش ها، میزان چسبندگی ویروس به سلول‌ها را بیشتر کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: جهش ویروس کرونا به گونه‌ای شده که قبلاً اگر فردی مبتلا در جمعی وارد می‌شد و سه نفر را مبتلا می‌کرد الان ۷ تا ۸ نفر را مبتلا می‌سازد بنابراین قدرت سرایت ویروس افزایش یافته است. وقتی تعداد بستری‌ها در یک بیمارستان افزایش یابد، میزان خدمات رسانی کاهش می‌یابد و شانس مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

چگونگی ورود کرونای انگلیسی به ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابه با کرونا از چگونگی راهیابی ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی به کشورمان گفت: ویروس تنفسی به همه جا خواهد رفت ممکن است در حرکت و انتقال آن تاخیر پدید آید، اما کنترل صد درصدی امکان پذیر نیست.از آنجا که عصر، عصر ارتباطات است، تنها راه ارتباطی میان کشورها، پرواز با هواپیما نیست، راه‌های زمینی هم وجود دارد، ما به محض اطلاع از اعلام ویروس جهش یافته، پروازهایمان از انگلیس را لغو کردیم، اما طریقه ورود این ویروس از سایر کشورها هم امکان پذیر بود در حال حاضر همه کشورهای اطراف ما آلوده این ویروس شده و آلوده اند.

وی در خصوص چرایی قرنطینه نشدن استان خوزستان علی رغم درخواست‌های دستگاه‌های مختلف افزود: در حال حاضر ما در حال قرنطینه معکوس کشور هستیم، این ویروس دیگر محدود به استان خوزستان نیست حداقل در ۱۶ استان کشور گزارش‌هایی مبنی بر وجود آن اعلام شده است.

۱۸۷ مورد ویروس انگلیسی در کشور

رئیسی با بیان اینکه تاکنون آمار ۱۸۷ مورد مبتلا به ویروس انگلیسی از استان‌های کشورمان به ثبت رسیده است گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی تا این لحظه در کشورمان ۲۰ فوتی به ثبت رسانده حال اگر منظور از قرنطینه، قطع رفت و آمدهاست باید گفت در ستاد ملی مقابله با کرونا برای استان خوزستان تصمیم گرفته شده که پلاک‌های غیر بومی حق ورود و پلاک‌های بومی هم حق خروج از استان نداشته باشند که در صورت مشاهده هر گونه تخلف با جرایم سنگینی مواجه می‌شوند.

وی در خصوص مسافرت‌های هوایی در کشور افزود: این سفرها تنها هفت درصد سفرهای کشور را شامل می‌شود و افرادی که از این طریق قصد خروج از خوزستان و پرواز به استان دیگری دارند باید حتما تست PCR منفی داشته باشند در غیر این صورت اجازه پرواز نخواهند داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مسافرت‌ها از طریق خطوط ریلی کشور گفت:​ ۱۱ درصد از سفرهای کشور به روی ریل‌های آهن و ۶ درصد از سفرهای درون کشوری با اتوبوس انجام می‌شود پس سهم عمده‌ای از سفرهای درون کشوری با خودروهای شخصی و برای آن‌ها هم محدودیت‌های جاده‌ای گذاشته شده است.

رئیسی گفت: در طرح محدودیت‌های هوشمند زمانی که وضعیت شهری قرمز شود همه مشاغل به غیر مشاغل گروه یک، تعطیل می‌شوند استان خوزستان هم در وضعیت قرمز قرار دارد پس تعطیلی مشاغل اعمال شده است علاوه بر آن مدارس و دانشگاه‌ها هم وضعیت تعطیل دارند.

تولید یک تا میلیون دُز واکسن

در این برنامه همچنین دکتر جلیلی مدیر تیم تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه از آخرین وضعیت تولید واکسن گفت: طبق وعده‌های پیشین، مرحله دو یا نیمه صنعتی تولید واکسن کرونا دوم اسفند به پایان رسید و طبق برنامه تولید واکسن خود را در فاز نیمه صنعتی آغاز کردیم، مقرر شد که در مرحله نیمه صنعتی ماهیانه یک تا دو میلیون دز واکسن تولید کنیم.

او ادامه داد: فاز صنعتی یا مرحله سه طبق برنامه در حال پیشرفت و تا این لحظه بخشی از تجهیزات ان به کشور حمل شده و کار نصب آن‌ها در حال انجام است بر اساس برنامه تولید فاز صنعتی ما در اردیبهشت ماه با ظرفیت بیش از ۱۰ میلیون دز در ماه آغاز خواهد شد.

جلیلی از آخرین وضعیت دریافت کنندگان دزهای واکسن کرونای تولید داخل گفت: ۱۴ اسفند ماه، پایان فاز یک ما خواهد بود، عوارض که تا به حال از ۵۶ نفر داوطلب تزریق واکسن کرونا گزارش شده، از نوع خفیف بود و مورد خاصی تاکنون گزارش نشده است بر اساس پروپزالی که به وزارت بهداشت ارائه کرده ایم خواهان ادغام فاز دو و سه شده ایم این اقدام، مقداری زمان اجرای پروژه را کوتاه‌تر می‌کند البته این اتفاق در صورت تایید نتایج از مرحله یک میسر خواهد شد.

دکتر رئیسی هم با اشاره به جمعیت ۷/۸ میلیارد نفری جمعیت جهان گفت: با توجه به اینکه تمام جمعیت جهان به نوعی درگیر ویروس کرونا هستند اگر قرار باشد پاندمی شکسته شود باید ۷۰ درصد جمعیت جهان واکسینه شوند برای حدود پنج میلیارد نفر در دنیا حدود ۱۰ میلیارد دز واکسن نیاز داریم این میزان واکسن به دنیا هیچ وجه در سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰ امکان تولید ندارد.

نیاز به ۱۲۰میلیون دُز واکسن

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با توجه به قدرت سرایت بالای ویروس کرونا باید نگران خیز چهارم باشیم، گفت: در هر خیز جدید, ۱۰ تا ۱۲ هزار مرگ، بیشتر اتفاق می‌افتد. برای ایمن سازی کامل مردم کشورمان حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم. اینکه انتظار داشته باشیم و فکر کنیم کشورهای دیگر به کشور ما که در تحریم هستیم، واکسن می‌دهند اشتباه است.

وی با تاکید بر اینکه حضور واکسن سازان داخلی اهمیت و ارزش فوق العاده بالایی دارد، اضافه کرد: از ماه تیر شاید بتوانیم ماهیانه تا ۲۰ میلیون دز واکسن تولید کنیم و با این میزان تولید، در حدود پنج ماه می‌توانیم مردم را واکسینه کنیم.

رئیسی ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا پایان آبان یا آذر سال آینده می‌توانیم کل کشور را با واکسیناسیون نسبت به ویروس کووید ۱۹, ایمن سازی کنیم. این کار بسیار بزرگی است و بسیاری از کشورهای دنیا نمی‌توانند در سال ۱۴۰۰، مردم خودشان را کاملاً ایمن سازی کنند.

مرحله اول واکسیناسیون را با واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه برای کادر آی سی یو آغاز کردیم که مستقیماً با بیماران کرونایی در ارتباط بودند.

وی با بیان اینکه از پنجشنبه با حضور وزیر بهداشت، مرحله دوم واکسیناسیون را با ۱۰۰ هزار دز واکسن اسپوتنیک وی روسیه از سالمندان آغاز کردیم، افزود: معلولان جسمی و ذهنی، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، غسال‌ها و کارکنان اورژانس و آزمایشگاه کووید ۱۹ در اولویت واکسیناسیون هستند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اضافه کرد: سند ملی واکسیناسیون کشور، بسیار دقیق تهیه شده که در آن اولویت بندی افراد برای دریافت واکسن، مشخص شده است. اولویت یک شامل کادر بهداشت و درمان است که حدود ۶۰۰ هزار نفر هستند و حدود ۷۰۰ هزار نفر هم شامل افراد خانه سالمندان، بیماران زمینه‌ای و بقیه گروه‌هایی که نام بردیم، هستند.

اولویت ها

رئیسی تصریح کرد: مرحله دوم واکسیناسیون از افراد سالمند بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود و ۷۵ تا ۸۰ سال؛ ۷۰ تا ۷۵ و ۶۵ تا ۷۰ سال، اولویت‌های بعدی هستند. سپس افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه در اولویت دریافت واکسن هستند.

مرحله بعدی، مراکز تجمع مانند سرباز خانه‌ها و زندان‌ها هستند و در مرحله آخر بقیه عموم مردم واکسینه می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جزو اولویت یک دریافت واکسن هستند، گفت: ساعت چهار صبح یکشنبه, ۲۵۰ هزار دز جدید واکسن ”سینوفارم“ وارد کشور می‌شود و علاوه بر آن ۲۰۰ هزار دز ”اسپوتنیک وی“ در هفته آینده به دست ما می‌رسد.

از سبد کوواکس در چهار مرحله، در مرحله اول حدود یک میلیون دز واکسن دریافت می‌کنیم که احتمالاً سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده به دست ما خواهد رسید. از هند هم حدود ۲۰۰ هزار دز واکسن به دست ما می‌رسد که مجموعه این واکسن‌ها برای مرحله یک واکسیناسیون کشورمان، کافی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یکی از واکسن‌های تولید داخل که به دست ما خواهد رسید واکسن پاستور است که بسیار امیدواریم از فروردین در اختیار ما قرار گیرد. امیدواریم بتوانیم با واکسن‌های تولید داخل و بقیه واکسن‌های وارداتی، به سرعت، برنامه واکسیناسیون را انجام دهیم.

در جهان؛ هدف نخست از واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر است و هدف دوم، قطع زنجیره انتقال ویروس است بنابراین با حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در مرحله نخست، واکسینه می‌کنیم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مرگ و میرها را کاهش می‌دهیم، اما برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به واکسینه کردن ۵۰ میلیون نفر نیاز داریم.

واکسن روسی بدون عوارض

رئیسی گفت: تاکنون هیچ نوع عارضه جدی از واکسن «اسپوتنیک وی» نداشتیم. اینکه واکسن‌ها چقدر ایمنی در بدن ایجاد می‌کند هنوز در حال مطالعه است، اما پیش بینی‌ها حاکی از این است که بین ۶ ماه تا یک سال و برخی از واکسن‌ها تا ۱۸ ماه می‌تواند مصونیت ایجاد کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، اضافه کرد: آخرین چیزی که کنار خواهیم گذاشت زدن ماسک است. زدن واکسن به هیچ وجه اجباری نیست و کاملاً داوطلبانه است، اما قویاً توصیه می‌شود که این واکسیناسیون باید انجام گیرد تا ایمنی جمعی ایجاد شود.

آقای رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌های ساخت داخل و یا خریداری شده نسبت به ویروس‌های جهش یافته جدید مقاوم هستند، گفت: این موضوع نیاز به مطالعه دارد. بر اساس گزارش شرکت‌های واکسن ساز و تولید کننده؛ واکسن ”برکت“ توانست در مقابل ویروس جهش یافته انگلیسی موثر باشد.

رئیسی افزود: به هیچ وجه از گروه‌های هدف و آسیب پذیر برای واکسیناسیون هزینه گرفته نمی‌شود. پیش بینی می‌شود ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوآنزا سال‌ها با ما خواهد بود به همین علت در سال‌های آینده شاید این واکسن کرونا در داروخانه‌ها عرضه شود. با توجه به اینکه سند ملی واکسیناسیون کشور، مصوبه ستاد ملی است و این سند علاوه بر مطالعات فنی، مطالعات اخلاقی و اجتماعی را هم گذرانده است بنابراین به هیچ وجه اولویت‌های واکسیناسیون تغییر نخواهد کرد.

وی درباره واکسن سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی گفت:​ این سازمان در چهار قسمت، واکسن کرونا را به ما تحویل می‌دهد که تا اردیبهشت به پایان می‌رسد. در مرحله نخست، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دز به ما می‌دهد و تا خرداد بر اساس قراردادی که داریم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن باید به ما بدهد. امیدواریم تا تیر، واکسن تولید داخل به دست ما برسد و نیازی به واکسن سبد کوواکس نباشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد احتمال ایجاد خیز چهارم کرونا در کشورمان گفت: با توجه به قدرت سرایت بالای این ویروس باید نگران این خیز باشیم.

نظرات بینندگان