arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

روسیه: نشست شورای حکام فردا شروع می‌شود؛ این می‌تواند تحولات بعدی پیرامون ایران را از قبل تعیین کند

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین با اشاره به نشست شورای حکام اژانس بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران، خواستار مسئولیت پذیری شورای حکام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین طی توئیتی نوشت: «نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا شروع خواهد شد. این می تواند تحولات بعدی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را از قبل تعیین کند. لازم است تمامی حکام این نکته را در ذهن داشته باشند و رویکرد مسئولیت پذیر اتخاذ کنند.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در وین درباره آخرین گزارش‌ها از اقدامات هسته‌ای ایران نشست برگزار کند.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، کاخ سفید از دیگر کشورها می‌خواهد در شورای حکام آژانس بین‌الملل انرژی اتمی، ایران را به صورت رسمی به دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند.

در همین حال رویترز گزارش داد ایران نیز در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران را «غیر سازنده» می‌داند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک 21 فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی می کند.

جمهوری اسلامی ایران از بامداد سه‌شنبه 5 اسفندماه مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است. این اقدام هسته‌ای ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام شده است.

مقامات ایرانی در سطوح مختلف بارها به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند که در صورت عمل نکردن به تعهداتشان، روند تعدیل تعهدات هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

ایران از اردیبهشت‌ماه 1398 (یک سال پس از خروج آمریکا از برجام) در واکنش به کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام طی چند مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

نظرات بینندگان