arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

سخنگوی ستاد کرونا: فاز سوم تست انسانی واکسن پاستور از ۲ هفته دیگر آغاز می شود / از فروردین ۱۴۰۰، ماهانه ۴ میلیون دوز از این واکسن به دستمان می رسد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن ایرانی کرونا تولید محققان انستیتو پاستور دو هفته دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی می‌شود. وی گفت: از فروردین ۱۴۰۰، ماهانه دو تا ۴ میلیون دوز از واکسن انیستیتو پاستور به دستمان خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:واکسن ایرانی کرونا تولید محققان انستیتو پاستور دو هفته دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی می‌شود.

 علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن پاستور واکسن مشترک نیست، بیان کرد:واکسن ایرانی کرونا تولید محققان انستیتو پاستور دو هفته دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی می‌شود. ۲ تا ۴ میلیون دوز تا فروردین ۱۴۰۰ تولید می‌شود.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: هم اکنون ما در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن انیستیتو پاستور هستیم و واکسن پاستور نخستین واکسن ایرانی کروناست که به دستمان می‌رسد.

رییسی بیان کرد: در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کرونای پاستور به ۵۰ هزار نفر تزریق می‌شود که این مرحله دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از فروردین ۱۴۰۰، ماهانه دو تا ۴ میلیون دوز از واکسن انیستیتو پاستور به دستمان خواهد رسید.

تقسیم بندی زمانی اولویت‌های تزریق واکسن

رییسی با اشاره به سند ملی واکسیناسیون کشور که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد، گفت: در مرحله اول واکسن به گروه‌های کارکنان بهداشت و درمان و افراد در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان ذهنی جسمی، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، یک سری از مشاغل دیگر از جمله غسال‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطب‌های پزشکان و در مرحله دوم واکسن به افراد بیش از هشتاد سال، بیش از هفتاد و پنح سال، بیش از هفتاد سال، بیش از شصت و پنج سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بین ۱۶ تا ۶۴ سال تزریق می شود و در مراحل بعدی در مرحله عموم مردم واکسینه می شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره زمان تقریبی تزریق واکسن گفت: ما واکسیناسیون افراد از خانه سالمندان و مراکز نگهداری معلولان و جانبازان را از پنجشنبه شروع کردیم و امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی وارد شد، ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپونتیک روسیه نیز از اوایل هفته آینده وارد کشور می‌شود، هچنین حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن از هندوستان وارد می‌شود و پیش بینی ما این است که یک میلیون دوز هم از سبد کوواکس قبل از سال جدید به دست ما برسد با این میزان واکسن‌ انتظار داریم تا افراد سالمند بالای هفتاد و پنج سال تا فروردین و افراد هفتادسال تا اردیبهشت و شصت و پنج ساله‌ها از خرداد واکسینه شوند.

ادامه فعالیت‌ها برای تولید واکسن‌های ایرانی کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسنی که امروز در بیمارستان رسول اکرم تزریق آن انجام شد، گفت: این واکسن انستیتو رازی و تولید داخل است ضمن اینکه از معدود واکسن‌های دنیاست که سه دوز دارد که دو دوز آن ترریقی و یک دوز آن استنشاقی است. این واکسن یکی از واکسن‌هایی بوده که در کشور ما مرحله انسانی آن امروز آغاز شده است.

وی در ادامه به واکسن کووبرکت اشاره کرد و گفت: نتایج مرحله اول کووبرکت هم تا ۱۴ اسفند مشخص و به شرکت سازنده تحویل داده خواهد شد که اگر موفقیت آمیز باشد می‌توانند مرحله دوم را آغاز کنند.

وی گفت: مرحله دو و سه کووبرکت ادغام شده است و پیش بینی می‌شود مرحله دوم و سوم تا اواسط اردیبهشت به اتمام برسد و تولید نیمه صنعتی آن از اواخر اردیبهشت به میزان یک تا یک و نیم میلیون دوز در ماه آغاز شود که اگر مراحل با موفقیت طی شود اواخر خرداد به تولید ۱۰ میلیون دوز در ماه خواهیم رسید.

به هیچ وجه تزریق واکسن کرونا خارج از اولویت‌ها نداریم
رییسی با تأکید براینکه به هیچ وجه واکسن خارج از اولویت‌ها تزریق نمی‌شود، گفت: واکسن‌ها در سامانه بهداشتی کشور ثبت می‌شود و تزریق ها تنها بر اساس اولویت‌ها خواهد بود و خارج از اولویت‌ها نخواهد بود.

وی با تأکید براینکه هیچ کسی نمی‌تواند خارج از سیستم بهداشتی کشور واکسن بزند، گفت: اگر تهیه واکسن از بازار سیاه مد نظر برخی ها باشد، باید بدانند که زنجیره نگهداری و انتقال واکسن کار ساده‌ای نیست و توصیه هم می‌شود مردم به این سمت و سو نروند که اگر کسی به این اسم واکسنی می فروشد با اطمینان می‌گویم که کلاهبرداری است،باید توجه داشت که واکسن روسی به دمای منهای ۲۰ برای نگهداری نیاز است و خارج از نظام شبکه کسی نمی‌تواند واکسنی از جایی تهیه کند.

تابستان سال آینده نوبت تزریق واکسن من می‌رسد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: من هنوز واکسن نزده ام و فکر نمی‌کنم به این زودی نوبت من برسد، چون بیماری زمینه‌ای ندارم سن من هم بالا نیست شاید تابستان آینده نوبت من شود.

نظرات بینندگان