arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

روحانی: اگر همین امروز شیر نفت و گاز بسته شود همه فعالیت‌ها متوقف می‌شود

رییس جمهوری گفت: طرح توسعه میدان نفتی آذر در ابتدای دولت تدبیر و امید ۶ درصد پیشرفت داشته و ۹۴ درصد از آن در این دولت اجرایی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس جمهوری گفت: طرح توسعه میدان نفتی آذر در ابتدای دولت تدبیر و امید ۶ درصد پیشرفت داشته و ۹۴ درصد از آن در این دولت اجرایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در پنجاه و سومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید و بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در استان های ایلام و بوشهر گفت: در طول این ۷ سال تلاش بی وقفه ای چه در مرحله اول این طرح که منجر به تولید ۳۰ هزار بشکه شده و چه در مرحله دوم که در مجموع ۶۵ هزار بشکه می‌توانیم از این میدان، نفت استحصال کنیم انجام شده است و یکی از افتخارات دولت تدبیر امید این است که همه این طرح ها از آغاز این دولت شروع شده است.

رییس جمهوری افزود: این طرح در آغاز این دولت ۶ درصد پیشرفته داشته است و ۹۴ درصد این طرح در این دولت اجرایی و عملیاتی شده است. به همه عزیزان افتخار می‌کنیم که در سراسر کشور شبانه روز تلاش می‌کنند و امروز در آستانه پایان سال عیدی خوبی را به ملت تقدیم می‌کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به طرح‌های زیادی که در شرایط بسیار سخت تحریم و کرونا در سال ۹۹ افتتاح شد، گفت: امروز پنجاه و سومین برنامه افتتاح ماست، البته ما افتتاح‌ها را پنج شنبه ها انجام می‌دهیم. آخر سال وقت کم آوردیم و آنقدر پنج شنبه نداریم، بنابراین روزهای دیگر را هم اضافه کردیم که برنامه‌های ما به افتتاح برسد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت و صنعت پتروشیمی برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: البته صنعت نفت در تاریخ ما به عنوان صنعت سیاسی، اقتصادی گره خورده است. بار بودجه در سال‌های قبل بر دوش این صنعت بوده است در سال‌های اخیر مخصوصا در سالی که گذشت، ما تقریبا اتکایی به نفت نداشتیم و کشور با کمترین اتکا به نفت اداره شد.

روحانی افزود: البته در سال ۹۸ و ۹۷ کشور با اتکای بسیار کم به نفت اداره شد در واقع بودجه کشور که به طور متوسط در دولت قبل ۷۰ یا ۸۰ میلیارد دلار و در برخی سال‌ها بالای ۱۰۰ میلیارد به نفت متکی بود در این دولت با کمترین اتکا به بودجه نفت مخصوصا در سه سال اخیر کشور را اداره کردیم.

رییس جمهوری گفت: درست است که ظاهر آن صنعت نفت است ولی بخش اعظمی از بودجه ما در تاریخ ایران- از زمانی که نفت کشف شده است- صنعت کشور، فعالیت‌های اقتصادی کشور و بسیاری از پروژه‌های عمرانی به نفت متکی بوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین نفت یک صنعت مهم و عظیم است و همین امروز اگر خدای نکرده شیر نفت و گاز بسته شود همه فعالیت‌ها متوقف می‌شود و از حمل و نقل گرفته تا سایر صنایع کل برق کشور و سیاری از فعالیت‌ها و خدمات متکی به نفت و گاز و میعانات است.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه اتکا بودجه جاری به نفت باید برداشته شود، گفت: صنعت نفت مهمترین صنعت کشور است و بقیه صنعت‌ها و خدمات کشور وابسته به این صنعت هستند بنابراین اهمیت این صنعت را ما از یاد نبریم.

روحانی با بیان اینکه در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیری در بخش نفت انجام گرفت، اظهار کرد: اگر به تاریخ کشور نگاه کنیم مقدار گازی که در دولت تدبیر و امید افزوده شده، بالای هزار میلیون متر مکعب است یعنی از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز امروز به بالای هزار میلیون یعنی بالای یک میلیارد مترمکعب رسیده که کار بسیار بزرگی است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که در برداشت از منابع مشترک کارعظیمی انجام گرفته است، گفت: بعضی ها فکر می کنند که دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است. البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم بوده است و از بس بزرگ بوده است دنیا توطئه کرد که کمر برجام را بشکند. آدم خاصی مثل ترامپ آمد و مجری توطئه های صهیونیست‌ها و ارتجاع در منطقه علیه برجام شد.

روحانی افزود: بنابراین کار دولت برای احقاق حقوق مردم فقط برجام نبوده است یکی از مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده است مساله بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی و گازی است که در این بخش کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در منطقه پارس جنوبی که میدان مشترک ایران با قطر است، قطر دو برابر استفاده می‌کرد و ما عقب بودیم و امروز هم‌طراز و حتی یک مقدار جلوتر از این منابع عظیم مشترک استفاده می‌کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: فرق منبع اختصاصی با مشترک در این است که از منبع اختصاصی هر زمانی که بخواهید می‌توانید استفاده کنید اما در منبع مشترک همسایه استفاده می‌کند یعنی هر ساعتی بخشی از منافع ما از دست می‌رود بنابراین از این منبع مشترک هم همسایه عزیز ما باید استفاده کند و هم ما این کار را انجام دهیم که این کار را کردیم.

وی با بیان این که امروز در غرب کارون منابع نفتی مشترک با همسایه عزیزمان عراق داریم، گفت:‌ تولید ما در این منطقه ۵ برابر شده است بنابراین حقوقی که از دست می‌رفته این دولت با سرمایه گذاری در این بخش و حتی بخش‌های دیگر توانسته جلوی آن را بگیرد.

روحانی با اشاره به مورد دیگر احقاق حقوق مردم در زمینه آثار فرهنگی، تصریح کرد: تاکنون هزاران شیء مربوط به آثار فرهنگی کشور در خارج از کشور بود و تلاش کردیم در دادگاه‌های بین‌المللی همه این شی‌ها را برگردانیم که این هم احقاق حقوق ملت است.

رییس جمهوری افزود: ما منابع مشترک را توسعه دادیم و در این دولت منابع از این میدان بهره‌برداری شده است که قبلاً استفاده از آن صفر بوده است. با تلاش‌های انجام شده در سال ۹۲ و ۹۳ تا پایان سال ۹۵ به تولید ۳۰ هزار بشکه در میدان مشترک رسیدیم که هیچ استفاده از آن نمی‌کردیم و امروز فاز دوم آن را افتتاح کرده و ۶۵ هزار بشکه در روز از این میدان مشترک استفاده کنیم.

نظرات بینندگان