arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

واکنش مدیرکل آژانس به هشدار ایران: بازرسی از تهران نباید به برگ چانه‌زنی دیپلماتیک تبدیل شود

مدیر کل آژانس اتمی با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت‌های نظارتی بر تأسیسات اتمی ایران، گفت بازرسی‌ها از ایران نباید به عنوان برگ چانه‌زنی دیپلماتیک استفاده شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) بعد از جلسه شورای حکام، مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

گروسی در این نشست خبری با بیان اینکه نظارت آژانس اتمی بر غنی‌سازی اورانیوم در ایران باید ادامه یابد، گفت بازرسی هسته‌ای از ایران نباید به عنوان برگ چانه‌زنی روز میز مذاکرات دیپلماتیک قرار بگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه بدون فعالیت‌های نظارتی هیچ اقدامی، مبنایی ایمن و مطمئن ندارد، توضیح داد هر گامی که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شود، باید بر مبنای تداوم نظارت بر تأسیسات اتمی ایران باشد.

مدیر کل آژانس اتمی درباره احتمال صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای حکام علیه ایران نیز گفت: «به‌نظرم، صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو [شورای حکام] است... ولی اعضا تمایل دارند که مکالمه‌های سازنده‌ای داشته باشند و اقدامات آژانس را حفظ کنند. این برای من مهم است».

گروسی درباره تفاهم فنی موقت با ایران نیز گفت که ذیل این توافق، آژانس می‌تواند همچنان نظارت بر تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران را حفظ کند؛ البته شاید تهدیدهایی درباره لغو کردن این توافق وجود داشته باشد اما فقط به اطلاعیه رسمی از سوی ایران اعتنا خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران نیز تصریح کرد: «پروتکل الحاقی به ما توانایی عمیقی برای دیدن آنچه که در ایران رخ می‌دهد، داده بود؛ اما اکنون آن را از دست دادیم».

 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

مدیر کل آژانس اتمی ادامه داد: «از ژانویه ۲۰۱۶ [تاکنون]، آژانس ۱۷۰ مرتبه از تأسیسات اتمی ایران بازدید کرد... اما به دلیل توقف [اجرای داوطلبانه] پروتکل الحاقی، اقدامات شفاف‌سازی مرتبط با توافق هسته‌ای دیگر دیگر وجود ندارد».

گروسی در پاسخ به اینکه از نظر وی، اجرای توافق پادمانی توسط ایران مهمتر است یا تفاهم اخیر آژانس با تهران، اظهار داشت: «می‌توانم بگویم، با توجه به اینکه با برنامه هسته‌ای به وسعت و عمق [برنامه] ایران مواجه هستیم - که پیچیده، بزرگ و بغرنج است - ما به همه چیز نیاز داریم».

وی با بیان اینکه تفاهم فنی موقت آژانس با ایران، فرصتی را برای دیپلماسی با توجه به تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام فراهم می‌کند، گفت: «البته این [دیپلماسی] مقداری طول می‌کشد. ممکن است حتی برخی بگویند که ۹۰ روز کافی نیست. شاید هم نباشد... امیدوارم که آنها موافقت کنند و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم».

مدیر کل آژانس اتمی پیش از این نیز طی اظهاراتی در آغاز جلسه شورای حکام، با بیان اینکه تفاهم فنی موقت با ایران مطابق با قوانین این کشور است، گفت اما هرگونه محدودیت یا توقف راستی‌آزمایی از فعالیت‌های ایران، بر گزارش اجرای تعهدات این کشور اثر می‌گذارد.

نظرات بینندگان