arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران؛

۸۰ درصد ساخت‌وسازهای شهری غیرمهندسی است / کاهش طبقات در مناطقی که روی گسل هستند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت تغییر بخشی از ضوابط و قوانین ساخت و ساز در تهران گفت: «با اینکه عنوان می‌شود حوزه شهرسازی در صدر تخلفات شهری قرار دارد؛ اما این دوره از مدیریت شهری با تغییر رویه گذشته بر شفاف‌سازی و مقابله با تخلفات تمرکز کرده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت تغییر بخشی از ضوابط و قوانین ساخت و ساز در تهران گفت: «با اینکه عنوان می‌شود حوزه شهرسازی در صدر تخلفات شهری قرار دارد؛ اما این دوره از مدیریت شهری با تغییر رویه گذشته بر شفاف‌سازی و مقابله با تخلفات تمرکز کرده است.»

عبدالرضا گلپایگانی در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران با تاکید بر ضرورت تغییر بخشی از قوانین و ضوابط ساخت و ساز تصریح کرد: «معیار ما ضوابط و مقررات طرح تفصیلی و قوانین و مقررات ملی ساختمان و آن مواردی هستند که از مراجع قانونی به شهرداری‌های کل کشور ابلاغ می‌شوند. بررسی‌های ما از طرح تفصیلی نشان داد تصمیماتی که در شوراهای معماری گرفته می‌شوند، بر اساس بخش‌نامه‌هایی بود که به مناطق ابلاغ‌شده بود و بسیاری از این تصمیم‌ها خارج از چارچوب‌های قانونی است.»

او با بیان اینکه در شرایط کنونی عمده تمایل در شهر به بیشتر ساختن است، اضافه کرد: «البته این موضوع از شرایط اقتصاد کشور سرچشمه می‌گیرد و همه می‌خواهند بیشتر از آن چیزی که ضابطه می‌گوید، بسازند که در گذشته خیلی در برابر آن مقاومت نشده؛ این در شرایطی است که اگر جریان بارگذاری و توزیع خدمات در شهر رعایت نشود، شهر حتما به هم می‌ریزد. اما به هر حال سرمایه دوست دارد در جایی برود که سود بیشتری از آن حاصل می‌شود. در حالی‌ که ما وظیفه‌ داریم این جریان را به‌گونه‌ای هدایت کنیم که منجر به بهتر شدن شرایط شهر شود.»

معاون شهردار تهران ادامه داد: اتفاقی که در گذشته افتاد این بود که نه‌ تنها این جریان را هدایت نکرد، بلکه تشویق هم کردند و بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری از محل فروش تراکم به دست می‌آمد. نتیجه چنین رویکردی صدور پروانه ساخت خارج از ضوابط طرح تفصیلی در همه مناطق تهران به خصوص در مناطق ۱، ۲ و ۳ است.

نجات باغات تهران از تخریب

معاون شهرسازی و معماری شهرداری در بخش دیگری از سخنانش گفت: طی دهه‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به صیانت از باغات و اراضی کشت اجباری، ‌صدها هکتار از این ظرفیت اکولوژیکی و میراث طبیعی به ارث رسیده از پیشینیان از بین رفت. ما در این دوره به‌منظور جلوگیری از تداوم روند تخریب باغات، طرح بازآفرینی، ساماندهی و صیانت از باغات را با عنوان طرح موضعی در مراجع ذی‌ربط به تصویب رساندیم.

گلپایگانی ادامه داد: «مساحت ۷۰ درصد قطعات شهر تهران کمتر از ۲۰۰ متر است، بنابراین در زمین ۲۰۰ متری که ردیف به ردیف به هم چسبیده هستند، جز آزاد کردن جبهه ساخت راه‌حل دیگری وجود ندارد. بر همین اساس و برای تعدیل این موضوع «طراحی توده ساختمان‌های پهنه سکونت بر اساس پاکت حجمی» به شورای شهر ارائه و در شورا تصویب شد. از طرف دیگر برای برقراری حداقل ارتباط با فضای باز، توسعه تراس‌ها در طبقات را تشویق کردیم.»

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه شهر تهران روی گسل زلزله قرار دارد، گفت: «در مناطقی از پایتخت که روی گسل هستند، باید تعداد طبقات کمتر باشد. ساخت خانه روی گسل زلزله باید تفاوتی با دیگر نقاط داشته باشد. این موضوع بدیهی است، اما قبولاندن آن در مجموعه‌ای که باید پیشنهادها تصویب شوند بسیار دشوار است؛ با این حال ما در حال پیگیری آن هستیم.»

نظرسنجی از شهروندان در مسائل شهری

معاون شهردار تهران در واکنش به اعتراض برخی سازندگان مبنی بر لغو مصوبه برج باغ‌ها توضیح داد: «در نظرسنجی که شهرداری تهران در خصوص موضوعات شهری مانند گسترش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، افزایش مشارکت مردم در مدیریت شهری، وضع قوانین مقررات نمای ساختمان، انجام مگا پروژه‌ها در اتوبان‌ها، توسعه حمل‌ونقل عمومی، ایجاد ساختمان‌های کوچک متراژ و حفظ باغات و فضای سبز تهیه‌کرده بود، اکثریت مردم یعنی ۸۶ درصد بر لزوم حفظ باغات تأکید کردند.»

او اضافه کرد: «هدف کسانی که قانون برج باغ را لغو کردند و کسانی که مصوبه برج باغ را گذاشته‌اند حفظ باغات بود؛ اما پارامترهای موردنظر در این مصوبه‌ها که نادیده گرفته‌شده، حفظ منافع مالکان باغات است. به همین منظور شهرداری برای قانون فعلی که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب‌شده اصلاحیه ارسال و پیشنهادات خود را نیز مطرح کرده است.»

به گفته او، تمام پولی که از محل قطع درخت به شهرداری تهران وارد می‌شود بدون یک ریال جابه‌جایی به یک حساب جداگانه‌ای برای حفظ و خرید باغ مصرف می‌شود. بر همین اساس، طی دو سال و نیم گذشته و با پیگیری‌های شورای شهر، نزدیک ۲۰ باغ در تهران عمدتاً در مناطق پایین‌شهر تملک شده است.

حذف اعضایی که در کمیته نما اعمال سلیقه می‌کنند

مدیرکل معماری شهرداری تهران هم در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران با تاکید بروجود حجم بالای بی قانونی در ساخت و سازها خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که حجم زیادی از نماها مهندسی نیستند. همچنین قبول داریم که در کمیته‌های نما تعدادی از اعضا اعمال سلیقه می‌کنند، به همین خاطر به شدت دنبال از بین بردن این اعمال سلیقه هستیم. بر همین اساس، هر یک از اعضایی که سلیقه‌های خود را اعمال کنند، سال بعد عضویت آن‌ها پذیرفته نخواهد شد.

مهدی صالحی ادامه داد: «حجم بالایی از ساخت و ساز شهری توسط مهندسان ساخته نمی‌شود؛ یعنی از میان ۱۰ هزار پروانه‌ای که هم اکنون صادر می‌شود فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از سوی مهندسان ساخته می‌شود. این امر سبب شده در مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان ایران با این سوال مواجه شویم که چرا در صنعت ساخت و ساز تخطی از قانون صورت می‌گیرد و چرا قوانین در این بخش زیاد است. در حالی که اگر مهندسان ساخت و ساز را در همه مناطق قبول می‌کردند، نیازی به این همه قانون نبود و امکان داشت با ۱۰ صفحه قانون تمام صنعت ساختمان را مدیریت کرد.»

او گفت: «واقعیت این است که بر خلاف آن چیزی که تصور می‌شود حجم بالایی از بی‌قانونی در ساخت و سازها وجود دارد و دلیل آن هم عمدی نیست و ناشی از ناآگاهی است.»

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران، در پاسخ به این انتقاد سازندگان درباره کاهش سطح ارتفاع تصریح کرد: «سطح اشغال در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ آزاد بود و بیش از ۵۰ درصد خطا رخ داد؛ این رخداد سبب بی‌اعتمادی به سازندگان شد در حالی که باید این اعتماد به صورت دو طرفه به شهرداری و سازندگان بازگردد.»

نظرات بینندگان