arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

نماینده آمریکا در سازمان ملل: با همتای ایرانی دیدار نداشته‌ام

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد بار دیگر ادعای آمادگی برای حضور در نشست مورد نظر اتحادیه اروپا درباره برجام را تکرار کرد اما گفت هنوز با همتای ایرانی خود در نیویورک دیداری نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد بار دیگر ادعای آمادگی برای حضور در نشست مورد نظر اتحادیه اروپا درباره برجام را تکرار کرد اما گفت هنوز با همتای ایرانی خود در نیویورک دیداری نداشته است.

لیندا توماس گرینفیلد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه مارس را به عهده گرفته است، روز دوشنبه در نشست خبری خود، افزود: رئیس جمهوری بایدن به صراحت گفته است که ما به دنبال فرصتی برای تشویق ایران به بازگشت کامل به تعهداتش هستیم.

وی ادامه داد: اگر ایرانی‌ها آماده این کار شوند ما هم اقدام مشابهی انجام خواهیم داد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین مدعی شد: ایران با متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی و اقدامات شفاف‌سازی تحت برجام، واقعا فرصت را از دست داد.

گرینفیلد درباره تحقیق آژانس از موارد اعلام نشده هم گفت: ما از تحقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حمایت می‌کنیم.

دولت آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده بود، خارج شد و شدیدترین تروریسم اقتصادی را در سه سال گذشته بر مردم ایران اعمال کرد.

پیش از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ۱۵ گزارش آژانس انرژی اتمی موید همکاری و پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران بوده است اما پس از آن و با صبر یکساله، جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۳۶ برجام، اقدامات جبرانی اما بازگشت‌پذیر انجام داد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا با همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار داشته است، گفت: هنوز با نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد دیدار نکرده‌ام و دستورالعملی هم در این زمینه داده نشده است.

گرینفیلد افزود: گام‌های زیادی برای برداشته شدن همراه با متحدانمان در این زمینه وجود دارد. من بیانیه قوی روز گذشته سه کشور اروپایی را یادآوری می‌کنم . رئیس جمهوری بایدن تصریح کرده است که بدون چون و چرا، ایران نباید سلاح اتمی به دست آورد.

وی اظهار کرد: ما از دور شدن بیشتر ایران از پایبندی به تعهدات هسته‌ای آن، نگرانیم. این پرونده ای از زمان خروج دولت سابق از برجام بوده است، اما روشن گفته‌ایم اگر ایران برای پایبندی کامل به تعهداتش آماده باشد، ما هم آماده‌ایم اقدام مشابه انجام دهیم.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همچنین گفتیم که تمایل داریم در نشستی که اتحادیه اروپا در این زمینه برگزار کند، حضور یابیم و امیدواریم ایران هم کار مشابهی داشته باشد.

مقامات ایران به صراحت گفته‌اند اجرای تعهدات آمریکا تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، نیازی به مذاکره ندارد.



نظرات بینندگان