arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

چین در پی توسعه سیلوهای موشکی قاره پیما‌ برای مواجه محتمل با آمریکاست

«هانس کریستنسن» تحلیلگرآمریکایی عضو فدارسیون دانشمندان آمریکا گفت که چین در حال توسعه قابلیت پرتاب موشکهای بالستیک پیشرفته قاره پیما (ICBM) از سیلوهای زیرزمینی است تا به سرعت برابر حمله هسته‌ای محتمل واکنش نشان دهد. این کارشناس آمریکایی این اظهار نظر را پس از تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای که اخیرا به دست آورده، بیان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: تحلیلگران امور نظامی از تلاش‌های چین در توسعه قابلیت‌های موشک‌های قاره پیما از سیلوهای زیرزمینی برای مقابله جهت حملات محتمل هسته‌ای آمریکا خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» «هانس کریستنسن» تحلیلگرآمریکایی عضو فدارسیون دانشمندان آمریکا گفت که چین در حال توسعه قابلیت پرتاب موشکهای بالستیک پیشرفته قاره پیما (ICBM) از سیلوهای زیرزمینی است تا به سرعت برابر حمله هسته‌ای محتمل واکنش نشان دهد.

این کارشناس آمریکایی این اظهار نظر را پس از تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای که اخیرا به دست آورده، بیان کرد. به گفته وی، این تصاویر نشان می‌دهد که چین به دنبال مقابله با تهدید فزاینده از سوی آمریکاست.

این تحلیلگر افزود که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، چین دستکم ساخت 16 سیلوی زیرزمینی را در یک منطقه بزرگ آموزش موشکی نزدیک «جیلانتای» در شمال این کشور آغاز کرده است. به نظر می‌رسد تقریبا تمام سیلوهای ردیابی شده برای استقرارموشک قاره پیمای دانگ فنگ-41 ارتش چین طراحی شده که قادر به هدف قرار دادن آلاسکا و بسیاری از قاره آمریکا هستند.

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نیز در گزارش سالانه خود در مورد تحولات نظامی چین استدلال کرده که پکن قصد دارد با قراردادن تعداد بیشترموشک قاره پیما در سیلوهای زیرزمینی، توانایی نیروهای هسته‌ای خود را افزایش دهد.

یک مقام نظامی ارشد سابق چین اخیرا از سناریوهای مختلف این کشور برای پاسخگویی به حملات اتمی آمریکا علیه چین خبر داد. «وانگ ژیانگسویی» مقام ارشد نظامی سابق چین و استاد کنونی دانشگاه «بیهانگ» در پکن در این زمینه گفت چین دو دهه برای ساختن استحکامات دفاعی لازم برای زرادخانه ای اتمی خود در دریا و زمین وقت گذاشته تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند یک حمله اتمی و موارد دیگر را دفع کند.

این مقام نظامی چین با اشاره به گزینه حملات اتمی به کشورشا ز سوی آمریکا گفت، به خاطر تغییراتی که ما در ۲۰ سال گذشته انجام دادیم آنها نسبت به موفقیت این گزینه اطمینان نخواهند داشت.

وی با رد ادعای آمریکایی‌ها درباره سالم ماندن بخش محدودی از کلاهک‌های اتمی چین در صورت حمله گفت که چین برای ایجاد قابلیت حمله دوم و پاسخگویی به حمله اتمی، یک سری اقداماتی انجام داده است.

نظرات بینندگان