arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / مجوز مجلس برای پول چاپ کردن / پیش نویس قطعنامه آژانس علیه ایران / آمریکا: بهترین روش مسیر ۱+۵ است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واکسیناسیون ۸ میلیون سالمند از فروردین ۱۴۰۰
رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در ساری گفت: حدود ۸ میلیون نفر بالای ۶۵ سال در سطح کشور داریم که در مرحله دوم تزریق واکسن کرونا قرار دارند. وی افزود: در مرحله دوم افراد بالای ۸۰، ۷۵، ۷۰ و ۶۵ سال و افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای از اواخر فروردین تا تیر سال۱۴۰۰ با واکسن کرونای ایرانی و خارجی واکسیناسیون می‌شوند.

مجوز مجلس برای پول چاپ کردن
مجلس به دولت مجوز داد برای پرداخت به موقع یارانه نقدی و معیشتی از بانک مرکزی در قالب تنخواه قرض بگیرد. به زبان ساده این حکم می‌گوید: اگر دولت برای پرداخت سر وقت یارانه نقدی و یارانه معیشتی به مشکل خورد از بانک مرکزی استقراض کند. استقراض از بانک مرکزی هم یعنی چاپ پول.

نتانیاهو: انفجار کشتی اسرائیلی کار ایران بود
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ایران را مسئول انفجار در یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در دریای عمان دانست. او اما به این سوال که آیا اسرائیل این حمله را تلافی می کند یا نه پاسخی نداد. کشتی هلیوس ری اخیرا بندر دمام در عربستان سعودی را ترک کرد و قرار بود به سنگاپور برود اما در مسیری حرکت در دریای عمان انفجار در کشتی روی داد که به گفته یک مقام آمریکایی، در دو طرف بدنه آن سوراخ‌هایی ایجاد شد. نتانیاهو به رادیو کان گفت که اینکه عملیات از سوی ایران بود، واضح است. او اما درباره اینکه آیا اسرائیل در پی تلافی این حمله است یا نه، اظهارات قبلی خود درباره پیشگیری این کشور از توسعه ظرفیت هسته‌ای ایران را تکرار کرد و افزود "ما در سراسر منطقه در حال ضربه زدن به ایران هستیم". سخنگوی وزارت خارجه ایران این ادعای نتانیاهو را تکذیب کرده است.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۱ اسفند، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

پیش نویس قطعنامه آژانس علیه ایران
الجزیره نوشت: پیش نویسی از قطعنامه آژانس انرژی اتمی به دست ما رسیده است که در آن بر اهمیت نقش آژانس در راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش تأکید شده است. همچنین آژانس انرژی اتمی تاکید کرده بدون اجرای پروتکل الحاقی، نمی توانیم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تأیید کنیم. خبرگزاری فرانسه نوشته: قطعنامه پیشنهادی غربی‌ها علیه ایران احتمالاً روز جمعه به رأی گذاشته می‌شود. پیش از جلسه شورای حکام، ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود، گفته بود: توضیحات لازم را درباره این شرایط به همه اعضای شورای حکام داده‌ایم. امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

سردار قاآنی: اغراق نکنید؛ برخی حرف‌ها درباره سردار سلیمانی اشکالاتی داشت
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: بینی و بین الله شهید سلیمانی نیاز به اغراق ندارد و به لحاظ بزرگی آنقدر برجستگی دارد که اگر بخواهیم در باره او اغراق کنیم مرتکب خطا شده ایم. سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی افزود: درباره موضوعی که در مورد ایشان اطمینان ندارید، ننویسید و لازم نیست نوشته شود و در این مدت چیز‌هایی نوشته و حرف‌هایی گفته شد که شاید حرف‌های خوبی بود، اما اشکالاتی داشت.

آمریکا: بهترین روش مسیر ۱+۵ است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از پاسخ ایران که میانجیگری اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای را رد کرد، ناامید شدیم. به صراحت آمادگی خود را برای تعامل با ایران در چارچوب ۱ + ۵ اعلام کرده ایم. بهترین روش برای ایالات متحده و ایران در موضوع توافق هسته ای، مسیر ۱ + ۵ است.

دلار ۱۵ هزار تومانی؟
معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۲.۵ میلیون بشکه نفت را صادر کنیم، قیمت دلار معادل ۱۵ هزار تومان می شود.

نظرات بینندگان