arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

مسجد «جن» در مكه تخریب نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك كارشناس آثار و اماكن اسلامي در مكه و مدينه گفت: عربستان فعلا براي تخريب مساجد «جن» (محل نزول سوره‌ي جن) و «شجره» (محل معجزه‌ي پيامبر (ص) در مكه مكرمه) برنامه‌اي ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين عسگري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي برخي اخبار منتشرشده مبني بر تخريب مسجد تاريخي «جن» كه براساس رواياتي محل نازل شدن سوره‌ي «جن» بر پيامبر (ص) است و يكي از اماكن مورد بازديد زائران، بويژه ايراني‌ها به‌شمار مي‌آيد، اظهار كرد: به نظر مي‌رسد مساجد جن و شجره در طرح توسعه‌ي مسجدالحرام قرار ندارند كه بخواهند آن‌ها را تخريب كنند.

او درباره‌ي طرح توسعه‌ي مسجدالحرام، توضيح داد: اين طرح از چهار سال پيش با توسعه‌ي مسعي، آغاز شده كه در قالب آن، عرض محل مسعي از 20 متر به 41 متر افزايش يافت. همچنين قرار است مساحت مسجدالحرام از 366هزار و 168 متر به دو برابر افزايش يابد. بر اين اساس عمليات توسعه‌ي مسجدالحرام از باب «مروه» تا «عمره» در عمق 100 متر به طرف كوه «قعيقعان» و مناطق اطراف آن انجام مي‌شود.

وي يادآوري كرد: مسجدالحرام در چهار طبقه در حال ساخت است و چهار مناره‌ي ديگر به آن اضافه مي‌شود كه دو مناره در صحن اصلي و دو مناره‌ي ديگر در باب‌هاي مروه و عمره خواهد بود. پس از ساخت، تعداد مناره‌هاي مسجدالحرام به 13 مناره افزايش مي‌يابد.

كارشناس روحانيون بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مكه‌ي مكرمه ادامه داد: در اين طرح، زيرگذرهاي خوبي از غرب مسجدالحرام به شرق آن ايجاد كرده‌اند و قرار است تأسيسات مناسبي ايجاد شود. همچنين براي گنجاندن جمعيت بيشتر در قسمت شمالي مسجد 323هزار متر دیگر به مساحت مسجدالحرام اضافه مي‌شود.

او همچنين به اجراي پروژه‌ي بزرگ هتل‌سازي در اطراف مسجدالحرام با ساخت برج‌هاي عظيم اشاره و اظهار كرد: قرار است بر فراز يكي از برج‌هاي واقع‌شده در قسمت شمالي مسجدالحرام، تلسكوپ بزرگي براي رصد ماه در ابتداي هر ماه قمري نصب شود.

عسگري با بيان اين‌كه با توسعه‌ي قسمت شمال شرقي مسجد در داخل خيابان الغزه، بخش زيادي از خانه‌هاي موجود در اين منطقه تخريب مي‌شود، درباره‌ي اماكن تاريخي كه با اجراي طرح توسعه‌ي مسجدالحرام تخريب شده‌اند،‌ گفت: در سال گذشته، مسجد «الردم الاعلي» محلي كه زنان شهر مكه با رسول اكرم (ص) بيعت كردند، تخريب شد. به‌تازگي نيز مسجد ديگري كه به اعتقاد مردم مكه، محل نصب پرچم فتح شهر مكه توسط پيامبر (ص) بود، در حال تخريب است كه عده‌اي به اشتباه گمان كردند مسجد در حال تخريب، مسجد «جن» است.

به گفته‌ي اين كارشناس آثار و اماكن اسلامي در مكه و مدينه، خانه‌ي حضرت خديجه (س) و محل تولد حضرت زهرا (س) كه در قسمت انتهايي شمال شرقي مسعي بودند، جزو ديگر آثار تاريخي و اسلامي تخريب‌شده با اجراي طرح توسعه‌ي مسجدالحرام و مسعي هستند.

عسگري افزود: توسعه‌ي داخل صحن مسجدالحرام با نصب ماشين‌آلات ساختمان‌سازي آغاز شده است و در قسمتي از پشت مقام ابراهيم (ع)، محلي كه زائران نماز مي‌خوانند، گود‌برداري در حال انجام است. اين شرايط، ورود زائران از باب‌هاي صفا،‌ اسماعيل و ‌بلال را به صحن مسجدالحرام كمي دشوار كرده است و در طواف كعبه و نمازگزاردن زائران پشت مقام ابراهيم (ع) مشكلاتي دارد كه به زائرين توصيه مي‌شود براي مواجه نشدن با اين سختي‌ها، اعمال عمره‌ي خود را در صبحگاه و پس از نماز انجام دهند و راه ورودي خود را از باب الفتح و باب‌هاي ملك فهد، عمره و ملك عبدالعزيز انتخاب کنند.
نظرات بینندگان