arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

گروسی: تفاهم به دست آمده با ایران در خصوص تداوم نظارت ها بسیار مهم بود

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم به دست آمده با جمهوری اسلامی در خصوص تداوم نظارت و راستی آزمایی‌های ضروری در ایران را مهم توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم به دست آمده با جمهوری اسلامی در خصوص تداوم نظارت و راستی آزمایی‌های ضروری در ایران را مهم توصیف کرد.

رافائل گروسی این مطلب را روز سه‌شنبه در نشستی که به صورت مجازی به همت موسسه ان‌تی‌آی و با حضور «ارنست مونیز» وزیر پیشین انرژی آمریکا برگزار شد مطرح کرد.

ایران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. بر اساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.

این مساله رافائل گروسی را به تهران کشاند تا در نتیجه مذاکرات به عمل آمده دو طرف تفاهم کردند تا به‌مدت سه ماه، نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران به صورت محدود ادامه پیدا کند.

کاظم غریب ابادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بیان داشت: مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند» افزود: چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.»

جمهوری اسلامی ایران در پنجم اسفند ماه، طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.

نظرات بینندگان