arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

مخالفت رسانه نزدیک به سعودی با بازگشت آمریکا به برجام: اگر دولت بایدن ایران را یک دولت عادی بداند، باید در عادی بودن خودش شک کند

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: دیر یا زود، دولت بایدن باید از خود سوال کند آیا ایران یک دولت عادی است، تا به توافق هسته ای با آن بازگردد؟ اگر دولت امریکا ایران را یک دولت عادی بداند، باید در عادی بودن خود دولت ایالات متحده تردید کرد. سوالی که در هفته های آینده مطرح می شود آن است که ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان چه می کند؟ آیا عامل برقراری امنیت در این کشورهاست؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

خيرالله خيرالله در العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: دولت بایدن با حمله به اهدافی در سوریه، قصد قصد دارد پیام هایی به تهران و محور مقاومت یعنی نظام سوریه و برخی پیروان ایران در عراق، یمن، لبنان و فلسطین برساند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: ضربه ای که حزب الله و کتائب سید الشهدا را هدف گرفت، نشان دهنده تمایل آمریکا به تسلیم نشدن در برابر ایران است، هر چند که دولت بایدن به ظاهر باب مذاکره را هم باز گذاشته است. واضح است که دولت جدید آمریکا ترجیح می دهد تمام پلهای ارتباطی با ایران را قطع نکند، اما پیام روشن آن این است که بدون فراهم شدن شروط مشخص شده، از جمله برنامه های موشکی ایران، به توافق هسته ای باز نمی گردد.

در این شرایط، مساله مهم ان است که ایران پس از این ضربه آمریکا، چگونه رفتار می کند؟ بعید نیست که ایران سیاست فرار به جلو را انتخاب کند، یعنی تحرک در عراق، سوریه، لبنان و یا یمن مه دولت بایدن را مجبور به بازگشت سریع به توافق و رفع تحریمها کند. حتی فراتر از این، وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، خواستار پرداخت غرامت هزار میلیارد دلاری از سوی آمریکا شده است.

ایران در حالی پیروزی خود علیه ترامپ را اعلام کرد که پیچیدگی های داخلی آمریکا که مانع از بازگشت سریع بایدن به توافق هسته ای می شود را در نظر نگرفت. از طرفی نیروهایی داخل کنگره هستند که می گویند تحریمهای اعمال شده علیه ایران، به سادگی قابل برطرف شدن نیست.

افزون بر این، قدرتهای منطقه ای در خلیج فارس و خاورمیانه ایران را عامل تهدیدی برای خود می دانند. رئیس جمهور آمریکا نمی تواند به ملک سلمان بگوید که آمریکا از امنیت سعودی حمایت می کند، اما  حملات مکرر حوثی های یمن به عربستان را نادیده بگیرد.

دیر یا زود، دولت بایدن باید از خود سوال کند آیا ایران یک دولت عادی است، تا به توافق هسته ای با آن بازگردد؟ اگر دولت امریکا ایران را یک دولت عادی بداند، باید در عادی بودن خود دولت ایالات متحده تردید کرد. سوالی که در هفته های آینده مطرح می شود آن است که ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان چه می کند؟ آیا عامل برقراری امنیت در این کشورهاست؟

دولت بایدن نیز به زودی در می یابد که سیاست ترامپ در قبال ایران، اشتباه نبوده و آمریکا نباید تصور کند که بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران، بهتر از پاره کردن این توافق است.

درست است که آمریکا نوعی حساسیت نسبت به ولی عهد سعودی دارد و دلیل آن، ترور جمال خاشقچی است، اما این اشتباه نباید در سیاست آمریکا در منطقه از جمله یمن، حکمفرما شود. دولتهای خلیج فارس که در راس آنها عربستان قرار دارد، در حالت دفاع از خود در یمن قرار دارند و دلیل آن، حضور ایران است و قطعا چشم پوشی از موشکهای ایران و پهپادهایی که از یمن شلیک می شود، باعث می شود تمایل تهران برای حملات بیشتر افزایش یابد.

نظرات بینندگان