arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
پولتیکو:

آیا بایدن به خاطر این سناتور است که تاکنون به برجام بازنگشته است؟

جو بایدن، طی فقط شش هفته تکیه بر مسند ریاست جمهوری، دستور حمله هوایی به مواضع شبه نظامیان نزدیک به ایران در سوریه را صادر کرده است، او در این مدت همچنین عربستان سعودی و میانمار را تحریم کرده و اقداماتی را برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران انجام داده است. با این حال اگر بایدن فکر می‌کند می تواند بدون مشورت با رابرت منندز از نیوجرسی تصمیمات مهمی در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کند، سخت در اشتباه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پولتیکو نوشت: جو بایدن، طی فقط شش هفته تکیه بر مسند ریاست جمهوری، دستور حمله هوایی به مواضع شبه نظامیان نزدیک به ایران در سوریه را صادر کرده است، او در این مدت همچنین عربستان سعودی و میانمار را تحریم کرده و اقداماتی را برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران انجام داده است. با این حال اگر بایدن فکر می‌کند می تواند بدون مشورت با رابرت منندز از نیوجرسی تصمیمات مهمی در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کند، سخت در اشتباه است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیش‌تر نیز شیوه اداره امور بین الملل توسط دولت اوباما را خیلی نمی‌پسندید. در نتیجه، او اغلب، روند تصمیمات باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین را دشوارتر می‌کرد، به ویژه در مواردی که این تصمیمات نیاز به تصویب کنگره داشتند.

این سناتور 67 ساله و عضو سابق مجلس نمایندگان به پولیتیکو گفت که او اغلب از اوباما ناامید می‌شد چرا که تصمیمات خود را تنها به کنگره اطلاع می‌داد به جای اینکه قبل از اتخاذ، با قانونگذاران مشورت کند. منندز در چندین حوزه از جمله توافق هسته‌ای ایران و پیشنهاد اوباما برای تنظیم روابط با کوبا در مقابل کاخ سفید ایستاد.

او امیدوار است که همه چیز تحت نظر بایدن تغییر کند و وی بتواند همان شخصی باشد که کنگره را در صف حامیان خود قرار می‌دهد.

منندز گفت: فراتر از واقعیت‌های موجود در سنا و اختلافات سیاسی داخلی، هنگامی که ما در مورد سیاست خارجی صحبت می‌کنیم، باید همه همصدا باشیم.  من معتقدم که رئیس جمهور بایدن به این مساله باور دارد.

شروع کاخ سفید اما نامید کننده بود. هفته گذشته هنگامی که تیم بایدن در مورد حملات تلافی جویانه رئیس جمهور علیه مواضع نزدیک به ایران در سوریه با منندز مشورت نکرد، وی به سرعت نارضایتی خود را نشان داد. پس از گزارش اطلاعاتی آمریکا در مورد دست داشتن محمد بن سلمان در قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی، منندز و دیگر دموکرات‌ها حاضر خواستار مجازات شدیدتر علیه عربستان سعودی شدند.

منندز در بیانیه‌ای گفت: من امیدوارم كه این قدم اول دولت باشد و اقدامات مشخصی را انجام دهد و محمد بن سلمان ولیعهد را شخصاً مسئول این جنایت فجیع بداند.

بنابراین تعجب آور نیست که کمپینی در کاخ سفید برای جلب احترام منندز وجود داشته باشد. او کسی است که نسبت به اختلاف با حزب خود نترسیده و سابقه دشوار کردن کار برای روسای جمهور دموکرات در کنگره را دارد. در دسترس نگه داشتن و تعامل با منندز برای موفقیت‌ سیاست خارجی بایدن بسیار حیاتی است.

منندز گفت: این همان چیزی است که تفاوت‌ها را در جهان می‌سازد. این بدان معنا نیست که ما باید همیشه 100 درصد موافق باشیم، بلکه بدان معنی است که ما یکدیگر را درک خواهیم کرد و به توافق خواهیم رسید. البته این نظر من ممکن است خوش بینانه باشد.

منندز و دولت بایدن در مورد برخی از موارد مهم از جمله توافق هسته‌ای ایران، روابط آمریکا با کوبا، استفاده از نیروی نظامی آمریکا در خارج از کشور و آنچه در رابطه با نیکولاس مادورو ، دیکتاتور ونزوئلا باید انجام شود، اختلاف نظر دارند.

منندز هرگز خشم خود را از مذاکرات یا معاملاتی که به نظر می‌رسد امتیازاتی به برخی دولت‌ها در آن اعطا می‌گردد، پنهان نمی‌کند. از آنجایی که بسیاری از اعضای تیم بایدن در زمان اوباما هم خدمت می‌کردند، تعامل بین آنها و منندز کار ساده‌ای نخواهد بود، چرا که آنها به دنبال نجات توافق هایی مانند برجام یا برقراری روابط با کوبا هستند، روابطی که در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آسیب دیده بود.

بن رودز دستیار ارشد سابق اوباما می گوید: تیم بایدن حق دارد که بخواهد روابط خوبی با منندز برقرار کند. آنها با او بر سر بسیاری از مسائل توافق خواهند کرد. 

وی افزود: اما در برخی زمان ها، نگاه دولت و سنا متفاوت است و این ممکن است فضا را به سمتی ببرد که دچار مجادله شوید، مگر اینکه قبول کنید منندز مسئول تنظیم سیاست ها در قبال ایران باشد. 

اکنون تنها با گذشت یک ماه پس از روی کارآمدن دولت جدید، منندز به پولیتیکو گفت: تیم بایدن در حال کنار گذاشتن مدل سیاست خارجی اوباما است، او همیشه نقش کنگره در شکل دادن به سیاست خارجی آمریکا را نادیده می‌گرفت و در عوض برای هماهنگی و جلب نظر با سنا همکاری نزدیک داشت.

در واقع، سناتورها دلایل خوبی برای خوش بینی دارند چرا که بایدن رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا بوده و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نیز عضو سابق این نهاد بوده است.

سناتور تیم کین، یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی که از نزدیکان منندز هم به حساب می‌آید، گفت: ما تاکنون هیچ دولتی نداشته‌ایم که تا این حد اشخاصی آشنا به روابط با سنا در آن حضور داشته باشند. با توجه به حضور چنین افرادی در دولت بایدن فرصت خوبی برای تعامل بین دو طرف وجود دارد.

اما کین هفته گذشته از اصلی‌ترین منتقدان حملات هوایی بایدن در سوریه بوده است. او معتقد است که رئیس جمهور باید از کنگره برای این کار مجوز می‌گرفت. کین سالهاست که متهم به تلاش برای لغو مجوزهای جنگ 2001 و 2002 است، مجوزی که روسای جمهور هر دو جناح از آن برای توجیه فعالیت نظامی آمریکا در خاورمیانه استفاده کرده‌اند.

یکی از نزدیکان منندز در مورد اتخاذ تصمیمات حوزه سیاست خارجی در دولت اوباما گفت: آنها در مورد توافق ایران به اندازه کافی با منندز مشورت نکردند. البته دستیاران اوباما ممکن است دلایلی برای این امر داشته باشند مثلا اینکه نگران بودند منندز با آنها همراهی نکند. به خصوص اینکه می‌دانستند وی از ایران متنفر است.

حتی اگر دولت بایدن منندز را راضی نگه دارد، باز هم ممکن است در نهایت وی همچنان با برخی از ابتکارات آنها مخالف باشد، اما به هر حال اگر او را در جریان امور بگذارند با مانع‌تراشی کمتری مواجه خواهند شد.

جو بایدن با یک دستور کار گسترده که شامل کنترل ویروس کرونا، بهبود وضعیت اقتصادی، اصلاح سیاست‌های آب و هوایی و بازنگری در قدرت شرکت‌های فناوری است، وارد کاخ سفید شد.

در این بین دستیاران مهم بایدن از جمله وندی شرمن، جزو مذاکره کنندگان اصلی در توافق نامه ایران بودند. منندز در رای اعتماد به گزینه های پیشنهادی بایدن برای مناصب مختلف، نقشی اساسی خواهد داشت.

نیاز بایدن به منندز و به طور کلی سنا منجر به این گمانه زنی‌ها شده كه وی به همین خاطر نسبت به ایران موضع‌های سرسختانه می‌گیرد. بایدن بارها پیش از هرچیز خواستار بازگشت تهران به پیروی از توافق هسته‌ای قبل از لغو تحریم‌های آمریكا شده است. این خواسته در حقیقت اقدامی برای راضی نگه‌داشتن منندز و سایر مخالفین جمهوری اسلامی است تا بلکه شرمن را تایید کنند.

یکی دیگر از مقامات سابق دولت اوباما درباره تیم بایدن گفت: من فکر می‌کنم آنها نگران رای اعتماد گزینه های پیشنهادی خود هستند و به همین خاطر هم هست که شما شاهد اتخاذ مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران هستید.

نظرات بینندگان