arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکذیب جهش کشنده کرونا در ایران / آمادگی برای احیای برجام در یک یا دو روز / آمار جدید از کشته های حوادث سراوان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وعده انتخاباتی محسن رضایی: بیکاری را به صفر می رسانم
محسن رضایی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیدتوری‌اش در انتخابات 1400 گفت: در ارتباط با انتخابات هنوز زود است اظهارنظر کنیم. اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام کاندیداتوری کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

تکذیب جهش کشنده کرونا در ایران
دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که گفته شده کرونا در ایران دچار یک جهش ویژه شده تاکید کرد: اساسا جهش بین ویروس‌ها یک مساله معمول است و هرچه ویروس بین افراد مختلف منتقل شده و سرایت گسترده‌تری داشته باشد، درصد بالاتری برای احتمال جهش ویروس وجود دارد ولی مساله مهم این است که این جهش عموما در بحث افزایش سرعت و شدت سرایت است و به ندرت رخ می‌دهد که مانند واریات برزیلی یا انگلیسی دچار جهش در قدرت شود. لذا این مساله که کرونا در ایران دچار یک جهش خطرناک و کشنده شده باشد، صحت ندارد.

آمادگی برای احیای برجام در یک یا دو روز
رییس جمهور روحانی با بیان اینکه برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام، هم خیلی آسان و هم خیلی مشکل است، افزود: اگر اراده جدی در همه اطراف و ۷ کشور، مخصوصا آمریکا و ایران باشد و این دو کشور تصمیم بگیرند به همه تعهدات عمل کنند؛ آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و بلافاصله ایران همه تعهدات خود را اجرا کند. این کار بسیار آسان است و در یکی دو روز می‌تواند انجام بگیرد، اگر یک اراده جدی باشد در همین هفته می‌توان تمام کرد.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۳ اسفند، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسیده است.

حمله موشکی جدید به عین‌الاسد
شبکه منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق که محل استقرار نظامیان ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکاست  خبر دادند. برخی منابع گزارش دادند این پایگاه با ۱۰ راکت هدف حمله قرار گرفته است. برخی منابع هم تعداد راکت‌های شلیک شده به این پایگاه را ۱۴ راکت اعلام کردند و گزارش دادند که ۱۴ راکت کاتیوشا با کالیبر ۱۰۷ میلیمتری پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد واقع در غرب الانبار را هدف قرار داد. شبکه المیادین هم اعلام کرد که یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در حمله راکتی چند ساعت قبل به پایگاه عین الاسد کشته شده است.

تکلیف FATF به فروردین ۱۴۰۰ موکول شد
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لوایح FATF اظهار کرد: تکلیف نهایی ۲ لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود. برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است، با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم.

توافق ایران و کره‌جنوبی درباره پول‌های بلوکه شده
ظریف، وزیر امور خارجه درباره وضعیت پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: مکانیزم ها و ساز و کارها مورد توافق قرار گرفته است، اما ظاهرا کره ای‌ها هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند از این رو اعلام می‌کنند که پیگیر موضوع هستند.

احتمال آزادی تردد به شهر‌های زرد و آبی در نوروز
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: اگر وضعیت بیماری در شرایط کنترل باشد و با تغییر افزایشی مواجه نشود، تردد در شهر‌های زرد و آبی در ایام تعطیلات ممنوع نخواهد بود.با این حال وزیر بهداشت از مردم خواسته فکر سفر در نوروز را از سر خود بیرون کنند. سخنگوی ستاد کرونا هم گفته شنبه در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

آمار جدید از کشته های حوادث سراوان
ذوالفقاری معاون وزیر کشور با اشاره به حادثه سراوان گفت: تنش هایی در مقابل فرمانداری سراوان رخ داده بود که این حادثه کشته‌ای نداشت و تنها چند نفر زخمی شدند که متاسفانه در فضای مجازی به آن دامن زده بودند.این در حالی است که نخعی از نمایندگان مجلس گفته این حادثه حدود 4 یا 5 کشته داشته.

مجیدی به استقلال بازگشت
فرهاد مجیدی بعد از مذاکرات با باشگاه استقلال رسما هدایت این تیم را بر عهده گرفت. این سومین بار است که مجیدی سرمربی استقلال می شود اما هیچ یک از آنها یک فصل کامل نبوده.

نظرات بینندگان