arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

سازمان ملل: چهارشنبه، خونین‌ترین روز اعتراضات میانمار پس از کودتا بود / فقط در همین روز ۳۸ نفر کشته شدند

کریستین شرینر برگنر، نماینده ویژه سازمان ملل برای میانمار روز چهارشنبه به خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: امروز مرگ‌بارترین روز از زمان رخداد کودتا در ۱ فوریه بود. آمار کشته‌شدگان امروز-فقط امروز- ۳۸ نفر است. حالا بیش از ۵۰ نفر از زمان آغاز کودتا کشته شده‌اند و تعداد بیشتری نیز زخمی شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروهای امنیتی میانمار تنها یک روز پس از درخواست کشورهای همسایه برای خویشتنداری کودتاچیان در برابر مردم معترض، دست‌کم ۳۸ نفر را در جریان تظاهرات روز چهارشنبه به ضرب گلوله کشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد با بیان این که نیروهای امنیتی در این روز بدون اعلام هشدار کافی در چندین شهر مختلف به روی تظاهرکنندگان آتش ‌گشوده‌اند، سرکوب معترضان را "تکان‌دهنده" و چهارشنبه را "خونین‌ترین روز" اعتراضات پس از کودتا خوانده است.

یک مقام سازمان ملل گفت روز چهارشنبه ۳۸ نفر کشته شده‌اند، رقمی که با وجود دشواری تأیید روایات داخل میانمار، با سایر گزارش‌ها مطابقت دارد. خشونت مرگ‌بار فزاینده می‌تواند تلنگری به جامعه بین‌المللی وارد کند که تاکنون نیز واکنش مناسبی نشان داده است.

نیروهای امنیتی میانمار در ویدئویی که تشدید شدید خشونت علیه مخالفان کودتای نظامی ماه گذشته را نشان می‌داد، در حال شلیک به معترضان، تعقیب آن‌ها و حتی ضرب و شتم وحشیانه خدمه آمبولانس مشاهده شدند.

"کریستین شرینر برگنر"، نماینده ویژه سازمان ملل برای میانمار روز چهارشنبه به خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: امروز مرگ‌بارترین روز از زمان رخداد کودتا در ۱ فوریه بود. آمار کشته‌شدگان امروز-فقط امروز- ۳۸ نفر است. حالا بیش از ۵۰ نفر از زمان آغاز کودتا کشته شده‌اند و تعداد بیشتری نیز زخمی شده‌اند.

طبق لیست تحلیل‌گران داده، اکثر کشته‌شدگان در یانگون بودند و در این شهر ۱۸ نفر کشته شدند. در شهر مرکزی مونیوا نیز که جمعیت‌های گسترده معترضان در آن شکل گرفت، ۸ کشته گزارش شد. ۳ کشته در ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار، و ۲ کشته در سالین گزارش شد. ماولامیاین در جنوب شرقی کشور، و مایینگیان و کالای در میانمار مرکزی، هر کدام ۱ کشته گزارش کردند.

پنج جت جنگی نیز یک روز بعد از سرکوب «خونین» تظاهرات، امروز (پنجشنبه)، در «ماندالی»، دومین شهر بزرگ میانمار در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند تا قدرت نظامیان حاکم را به رخ معترضان بکشند.

کاردینال چارلز ماونگ بو، اسقف اعظم یانگون، با یادآوری سرکوب خونین اعتراض‌های سال ۱۹۸۹ در پکن در صفحه توییتر خود نوشت:« بیشتر شهرهای بزرگ کشور مانند میدان تیان‌آنمن شده است.»

نیروهای امنیتی به عنوان بخشی از سرکوب، صدها نفر از جمله روزنامه‌نگاران را دستگیر کرده‌اند. روز شنبه، دست‌کم ۸ روزنامه‌نگار، از جمله "تین زاو" از آسوشیتدپرس، دستگیر شدند. وی به نقض قانون امنیت عمومی متهم شده که می‌تواند تا ۳ سال مجازات حبس داشته باشد.

دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل در مقام ناشناس اظهار کردند این شورا قرار است نشستی پشت درهای بسته در مورد اوضاع میانمار برگزار کند. این دیپلمات‌ها که اجازه علنی کردن اطلاعات نشست فوق را نداشتند، گفتند درخواست تشکیل این نشست از سمت انگلیس مطرح شده است.

با این حال هرگونه اقدام هماهنگ‌شده‌ای در سازمان ملل دشوار است چرا که چین و روسیه، دو عضو دائم شورا، قطعاً آن را وتو می‌کنند. برخی کشورها تحریم‌ها را اعمال کرده یا در حال مدنظر قرار دادن آن‌ها هستند.

وزارت خارجه آمریکا: اقدامات هدفمند علیه ارتش میانمار را ادامه می‌دهیم

"ند پرایس"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ایالات متحده به انجام اقدامات هدفمند علیه رژیم نظامی در میانمار ادامه می‌دهد.

وی روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: اقدامات ما قرار است اعضای ارتش را به دقت هدف قرار دهد.

پرایس یادآور شد که آمریکا اقدامات سیاسی هدفمند علیه اعضای ارشد ارتش میانمار انجام داده و اشاره کرد که این گام‌ها، تأثیر قابل توجهی دارند.

وی افزود آمریکا به گونه‌ای عمل خواهد کرد که شرایط بشری در میانمار را بدتر نکند.

وی خاطرنشان کرد: از تمام کشورها می‌خواهیم با یک صدا صحبت کنند و خشونت وحشیانه توسط ارتش میانمار علیه مردم کشور خودش، را محکوم کنند.

هشدار نماینده ویژه سازمان ملل نسبت به وقوع "جنگ واقعی" در میانمار

"کریستین شرینر برگنر"، نماینده ویژه سازمان ملل برای میانمار در بحبوحه تعداد فزاینده کشته‌شدگان میانمار در حین اعتراضات و به دنبال کودتای نظامی، نسبت به وقوع یک جنگ تمام‌عیار در این کشور هشدار داد.

وی به خبرنگاران گفت: این یک مسئله داخلی نیست و ثبات منطقه را از بین می‌برد. ما می‌دانیم سازمان‌های قومی مسلح، مصمم هستند اجازه ندهند این وضع ادامه پیدا کند. آن‌ها همچنین گفتند گفت‌وگوی خود با تاتماداو (ارتش میانمار) را هم متوقف خواهند کرد. اگر دو طرف شروع به استفاده از خشونت کنند، آن وقت ما شرایط یک جنگ واقعی را خواهیم داشت.

اتحادیه اروپا در واکنش به وقایع میانمار با بیان این که نظامیان به سرکوب، محدود کردن رسانه‌ها و دستگیری خبرنگاران شدت بخشیده‌اند، تیراندازی به غیرنظامیان غیرمسلح و کارکنان بخش پزشکی را نقض آشکار قوانین بین‌الملل خواند.

نظرات بینندگان