arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / منتفی شدن قطعنامه علیه ایران / تماس ایران با مشتریان سابق نفتی / کیهان: هر کسی نباید جرأت کند کاندیدا شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

قطعنامه علیه ایران منتفی شد
سه کشور اروپایی از ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس عقب نشینی کردند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح این موضوع اظهار داشت: با تلاش های فشرده دیپلماتیک در تهران، وین و پایتختهای همه اعضای شورای حکام و به ویژه سه کشور اروپایی، و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه منتفی شد. او گفت این تحول می تواند زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف های برجام فراهم آورد.

ایران مرکز توزیع واکسن روسی در منطقه می شود؟
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: سومین محموله از واکسن "اسوپتنیک وی" به میزان ۲۰۰ هزار دز امروز (پنجشنبه ۱۴ اسفند) از مسکو به ایران ارسال شد. کاظم جلالی با اعلام آغاز عملیات اجرایی احداث خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در آینده نزدیک گفت: به زودی این خط تولید مشترک در تهران راه اندازی خواهد شد و ایران نه تنها نیاز داخلی بلکه واکسن مورد نیاز کشورهای همسایه را نیز تامین خواهد کرد.

١٩٧ هزار بیمار بستری در تهران
زالی، فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و ٢٣٠ هزار بیمار به مراکز درمانی پایتخت مراجعه کرده و خدمت کرونایی گرفته اند، گفت: معمولا بیمارانی که به بیمارستان های تهران مراجعه می کنند، بدحال هستند و این کار ما را سخت می کرد همچنین اکنون ١٠٨ بیمارستان تهران خدمات کرونا می دهند و ١٩٧ هزار بیمار کرونایی تاکنون در تهران بستری شده اند.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شبانه روز منتهی به ظهر ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،۸۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۹ نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۶۵ هزار و ۱۰۳ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه ۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر رسید.

تماس ایران با مشتریان سابق نفتی
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داد ایران با مشتریان قدیمی خود در آسیا برای بررسی تمایل آنها به خرید نفت در صورت رفع تحریم های آمریکا تماس گرفته است. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند شرکت ملی نفت ایران حداقل با پنج پالایشگاه آسیایی برای مذاکره درباره قراردادهای عرضه نفت در صورت رفع تحریم ها گفت و گو کرده است. این مذاکرات مقدماتی بوده اند و هیچ صحبتی درباره حجم عرضه یا قیمت نشده است.

روحانی: فعلا خسارت ۲۰۰ میلیارد دلاری را از آمریکا نمی‌گیریم
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر دولت جدید آمریکا می‌خواهد جبران کند ما را راه باز گذاشته‌ایم. بعضی از دوستان گفتند که باید ابتدا آمریکا خسارت مستقیم ۲۰۰ میلیارد دلاری را جبران کند و بعد به فکر مذاکره باشد، ولی ما گفتیم که این باشد برای بعد و اگر آمریکا می‌خواهد که ما به تعهدات برجامی بازگردیم ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند. فعلا از آمریکا خسارت نمی‌گیریم اول بیاید داخل برجام بقیه کار‌ها بعد؛ بعضی‌ها فکر‌هایی نکنند، بوی کباب نمی‌آید، خر داغ می‌کنند.

کیهان: هر کسی نباید جرأت کند کاندیدا شود
کیهان درمورد انتخابات ریاست جمهوری نوشت: شورای نگهبان بایستی با اجماع یا شبه اجماع و سخت‌گیری زیاد افراد واجد صلاحیت را احراز نمایند. اینجا به هیچ وجه جای مسامحه نیست و هرگونه آسان‌گیری سبب می‌شود تا دود آن سال‌های سال، جسم و روح انقلاب را آزار می‌دهد و خسارت‌آفرین شود.این روزنامه نوشت: اینکه هم بلوغ جامعه را نسبت به حضور کاندیداهای صلاحیت‌دار بالا ببریم تا هر کسی جرأت و جسارت حضور پیدا نکند (که الان اصلاً اینگونه نیست) و هم سازوکارها و قواعد را طوری سامان دهیم که حضور اولیه و بعضاً هزینه‌زای کاندیداهای نادرست به حداقل خود برسد. این از اهم ضروریات است.

نظرات بینندگان