arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

ایران به فناوری سخت کاری انفجاری سوزن ریل دست یافت

رییس مرکز تحقیقات ویژه مواد فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران اعلام کرد: برای اولین بار کشورمان در خاورمیانه به فناوری سخت کاری تکه مرکزی سوزن ریلی دست یافت. مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با رونمایی از این فناوری کشورمان جزو ۱۰ کشور صاحب این فناوری قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس مرکز تحقیقات ویژه مواد فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران اعلام کرد: برای اولین بار کشورمان در خاورمیانه به فناوری سخت کاری تکه مرکزی سوزن ریلی دست یافت.

سیدمحمدرضا طباطبایی عصر پنجشنبه در حاشیه رونمایی از این قطعه ریلی گفت: این روش برای اولین بار در خاورمیانه در طرحی مشارکتی بین جهاد دانشگاهی تهران، دانشگاه تربیت مدرس و صنایع دفاعی به تولید نمونه رسید و کشورمان صاحب این فناوری شد.

وی افزود: تحقیقات مطالعاتی این طرح بیش از یک سال به طول انجامید و امروز در هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت ریلی کشور این قطعه رونمایی شد.
طباطبایی ادامه داد: تکمیل حلقه فناوری تولید تکه مرکزی سوزن ریل انجام و قرار است این صنعت به تولید انبوه برسد.

به گفته وی، سخت کاری تکه مرکزی سوزن ریل علاوه بر افزایش مقاومت ریل موجب افزایش سرعت قطارها نیز می شود و این فناوری در ناوگان مترو نیز پرکاربرد خواهد بود.

همچنین رییس سازمان جهاد دانشگاهی کشور نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: صنعت ریلی کشور در حال توسعه است و چه در حوزه شهری و بین شهری این صنعت در حال توسعه است.

حمیدرضا طیبی افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه ریلی اقدامات متعددی انجام داده که نمونه آن تولید قطار ملی است که در بخش سیستم رانش جهاد دانشگاهی این فناوری را انجام داده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه سیستم های کنترل تردد قطارها است که در این زمینه نیز صاحب فناوری شدیم.

رییس جهاد دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون در کل دنیا قطارهای پرسرعت حداقل با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال توسعه است که با دانش فناوری حوزه ریلی می توانیم به تولید این قطارها دست یابیم.

به گفته وی، یکی از مشکلات کشورمان نبود آزمایشگاه بین المللی جامع ریلی است که قرار شد این آزمایشگاه با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.

همچنین مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در نمایشگاه سال گذشته صنعت ریلی از قطعه مرکزی داخلی سازی شده سوزن ریلی رونمایی کردیم و امسال نیز از فناوری سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل رونمایی کردیم.

سعید رسولی افزود: با رونمایی از این فناوری کشورمان جزو ۱۰ کشور صاحب این فناوری قرار گرفت.

به گفته وی، سخت کاری انفجاری طول عمر و مقاومت ریل را افزایش می دهد و همچنین سرعت قطارها و همچنین قدرت حمل بار خطوط ریلی را افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن کشور خاطرنشان کرد: همکاری این مجموعه با جهاد دانشگاهی، صنایع دفاعی و سایر مراکز علمی کشورمان در زمینه ارتقای تولید صنعت ریلی افزایش پیدا می کند.

نظرات بینندگان