arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

رأی الیوم: روابط اردن و عربستان سعودی از وعده و وعید فراتر نمی‌رود

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم‌ در گزارشی به بازگشت «نایف بن بندر السدیری» سفیر عربستان سعودی در اردن به کشورش به بهانه بروز مسأله خانوادگی پرداخت و نوشت که رابطه ریاض و امان در ماههای اخیر به سردی گراییده است. به نوشته رأی‌الیوم یکی از دلایل سردی روابط دو کشور، وعده و وعید‌های اجرا نشده سفیر ریاض است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: روزنامه الکترونیکی رأی الیوم‌ در گزارشی به بازگشت «نایف بن بندر السدیری» سفیر عربستان سعودی در اردن به کشورش به بهانه بروز مسأله خانوادگی پرداخت و نوشت که رابطه ریاض و امان در ماههای اخیر به سردی گراییده است.

بنابراین گزارش، منابع دیپلماتیک غربی می‌گویند که سفیر عربستان سعودی چندی پیش و قبل از بازگشت به عربستان با «عبدالله دوم» پادشاه اردن دیدار کرده است، در شرایطی که ارتباطات سیاسی مقامات اردن و عربستان سعودی مدتی است کاهش یافته است.

به نوشته رأی‌الیوم یکی از دلایل سردی روابط دو کشور، وعده و وعید‌های اجرا نشده سفیر ریاض است. او همواره در مناسبت‌های مختلف از آغاز همکاری گسترده اقتصادی و سرمایه‌گذاری عربستان در اردن سخن می‌گوید اما تاکنون هیچ کدام از این وعده‌ها جامه عمل به خود نپوشیده‌اند. کارشناسان اقتصادی اردنی می‌گویند هنوز پروژه‌ای که متمایز و از لحاظ اقتصادی قابل توجه باشد از سوی سعودی‌ها آغاز نشده است. به خصوص اینکه اقتصاد اردن به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا در شرایط ناگواری به سر می‌برد.

اردنی‌ها می‌گویند که سفیر عربستان سعودی سخنور خوبی است و زبان پرچربی دارد و بیشتر فعالیت‌هایش در اردن به دیدارها و برگزاری میهمانی‌ها صرف می‌شود. به طوریکه چندی پیش نیز در محل اقامت خود در امان، تعدادی از شخصیت‌های اردنی را به میهمانی و صرف شام دعوت کرد و چند تن از مقامات فعلی و سابق اردنی در آن مراسم شرکت کردند.

رأی‌الیوم در پایان نوشته است که همه این دیدارها و مراسمات صرف شام تاکنون فایده‌ای برای اردن نداشته و روابط اردن و عربستان سعودی را به سطح راهبردی که بتواند با تهدیدات پیش رو مقابله کند، نرسانده است.

نظرات بینندگان