arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

پاپ فرانسیس راهی عراق شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان صبح امروز جمعه از مبدا رم پایتخت ایتالیا راهی عراق شد و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر وارد بغداد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان صبح امروز جمعه از مبدا رم پایتخت ایتالیا راهی عراق شد و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر وارد بغداد شود.

تارنمای خبری «واتیکان» سفر پاپ رهبر کاتولیک های جهان به عراق را چهار روزه اعلام کرد.

بنابراین گزارش پاپ پیش از سفر به عراق در یک کلیپ ویدیوئی درباره سفر خود به عراق گفت: من بعنوان یک زائر صلح به عراق می آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم، من در روزهای آینده در کنار شما خواهم بود.

واتیکان سفر پاپ به عراق را سه روزه از تاریخ پنجم تا هشتم ماه مارس برابر با ۱۵ تا ۱۸ اسفند ماه اعلام کرده است.

رهبر کاتولیک های جهان همچنین در ساعات پیش از سفر خود به عراق در توئیت هایی عنوان کرده بود :«برای زیارتی سه روزه عازم عراق خواهم بود»، «مدت های مدیدی است که خواهان دیدار با افرادی بودم که رنج فراوانی کشیده اند».

پاپ در آخرین توئیت خود خطاب به مسیحیان عراق نوشته بود: باعث افتخار من است تا از کلیسای شهدا دیدار کنم.

شبکه خبری سی ان ان نیز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: رهبر کاتولیک های جهان قرار است تا دراین سفر از کلیسای کاتولیک سریانی «بانوی رستگار ما» واقع در بغداد که در سال ۲۰۱۰ مورد حملات انتحاری قرار گرفت و ده ها نفر از نیایشگران کشته شدند و همچنین از شهر موصل در شمال عراق دیدن کند.

دیدار با آیت الله سیستانی

رهبر کاتولیک های جهان قرار است در دومین روز از سفرچهار روزه خود از عراق با آیت الله سیستانی ملاقات کند.

خبر ملاقات پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی را نخستین بار خبرگزاری فرانسه به نقل از لوئی رافائل ساکو، کاردینال کلیسای کلدانی کاتولیک بغداد منتشر کرد. پس از چند روز این خبر رسما توسط دفتر رسانه ای واتیکان تایید شد. طبق برنامه اعلام شده، پاپ قرار است در دومین روز از سفر چهار روزه خود به عراق در روز شنبه ۱۶ اسفند در نجف با آیت الله سیستانی ملاقات کند.

اسقف کلیسای کلدانی بغداد گفته که احتمالا دو طرف در جریان این ملاقات یک سند همکاری نیز امضا خواهند کرد. از این جهت، این سند می تواند مشابه متنی باشد که در بهمن ۱۳۹۷ و در جریان سفر پاپ به امارات بین رهبر کاتولیک های جهان و شیخ احمد الطیب رئیس فعلی الازهر مصر و دانش آموخته سابق دانشگاه سوربون پاریس امضا شد.

رسانه های فرانسوی، ملاقات بین رهبر شیعیان عراق و رهبر کاتولیک های جهان را تلاشی در راستای گفتگوی بین ادیان قلمداد کرده اند، به خصوص که قرار شده است پاپ پس از ملاقات با آیت الله سیستانی به ناصریه در جنوب عراق برود تا در نزدیکی سرزمین تاریخی اور که زادگاه حضرت ابراهیم است، در نشستی با حضور بزرگان مذاهب مختلف عراق شرکت کند. بخش های دیگر سفر پاپ نیز در بغداد و اربیل و موصل و مناطق مسیحی نشین استان نینوا خواهد بود. پاپ فرانسیس البته با مقامات سیاسی عراق از جمله نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور نیز دیدار خواهد کرد.*۱۳**

نظرات بینندگان