arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

ابزار تازه هوش مصنوعی فیسبوک با قابلیت «آموزش به خود» برای تشخیص عکس

شرکت فیسبوک روز پنجشنبه ۱۴ اسفند (۳ مارس) اعلام کرد موفق به ساخت یک برنامه هوش مصنوعی شده است که با کنار زدن الگوهای قبلی، می‌تواند به خودش آموزش دهد و با کمترین دخالت انسانی به ماهیت تصاویر دریافتی پی ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: فیسبوک اعلام کرده است این امکان به مدد بیش از یک میلیارد عکس عمومی در اینستاگرام محقق شده است. اینستاگرام، شبکه اجتماعی برای اشتراک تصاویر، زیرمجموعه فیس‌بوک به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته اقبال عمومی به اینستاگرام افزایش پیدا کرده و کاربران تصاویر مختلفی از کوه، ساحل، نوزادان و زندگی روزمره خود منتشر می‌کنند. امری که اینستاگرام را به بزرگترین پایگاه داده تصاویر کره زمین تبدیل کرده است.

فیسبوک گفته است برنامه جدید بینایی رایانه‌ای که «SEER» نام دارد در آزمایش تشخصی اشیاء بهتر از مدل‌های هوش مصنوعی موجود عمل می‌کند، به نحوی که می‌تواند با استفاده از حافظه تصویری خود و الگوریتم‌های پردازش عکس ماهیت تصاویر جدید را با دقت ۸۴.۲ درصد تشخیص دهد.

مدل‌های رایج هوش مصنوعی برای تشخیص تصاویر در حال حاضر عموما بر تکنیک تشخیص بر پایه برچسب‌زنی دقیق آموزش دیده‌اند. اما فیسبوک می‌گوید هوش مصنوعی جدیدش بر روشی با نام «یادگیری خودکار» متکی است به طوری که می‌تواند بدون دخالت انسان خود را آموزش دهد و عملکردش را بهینه سازد.

محققان روش تازه نوشته‌اند: «آینده هوش منوعی در ایجاد سیستم‌هایی است که می‌توانند مستقیما از هر اطلاعاتی که به آن‌ها داده می‌شود یاد بگیرند (خواه از متن، عکس یا نوع دیگری از داده‌ها)، بدون اتکا به مجموعه‌ داده‌ مرجعی دقیق و منظم.»

هدف ابتدایی پروژه تحقیقاتی فیسبوک از طراحی این ابزار، علاوه بر بهینه کردن سیستم آگهی و بازاریابی، یافتن راهی بود که اینستاگرام بتواند تصاویر را برای افراد مبتلا به اختلال در بینایی توصیف کند.

پژوهشگران گفته‌اند روش جدید راه را برای مدل‌های دید کامپیوتری انعطاف‌پذیر‌تر و دقیق‌تر در آینده هموار خواهد کرد.

سایر شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل و مایکروسافت هم زمان در تلاش برای وسعت بخشیدن به مرزهای دید کامپیوتری هستند. پیشتر در تابستان گذشته گوگل برنامه بینایی کامپیوتری موسوم به SimCLRv2 را منتشر کرده بود.

نظرات بینندگان