arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

آیا تاثیر واکسن کووید بر افراد چاق کمتر است؟

میزان اثرگذاری واکسن کرونا فایزر روی افراد چاق کمتر از سایرین است. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ارتباط چاقی و اثرگذاری واکسن‌های دیگر کووید در دست نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 محققان ایتالیایی دریافتند میزان اثرگذاری واکسن کرونا فایزر روی افراد چاق کمتر از سایرین است. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ارتباط چاقی و اثرگذاری واکسن‌های دیگر کووید در دست نیست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری گاردین، بر اساس این تحقیقات آن دسته از کارکنان بخش بهداشت که دچار چاقی هستند و واکسن کووید محصول شرکت فایزر را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با دیگر همکاران خود، مقادیر کمتری پادتن در بدن آنها تولید شده است. در واقع میزان پادتن تولید شده در بدن این افراد در واکنش به دومین دوز واکسن فایزر، تقریبا نصف میزان پادتن تولید شده در بدن افراد سالم است.

با وجود این که نتایج این تحقیقات در دست بررسی علمی است، به اعتقاد محققان ممکن است برای ایمن‌سازی افراد چاق در برابر واکسن جدید کرونا لازم باشد که این افراد یک دوز اضافی از واکسن را دریافت کنند.

بر اساس تحقیقات پیشین افراد چاق در مقایسه با سایرین حدود ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از ابتلا به کووید و ۱۱۳ درصد بیشتر در معرض بستری شدن در اثر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به اعتقاد محققان وجود عوارض مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ در این افراد می‌تواند موجب افزایش خطر برای آن‌ها در برابر کووید ۱۹ شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۵۹۲ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.


ایرنا

نظرات بینندگان