arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

خانه تکانی زیر خروارها خاک/ ریزگردها شرق کرمان را فرا گرفتند

داستان تکراری ریزگردها در بستر بی توجهی مسئولان و عدم مطالبه گری در سطح استان هر روز بغرنج تر می‌شود و هزاران نفر ساکن این منطقه با مشکلات زیادی مواجه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: داستان تکراری ریزگردها در بستر بی توجهی مسئولان و عدم مطالبه گری در سطح استان هر روز بغرنج تر می‌شود و هزاران نفر ساکن این منطقه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

عدم ایجاد موج مطالبه گری از سوی مردم، مسئولان استانی و رسانه‌ها موجب شده طی یک دهه اخیر هر سال شاهد اوج گیری بیشتر ریزگردها در استان کرمان باشیم.

هر چند در ابتدا بخش‌های کوچکی از شهرستان‌های ریگان درگیر طوفان شن می‌شد و در نهایت در چند ساعت نیز فروکش می‌کرد اما حالا فهرج و نرماشیر و بم نیز به کانون‌های طوفان شن تبدیل شده‌اند و رفته رفته طوفان شن جای خود را به ریزگردها داده است و البته به شهرستانهای شمالی کرمان نیز تسری یافته و چندین روز ادامه می‌یابد.

مردم شرق استان کرمان در حالی ساکنان سایر مناطق کشور خود را برای استقبال از بهار آماده می‌کنند که طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد وزش تندباد و طوفان شن و ریزگرد شده‌اند، شدت وزش باد به خصوص از روز گذشته افزایش یافته و میزان آلودگی هوا رو به افزایش است هم اکنون میزان آلودگی در فهرج ۴ برابر و ریگان ۵ برابر حد مجاز است و از مردم خواسته در خانه‌ها بمانند و از رفت و آمد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: از روز پنجشنبه هفته گذشته شاهد وزش تند باد در استان کرمان به خصوص در مناطق شرقی استان بودیم که امروز به اوج رسیده است.

طوفان تا روز سه شنبه ادامه دارد

وی افزود: طبق پیش بینی‌های انجام شده وزش باد شدید در استان کرمان تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت و موجب بروز طوفان شن و تشدید ریزگردها در مناطقی می‌شود که مساعد هستند.

 

سلاجقه عنوان کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی طی سه روز آینده پدیدۀ غالب در استان وزش باد و گرد و خاک می‌باشد. وزش باد و گرد و خاک در مناطقی مانند فهرج، ریگان و زهکلوت موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد. همچنین افت محسوس دمای هوا طی روزهای شنبه و یکشنبه در استان پیش بینی می‌شود.

طوفان شن به جنوب کرمان می‌رسد

طبق پیش بینی صورت گرفته مناطق اطراف باتلاق جازموریان در جنوب کرمان نیز به زودی از ریزگردها و طوفان متأثر خواهند شد به همین دلیل به کشاورزان هشدار داده شده است تدابیر لازم را برای کاهش خسارات ناشی از طوفان انجام دهند.

اما هم اکنون دید افقی در شهرهای ریگان و فهرج کاهش یافته است و رفت آمد بین روستاها و مرکز این دو شهرستان مختل شده است.

از راننده‌ها و مسافران نیز خواسته شده است و از عبور و مرور در جاده‌های ترانزیتی این دو شهرستان به سمت چابهار و مرزهای شرقی تا اطلاع ثانوی پرهیز کنند.

۱۶۰ روستا در محاصره طوفان و ریزگردها

مراجعه به مراکز درمانی این دو شهرستان نیز به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی افزایش یافته است، از بیماران قلبی، تنفسی، سالمندان و کودکان نیز خواسته شده است تا رفع مشکل ریزگردها از عبور و مرور پرهیز کنند و افراد سالم نیز از انجام هر گونه فعالیت ورزشی و سنگین خودداری کنند.

 

فرماندار ریگان در خصوص وضعیت این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه طوفان شن در شهرستان ادامه دارد و مشکلات بسیاری را برای مردم شهرستان ایجاد کرده است.

امین باقری با اشاره به شیوع کرونا از مردم خواست برای درمان مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها در بیمارستان ازدحام نکنند.

وی تصریح کرد: ۱۶۰ روستای شهرستان در محاصره طوفان شن هستند و رفت و امد به انها مختل شده است.

باقری از آماده باش دستگاه‌های امدادی خبر داد و گفت: ستاد بحران در شهرستان تشکیل شده و اقدامات لازم برای امدادرسانی به مردم در حال انجام است.

سدهایی که ریزگردها را تشدید کردند

وی بیان کرد: میزان خسارت‌های طوفان هنوز مشخص نشده اما خسارت‌هایی به تأسیسات شهری و روستایی، مزارع و باغ‌ها و قنوات گزارش شده است.

معاون فرماندار فهرج نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون طوفان شدید و ریزگردها در شهرستان فعال است و غلظت هوا ۴ برابر حد مجاز است.

محمد رهگویی بیان کرد: دید افقی در شهرستان کاهش یافته و با وجود باز بودن محورهای مواصطلاتی در جاده‌های زاهدان و چابهار اما از مسافران می‌خواهیم از رفت و آمد غیر ضروری خودداری کنند

وی گفت: پس از وزش باد به دلیل عدم وجود رطوبت و افزایش کانون‌های بیابانی شاهد بروز طوفان شن و ریزگرد در شهرستان هستیم.

وی از کاهش بارندگی و کاهش رطوبت در شهرستان خبر داد و افزود: جذب اعتبار برای مهار شن‌های روان و به خصوص کاشت و احیا جنگل‌های کهور در منطقه ضروری است.

با وجود درخواست‌های مکرر مسئولان و مردم ساکن در شرق استان کرمان اما هنوز اقدام عملی برای مهار ریزگردها در شرق و جنوب استان انجام نشده است.

کانون ریزگردها در شرق کرمان کویرلوت و جنوب استان باتلاق خشکیده جازموریان است.

تغییرات اقلیمی بعد از آبگیری سد نساء در شرق استان و سد جیرفت در جنوب کرمان افزایش قابل توجه یافته است و کاهش شدید بارندگی در سال جاری مشکلات را تشدید کرده به طوری که ۷۵ درصد کمبود بارندگی نسبت به سال گذشته استان را با چالش مواجه کرده است.

نظرات بینندگان