arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

رئیس علوم پزشکی اهواز: تخت کم بیاوریم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت/ آغاز واکسیناسیون بیماران خاص خوزستان از هفته آینده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با اشاره به ایجاد ظرفیت در بیمارستان‌ها برای پذیرش بار سنگین مراجعه بیماران کرونا گفت: تاکنون شرمنده مردم نشده‌ایم اما اگر در تامین تخت مشکلی پیدا کنیم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با اشاره به ایجاد ظرفیت در بیمارستان‌ها برای پذیرش بار سنگین مراجعه بیماران کرونا گفت: تاکنون شرمنده مردم نشده‌ایم اما اگر در تامین تخت مشکلی پیدا کنیم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کروناویروس در استان خوزستان اظهار کرد: روز جمعه بیشترین مراجعه به بیمارستان‌ها را داشتیم؛ در این روز، ۴ هزار و ۴۰۰ نفر به مراکز بهداشتی و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. بیشترین میزان بستری مثبت قطعی نیز بستری در این روز با ۲۰۰ نفر بود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در RT (شاخص تعداد تولید بیمار از هر بیمار) نقش دارند، افزود: در حال حاضر همچنان بار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزایشی است؛ در هفته گذشته RT در استان خوزستان معادل ۱.۲۳ بود یعنی به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۲۳ بیمار تولید می‌شد که اکنون با اعمال محدودیت‎ها و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۵ درصد، R مولد به ۱.۱۱ رسیده است یعنی به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۱۰ بیمار تولید می‌شود و هنوز به زیر عدد یک نرسیده‌ایم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان ادامه داد: اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم کمک می‌کند تا این عدد به کمتر از یک برسد؛ اگر این عدد به کمتر از یک برسد، روند نزولی بیماری آغاز خواهد شد که امیدواریم این روند در یک هفته تا ۱۰ روز آینده شروع ‌شود.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: در حال حاضر در برخی شهرهای قرمز، روند کاهشی بیماری آغاز شده است. نقطه آغاز پیک سوم خوزستان از شادگان بود که اکنون روند کاهشی در شادگان و هویزه آغاز شده و آبادان نیز به حالت پلاتو شده است اما روند بیماری در سایر نقاط استان خوزستان به ویژه در اهواز، افزایشی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال بیماری به سایر نقاط کشور گفت: از روز پنجشنبه ارائه تست منفی برای صدور کارت پرواز یا بلیت الزامی شده است. با توجه به سرعت انتشار ویروس موتاسیون‌یافته انگلیسی، به منظور کاهش انتقال بیماری به نقاط دیگر کشور واحد نمونه‌گیری در فرودگاه، ایستگاه‌های راه آهن و ترمینال‌های اتوبوس‌های برون شهری مستقر شده‌اند اما مسافران برای جلوگیری از ازدحام، ۲۴ ساعت قبل می‌توانند به مراکز منتخب مراجعه کنند و نسبت به انجام این تست اقدام کنند.

وی افزود: یکی از دلایل ازدحام در واحد نمونه‌گیری در فرودگاه این بود که هم‌استانی‌ها تصور می‌کردند تنها در فرودگاه تست انجام می‌شود در حالی که در مراکز منتخب نیز این کار انجام می‌شود و مسافران می‌توانند ۲۴ ساعت قبل از سفر، به مراکز منتخب مراجعه کنند و تست را انجام دهند.

ابول‌نژادیان گفت: این کار موجب می‌شود که سایر استان‌ها نیز درگیر نشوند. با توجه به اینکه آلودگی در جنوب و غرب استان خوزستان است، شهرستان‌های شمالی و شرقی نیز کمتر درگیر می‌شوند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصریح کرد: ورود و خروج خودروهای با پلاک غیربومی و بومی ممنوع است و مبادی ورودی استان خوزستان در حال کنترل هستند. ورود و خروج خودروهای با پلاک غیر بومی و بومی بین شهرهای نارنجی و قرمز نیز ممنوع است.

وی بیان کرد: از مردم می‌خواهیم خودشان توجه کنند و سفر نکنند. بار مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد است؛ ما نگران سلامتی خودشان هستیم و برای سلامت آن‌ها این تصمیمات اتخاذ می‌شود.

ابول‌نژادیان افزود: دغدغه ما حفظ سلامتی مردم است. هدف ما ندیدن مردم در بیمارستان‌ها و حفظ جان خانواده‌ها است. هفته گذشته شاهد مرگ یک مادر بودیم اما روز گذشته دختر این خانواده که در مراسم خاکسپاری مادرش شرکت کرده بود نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان باخت.

وی تصریح کرد: حضور در مراسم عزا برای عرض تسلیت است و نباید عزا به عزای دیگری تبدیل شود اما هنوز در این زمینه مشکل داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ادامه حضور برخی از مردم در بازارها بیان کرد: به طور مثال روز گذشته عکس‌هایی از بازار عبدالحمید اهواز و برخی از دستفروشان در برخی نقاط را دیدم؛ همچنان برخی از مردم در حال مراجعه به این نقاط هستند در حالی که اکنون زمان خرید نیست. این مردم باید وضعیت بیماران در بیمارستان‌ها را ببینند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت در فعالیت ادارات گفت: از روز یکشنبه تا پایان سال، ادارات غیرضروری با حداکثر ۱۰ درصد نیروها در محل فعالیت خواهند کرد. در واقع زودتر تعطیلات عید را شروع کردیم تا بار مراجعه کاهش یابد.

ابول‌نژادیان گفت: قول مساعدی از وزارت بهداشت در خصوص تامین بیشتر واکسن به ما داده شده است. امیدواریم این هفته واکسیناسیون بیماران خاص که یکی از نقاط آسیب ما هستند، آغاز شود و بدین ترتیب، تزریق واکسن بیماران خاص دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی و ام‌اس زودتر از دیگر نقاط کشور انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به لزوم واکسیناسیون همه پرسنل بهداشتی و درمانی تصریح کرد: تاکنون تنها کادر درمان آن هم نیروهای ICU، اورژانس و بخش کرونا واکسن را دریافت کرده‌اند. حدود ۸ هزار نفر پرسنل بهداشت داریم که در حال بیماریابی هستند اما هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: فعلا تزریق واکسن برای پرسنل بیمارستان‌های خصوصی و حتی دانشگاهی که بیماران مبتلا به کرونا را بستری نمی‌کنند، در اولویت نیست. فعلا اولویت تزریق برای نیروهای بخش کرونا و پرسنلی است که به صورت مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا سر و کار دارند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: امیدواریم هفته آینده روند تزریق واکسن برای کادر بهداشت و بیماران خاص نیز آغاز ‌شود.

وی گفت: واکسیناسیون جانبازان بالای ۵۰ درصد، ضایعه نخاعی و شیمیایی نیز از هفته گذشته شروع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: تزریق واکسن برای رزیدنت‌ها، اینترن‌ها، پرستاران و پزشکان شاغل در بخش کرونا در حال انجام است. امیدواریم با محموله‌های بعدی، تعداد بیشتری از مردم استان خوزستان را واکسینه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت وجود تهویه مناسب به منظور کاهش انتقال ویروس گفت: یکی از راه‌های انتشار بیماری محدود بودن در فضاهای فیزیکی مسقف است که این مساله موجب ایجاد آلودگی می‌شود. در حال حاضر وضعیت آب و هوایی خوزستان خوب است و مردم می‌توانند حداقل در و پنجره‌ها را باز کنند. کارکنان ادارات نیز همه در و پنجره ها را باز نگه دارند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: این ویروس در فضای آزاد حداکثر تا ۲۰ دقیقه زنده می‌ماند بنابراین در صورت باز بودن در و پنجره‌ها، گردش هوا موجب می‌شود که بار ویروس و قدرت انتشار در فضای محدود کمتر شود. حتی اگر آلودگی ایجاد کند، بیماری‌زایی آن کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: لود ویروسی که وارد راه هوایی می‌شود، در شدت درگیری و بروز علائم بیماری تاثیرگذار است بنابراین علاوه بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک، وجود تهویه مناسب در کاهش بار ویروس در فضای بسته، بسیار تأثیرگذار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص چگونگی تشخیص ویروس کرونای انگلیسی گفت: برای تشخیص بیماری، تست PCR انجام می‌شود اما برای تشخیص نوع ویروس کرونا در بیمار باید تست NGS انجام شود.

وی ادامه داد: همکاران به صورت رندوم در حال انجام این کار هستند و ۵۶ درصد نمونه‌های بررسی‌شده، موتاسیون انگلیسی بوده‌اند به ویژه در جنوب و غرب استان خوزستان.

ابول‌نژادیان با اشاره به افزایش میزان ابتلای افراد با سنین کمتر گفت: میزان ابتلای افراد ۱۵ تا ۲۹ سال در سوش انگلیسی نسبت به سوش ووهان چین افزایش یافته است اما بیشترین سن ابتلا بین ۳۰ تا ۳۹ سال است.

وی افزود: سنین پایین‌تر نیز مبتلا می‌شوند به گونه‌ای که اکنون در بیمارستان کودکان ابوذر اهواز سه بیمار در بخش مراقبت ویژه و ۹ بیمار در بخش‌های عادی بستری هستند. میزان ابتلای کودکان به کرونا زیاد نیست اگر چه دو مورد فوت کودک نیز داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: برای اینکه همه شهرستان‌ها دچار کمبود تخت نشوند، در دو بیمارستان گلستان و امام خمینی(ره) اهواز تغییر و ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرده‌ایم؛ دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در این بیمارستان‌ها نصب شده است و روز جمعه ۶۰ تخت مراقبت ویژه و ۵۰ تخت عادی در بیمارستان گلستان و به همین میزان در بیمارستان امام(ره) افزوده شد. در بیمارستان رازی نیز یک بخش جدید و در بیمارستان سینا نیز دو بخش دیگر افزوده خواهد شد.

وی گفت: ما دل‌مان نمی‌خواهند مردم را در بیمارستان‌ها ببینیم اما وظیفه ما این است که ظرفیت لازم را ایجاد کنیم. تاکنون این کارها انجام شده و امیدواریم شرایط بدتر از این نشود.

ابول‌نژادیان ادامه داد: در حال حاضر در اهواز بیمارستان‌های امام(ره)، رازی، فاطمه زهرا(س)، سینا و امیرالمومنین(ع) به صورت مستقیم بیماران را پذیرش می‌کنند و بیمارستان گلستان اهواز نیز پشتیبان بیمارستان رازی است و سرریز بیماران بیمارستان رازی به بیمارستان‌های گلستان و شهید منفرد نیاکی ارتش منتقل می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیمارستان رازی به هیچ کس نمی‌گوید تخت نداریم. به محض اینکه در اورژانس این بیمارستان مشکلی ایجاد شود از طریق اتوبوس‌آمبولانس مستقر در بیمارستان و دیگر آمبولانس‌های مستقر، بیماران به بیمارستان‌های دیگر منتقل می‌شوند. تاکنون شرمنده مردم نشده‌ایم اما اگر در تامین تخت مشکلی پیدا کنیم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت.

ابول‌نژادیان با اشاره به اقدامات بهداشت در زمینه کنترل بیماری گفت: در طرح شهید سلیمانی با حضور ۸۱۰ تیم رهگیری، ۱۹۷ تیم مراقبتی، ۳۴۹ تیم نظارتی و ۵۳۱ تیم حمایتی در حال بیماریابی گسترده هستند. اقدامات نظارتی برای کنترل پروتکل‌ها، استفاده از ظرفیت سفیران سلامت برای افزایش سواد سلامت جامعه و انجام تست زیاد، استراتژی‌های مهم بهداشت هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: تقریبا روزانه حدود ۱۵ هزار تست در استان خوزستان انجام می‌شود و بیماران شناسایی‌شده داروی لازم را دریافت می‌کنند تا مبتلایان با حال بد به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند و همچنین قرنطینه شوند تا دیگران را آلوده نکنند. بهداشت محیط و حرفه‌ای نیز کار نظارت بر مشاغل و اصناف را انجام می‌دهند و استراتژی مهم‌تر، ایجاد محدودیت‌ها و کاهش ترددها و مسافرت‌ها است تا چرخه انتقال ویروس را کاهش دهیم.

نظرات بینندگان