arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

رییس مرکز ملی فضای مجازی: مجوز مذاکره با گوگل، اینستاگرام و واتس‌اپ صادر شد

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام اینکه مجوز مذاکره با گوگل، اینستاگرام و واتساپ صادر شده، اعلام کرد که ایران قصد ندارد با پلتفرم‌های فیلتر شده فعلا وارد مذاکره شود. او ابراز امیدواری کرد که گوگل، اینستاگرام و واتساپ به مقررات کشور ایران تمکین کنند. به گفته او مسئول این مذاکرات وزارت ارتباطات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: «ابوالحسن فیروزآبادی» در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که شنبه شب به صورت آنلاین برگزار شد اعلام کرد که مجوز مذاکره با گوگل و اینستاگرام و واتساپ صادر شده است: « پلتفرم‌هایی که هم اکنون مسدود هستند، جای بحثی ندارند. اما به دوستان مجوز داده‌ایم که با گوگل، اینستاگرام و واتس اپ وارد مذاکره شوند که آنها به مقررات ما تمکین کنند. البته ما معتقدیم که تلاش لازم در این زمینه صورت نگرفته است.»

فیروزآبادی با ذکر این نکته که شرایط کشور ایران در این مذاکرات خاص است، پذیرفته که مذاکرات سختی در راه خواهد بود و این مذاکرات مانند کشور ترکیه با این پلفترم‌ها پیش نخواهد رفت: «قبول داریم که شرایط کشور ما خاص است و نباید این مذاکره را به سهولت ترکیه، پاکستان و یا اندونزی مقایسه کنیم. اما چنانچه با موضع قدرت وارد شویم و مواضع مان منفعلانه نباشد، نتایج امیدبخشی را شاهد خواهیم بود. مسئول این مذاکرات نیز وزارت ارتباطات است.»

فیروزآبادی با انتقاد از حضور مقامات سیاسی کشور که مخاطب خارجی ندارند در پلتفرم‌های فیلتر شده گفت: «ما آئین نامه‌ای در مرکز ملی فضای مجازی تهیه کرده و به مسئولان مربوطه ارائه دادیم که در پلتفرم‌های مسدود شده حضور نداشته باشند و به جای رسانه‌های رسمی، اخبار سازمانی خود را در این فضا پخش نکنند. اما این آئین نامه با بی توجهی مواجه شد و هم اکنون شاهد هستیم که مسئولان روی پلتفرم مسدود شده آمریکایی مسائل سازمانی خود را مطرح کرده، حتی رونمایی از دستاوردهای سازمان خود را در این فضا اعلام می‌کنند و یا شاهد دعواهای سازمانی روی این پلتفرم‌ها هستیم. البته در مورد قانونی بودن و یا نبودن این اقدام، قوه قضائیه باید نظر دهد.»

نظرات بینندگان