arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

مریخ‌نورد جدید ناسا برای اولین بار به حرکت درآمد

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، روز جمعه اعلام کرد که کاوشگر تازه آن در مریخ، "پرسیویرنس" (پشتکاری)، برای اولین بار از زمان فرود ماه پیش به حرکت در آمده است. البته کاوشگر با جابجا شدن به اندازه شش و نیم متر مسیر زیادی را طی نکرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: کِیتی اِستک مورگان از محققان ماموریت گفت که این یک لحظه مهم بود: "درحالی که کاوشگر هنوز درحال محک زدن همه ابزارهاست، لحظه ای که مریخ نورد شروع به حرکت می کند می توانیم خود را کاشفانی روی سطح مریخ بدانیم."

اکنون دو هفته از فرود تماشایی این ربات یک تنی بر سیاره سرخ می گذرد.

مهندسان در این فاصله مشغول راه اندازی این وسیله و سیستم های پیچیده آن از جمله ابزارها و بازوی رباتیک بوده اند.

با این حال همه منتظر به حرکت درآمدن مریخ نورد بودند که بالاخره روز پنجشنبه اتفاق افتاد. کاوشگر مسیر کوتاهی را رو به جلو حرکت کرد، بعد ۱۵۰ درجه در جا چرخید و کمی عقب رفت.

آنائیس ظریفیان مهندس قابلیت حرکت مریخ نورد گفت: "می توانید رد چرخ هایی که بر مریخ افتاده را ببینید؛ فکر نمی کنم هرگز از دیدن رد چرخ روی زمین اینقدر خوشحال شده باشم."

"این یک گام خیلی بزرگ برای ماموریت و تیم قابلیت حرکت است. ما این وسیله را روی زمین رانده بودیم اما حرکت آن روی مریخ هدف نهایی است، لحظه ای که محصول سال ها تلاش گروه خیلی بزرگی است."

پرسیویرنس در گودال جزیرو در نزدیکی خط استوای مریخ فرود آمده تا به جستجوی شواهد گذشته حیات بپردازد و برای این کار طی یک سال آینده مریخی (حدودا دو سال زمینی) حدود ۱۵ کیلومتر را طی خواهد کرد.

پژوهشگران می خواهند مریخ نورد را به یک رشته صخره در گودال برسانند که ممکن است حاوی آثاری از فعالیت کهن بیولوژیکی باشد.

در میان اینها جایی شبیه به دلتا - ساختمانی که با ورود رود به یک آبگیر در اثر رسوب کردن سنگریزه و ماسه شکل می گیرد - هست. این آبگیر چند میلیارد سال پیش به احتمال زیاد دریاچه ای به بزرگی گودال ۴۵ کیلومتری جزیرو بوده.

یکی از اولین اهداف آزمایش کردن یک هلی کوپتر کوچک است که در مریخ نورد تعبیه شده است.

کاوشگر ظرف چند هفته آینده از محل کنونی فاصله خواهد گرفت تا نقطه مناسبی برای زمین گذاشتن این هلی کوپتر دو کیلوگرمی به نام "اینجنیوئیتی" پیدا کند.

پرسیویرنس سریع ترین مریخ نوردی است که ناسا بر این سیاره فرود می آورد. این نه به دلیل سرعت گردش چرخ ها (حدود ۵ سانتیمتر در ثانیه) بلکه به دلیل پیشرفت ها در زمینه قابلیت ناوبری خودکار است.

ربات موقع حرکت با گرفتن عکس مسیر خود را ارزیابی می کند. در ماموریت های قبلی مریخ نورد باید می ایستاد تا عکس ها در کامپیوتر کاوشگر تحلیل شود، اما پرسیویرنس موقع حرکت این کار را انجام می دهد.

خانم ظریفیان می گوید: "پرسیویرنس می تواند راه برود و همزمان آدامس بجود."

ناسا روز جمعه اعلام کرد که محل فرود کاوشگر را به گرامیداشت نویسنده معروف داستان های علمی تخیلی، اُکتیویا ای. باتلر، نامگذاری کرده است.

نظرات بینندگان