arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

پاپ در سفر به اربیل و موصل: منطقه کردستان عراق خانۀ مسیحیان آواره است

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بامداد یکشنبه در آخرین روز از سفر سه روزۀ خود به عراق وارد شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: او در فرودگاه بین‌المللی این شهر مورد استقبال نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی، نخست وزیر آن قرار گرفت.

در مراسم استقبال از پاپ در این منطقه، گروهی از کودکان با شاخه‌های زیتون در دست، در حالی که ترانه‌هایی را به زبان کردی و ایتالیایی می‌سرودند نیز حضور داشتند.

پاپ در جریان این سفر با مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق نیز دیدار کرد و از مقامات این منطقۀ خودمختار برای پناه دادن به مسیحیان آواره در زمان حمله اسلامگرایان داعش سپاسگزاری کرد. او گفت: «این منطقه خانۀ مسیحیان آواره است.»

نچیروان بارزانی، رئیس کنونی اقلیم کردستان عراق نیز در جریان گفتگو با پاپ تاکید کرد که این منطقه همواره «طرفدار صلح و گفتگو» بوده است و به همزیستی مسالمت‌آمیز و تنوع مذهبی اعتقاد عمیق دارد.

پاپ سپس با هلی کوپتر به شهر جنگ زدۀ موصل رفت و در آنجا با خانواده‌های مسیحی شهر که تنها شمار اندکی از آنها باقی مانده دیدار کرد. او سپس در محوطۀ یکی از کلیساهای این شهر که در جریان نبرد برای بیرون راندن داعش نابود شده بود، برای قربانیان جنگ دعا کرد.

پاپ قرار است به شهر مسیحی‌نشین «قره قوش» نیز سفر و با اعضای جامعۀ مسیحیان گریخته از حملات داعش گفتگو کند.

جامعه مسیحیان عراق، کشوری با ۴۰ میلیون جمعیت اکثریت مسلمان، از ۱.۵ میلیون نفر قبل از حملۀ سال ۲۰۰۳ میلادی به عراق برای سرنگونی صدام حسین که به رهبری آمریکا انجام شد، به حدود ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

پاپ فرانسیس پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی، در بحبوحۀ حملات سنگین اسلامگرایان داعش در عراق و تسلط آنها بر حدود یک سوم خاک این کشور، اعلام کرده بود که آمادۀ دیدار با آوارگان و دیگر قربانیان این جنگ است و اکنون هفت سال بعد از طرح این موضوع، از ویرانه‌های شهر قدیمی موصل بازدید و با آوارگان و بازماندگان حملات خونین داعش در این شهر و در قره قوش گفتگو می‌کند.

پاپ پس از دیدار از این دو شهر، بعد از ظهر یکشنبه دوباره به اربیل بازخواهد گشت تا مراسم عشای ربانی را در ورزشگاه اربیل با حضور حدود ۱۰ هزار نفر اجرا کند. علاقمندان به شرکت در این مراسم دعا، پیش از این برای حضور در ورزشگاه ثبت نام کرده‌اند.

در جریان سفر پاپ در عراق تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا گذاشته شد و جاده‌هایی که کاروان او در آنها در حرکت بود به روی دیگر خودروها بسته شد. در برخی نقاط از مسیر حرکت او، خودروهایی مجهز به مسلسل و حتی تانک نیز مستقر شدند.

نظرات بینندگان