arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

آقای وزیر، بالاخره تورم را قبول کردند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری گفت: وجود تورم سینوسی در قیمت محصولات صنعتی و کالاهای وارداتی را قبول دارم.

 مهدی غضنفری در نشست علنی  مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: تورم سینوسی در سال گذشته را به این شکل که فصل اول تورمی در کشور تجربه نشد، فصل دوم افزایش قیمت‌ها صورت گرفت و فصل سوم تورمی نبود و فصل چهارم دوباره قیمت‌ها رو به تزاید گذاشت را تایید می‌کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ همکاری تولیدکنندگان و اصناف با دولت در فصل اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب شد تا افزایش قیمتی مشاهده نشود، اما در فصل دوم دولت اصلاح قیمت آن دسته از محصولاتی که تولیدکنندگان آنها در حاشیه سود منفی قرار داشتند را پذیرفت.

وی ادامه داد: در فصل سوم سال 90 افزایش قیمتی مشاهده نشد و احساس می‌شد که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها روال خود را پیدا کرده و بدون هیچ مشکلی آن را طی خواهد کرد، اما نوسانات قیمت و انتقال ارز گرانی‌هایی را در کشور سبب شد که این گرانی‌ها ناشی از هدفمندی یارانه‌ها نبود. در این‌باره طرح بحث باید در یک جلسه غیرعلنی انجام شود.

غضنفری یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل هدفمندی یارانه‌ها 3 هزار میلیارد تومان دریافت کرد که یک‌هزار میلیارد تومان آن را با سود 3 درصد برای پرداخت قبض انرژی و سوخت بین واحدهای تولیدی توزیع کرد و 400 میلیارد تومان را نیز بلاعوض بابت نفت و گاز سهمیه‌ای، نفت کوره و گاز مایع بیان بنگاه‌های تولید توزیع کرد.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها خواست تا قیمت سوخت و برق بخش صنعت را به شکل تبعیضی محاسبه کند، مثلا بهای هر کیلووات برق را به جای 150 تومان، 70 تومان محاسبه کند. مسئولان مربوطه با این پیشنهاد موافقت کردند و به جای آنکه اصل قیمت از تولیدکنندگان اخذ شود و سپس وزارتخانه آن مبالغ را در قالب کمک بین آنها توزیع کند، قیمت انرژی تبعیضی محاسبه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این وزارتخانه در حمایت از بخش تولید اقداماتی از قبیل اعمال قیمت‌های ترجیحی و تبعیضی برای محاسبه قیمت حامل‌های انرژی، تخصیص یارانه‌های متفاوت و تسهیلات جهت پرداخت قبوض انرژی واحدهای تولیدی، بازسازی پروژه‌های بزرگ، متوسط و کوچک و موافقت با افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت برخی محصولات صنعتی را انجام داد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازسازی 3 هزار و 500 پروژه کوچک صنعتی متوسط 150 میلیون تومان و برای 400 پروژه بزرگ نیز به طور متوسط یک میلیارد تومان تسهیلات با درصد کم در نظر گرفت.

غضنفری تاکید کرد: هر واحد تولیدی اگر یک بار به‌روز شود تا پایان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها دیگر نیاز به اصلاح تجهیزات خود ندارند. آنهایی هم که تاکنون مورد حمایت برای اصلاح تجهیزات خود قرار نگرفته‌اند، با افزایش قیمت محصولاتشان موافقت شد.

نظرات بینندگان