arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

انتقاد شدید کیهان از شمقدری: به ائمه جمعه توهین کردی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه کیهان نوشت:

وقتي جمعه شب شاهد بودم، پس از گذشت 33 سال از پيروزي انقلاب اسلامي يك دلسوخته انقلاب با همه توان علمي و ديني خود، در مهم ترين رسانه تصويري نظام جمهوري اسلامي و در تنها برنامه سينمايي آن (برنامه هفت)، مي خواست ثابت كند كه گفتمان انقلاب بايستي بر فضاي سينماي ايران حاكم باشد و نه گفتمان غرب گرا و ضداسلامي، ناخودآگاه دلم گرفت. شايد از همين روست كه مبتذل ساز مشهور اين سينما به دليل اينكه فيلم مستهجنش مورد اعتراض برخي از بابصيرت ترين امامان جمعه و خطباي جماعت قرار گرفته، به مظلوم نمايي روي آورده و آنان را بي تقوا و قانون گريز و خارج از عدالت مي خواند، انتقاد به نمايش برخي از فيلم هاي ضد ارزشي را خارج از حيطه نمازجمعه دانسته (حتما از نظر ايشان در نمازجمعه فقط بايستي احكام شخصي گفت و اصلا كاري به امور اجتماعي و سياسي نبايد داشت!) و بعد هم به دلائل و براهين پيش پاافتاده و نخ نما شده روي مي آورد كه مثلا:

- در خانواده اي متولد شده كه از سابقون انقلاب بوده پس حالا مي تواند همه ارزش هاي اين انقلاب را زير علامت سوال ببرد!

- در خانواده اي رشد كرده كه تا پيش از انقلاب تماشاي تلويزيون را حرام مي دانسته (غافل از اينكه آن به اصطلاح فيلمساز فراري سازنده توبه نصوح و سكس و فلسفه و فرياد مورچه ها هم پيش از انقلاب نه تنها در منزل، راديو و تلويزيون نداشته بلكه به قول خودش اگر از جايي عبور مي كرده كه حتي صداي موسيقي به گوش مي رسيده، گوش هاي خود را مي گرفته!!)

و شايد به دليل همين دور افتادگي سينماي ايران از گفتمان انقلاب اسلامي، به اصطلاح فيلمساز ديگري كه فيلمش در توهين به عزاي حسيني و هيئت هاي عاشورايي است، همان ائمه جمعه (كه اولين شرط انتصابشان عدالت است) را مورد اهانت قرار داده و به دور از عدالت و انصاف معرفي نموده و پس از آن مي خواهد همه نگاتيوهاي فيلمش را آتش بزند (باز هم در اين مورد از آن فيلمساز فراري عقب تر است، چون او زماني مي خواست براي قيل و قال هاي مثلا معترضانه، خودش را به آتش بكشد!!!)

اما بعد از اينكه ائمه جمعه و جماعات به وظيفه شرعي خود عمل كرده و در مقابل اشاعه ابتذال و بي اخلاقي و وهن دين ايستادند و سپس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز با آنان همداستان شد و گروه هاي بسياري از مردم مسلمان هم مخالفت خويش را با نمايش اينگونه فيلم ها ابراز داشتند (به جز خيل عظيمي كه به خاطر ترويج همين ضد ارزش ها و بي اخلاقي ها سالهاست عطاي سينما را به لقايش بخشيده اند)، حالا جناب معاونت محترم سينمايي به قول خودشان سكوت را شكسته اند و همان توهين ها و افتراها را خطاب به ائمه جمعه و مردم انقلابي تكرار كرده و آنها را خواص ناآگاه و مردود شده خواندند!! جل الخالق!!!

چرا از نظر جناب معاون اين خواص (كه البته تعدادشان را مي توان از نمازهاي پرشكوه جمعه و راهپيمايي هايي مانند 22 بهمن حدس زد) مردود شدند؟ چون به فيلمي معترض بودند كه عزاي حضرت سيدالشهداء(ع) را مضحكه مي كند؟ چون فيلمي را برنتابيدند كه احكامي همچون امر به معروف و نهي از منكر را با افه هاي شبه روشنفكري نفي مي كند؟ يا چون از اينكه در فيلمي شرع و احكام دين را در مقابل اخلاق قرار داده، ناراحت شده اند؟

اشكالي ندارد، اين دسته از فيلم ها هم ساخته شود. اين ها كه اساسا محلي از اعراب ندارند و از اهانت هاي سازمان يافته تر از اينها هم نه بر جبين اسلام و نه بر تارك انقلاب و نظام گردي ننشيند.

مگر دهها شبكه و كانال ماهواره اي نمي گويند و هتاكي نمي كنند و مضحكه نمي نمايند؟ بگذار هر چه مي خواهند بگويند و بسازند ولي نه از كيسه بيت المال و نه با پول و از جيب ملت.

ملتي كه وقتي امامشان در مقابل اهانت به لايحه قصاص آيه استرجاع را خواند و اهانت كنندگان را محكوم به ارتداد دانست، سر از پا نشناختند و به خيابانها آمدند. اما امروز با پول آنها و از سرمايه ملي، دهها فيلم ساخته مي شود كه نه فقط محكمات قرآني مانند قصاص كه بسياري از احكام و ارزش هاي ديني و اسلامي را به سخره مي كشد.

ملتي كه وقتي فتنه گران به عزاي عاشورايشان بي احترامي كردند، در 9 دي 1388 حماسه اي آفريد كه هنوز رسانه هاي بيگانه از آن ابراز وحشت مي كنند و اعتراض و انتقاد امروزشان به هتك عاشورا و عزاي اباعبدالله الحسين(ع) در سينماي ايران از همان جنس است. آنگاه حضرات مبتذل ساز، اين اعتراضات غيرتمندانه ديني را با آشوب و اغتشاش فتنه گران 88 مقايسه مي كنند!!

ملتي كه به قول خود جناب معاون (در سخنراني مراسم اختتاميه سي امين جشنواره فيلم فجر)، جايي در ميان توليدات سال گذشته سينماي ايران و جشنواره فيلم فجر نداشتند.

بايد به جناب معاون گفت كه متأسفانه شما مردود شديد كه نه تنها براي ملت غيور و مسلمان ايران در ميان توليدات سينمايي تان جايي باز نكرديد، بلكه اعتراض آنها را نيز برنتابيديد و عملشان را سوءاستفاده از نام شهداء و ارزش ها جلوه داديد.

شما عليرغم آن سخن صريح تان در اختتاميه جشنواره فيلم فجر گفتيد: «... مردمي كه در بيست و دوم بهمن در راهپيمايي شركت كردند، كجاي اين سينما هستند؟...»

امروز همان سينماي بدون مردم را «درخشان» مي خوانيد، براي توليدات مبتذل و مستهجن، پروانه ساخت و نمايش صادر مي كنيد، در جشنواره فيلم و دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي آنها را به نمايش درمي آوريد و تمام قد ازشان دفاع مي كنيد. همان توليداتي كه سال گذشته در مناظره تلويزيوني شبكه دو، مدعي شديد زخم هاي كهنه اي بوده اند و شما فقط رويشان را باز كرديد تا بوي تعفن آن را همه متوجه شوند!!

جناب معاون، آيا شما مردود نشده ايد كه به جاي درمان آن به قول خودتان زخم ها، فقط رويشان را باز كرديد و اجازه داديد كه به ساير بخش هاي پيكر سينماي ايران نفوذ كنند و متأسفانه امروز بوي تعفن آن زخم هاي كهنه، همه فضاي سينماي ايران را پر كرده است!!

واقعاً اين چه استدلالي است كه همه اعضاي شوراي پروانه نمايش را مورد تاييد نظام مي دانيد؟ نكند خود را برابر با نظام دانسته و هر عملتان را مترادف انقلاب و نظام به حساب مي آوريد؟ اگر چنين است پس آن اعتراضاتي كه در زمان مسئوليت وزير فراري ارشاد به فيلم ها و توليدات سينماي ايران داشتيد، چه مي شود؟ يعني شما به نظر اعضاي شوراي پروانه نمايش آن دوران و وزير وقت مورد تاييد نظام اعتراض كرده بوديد؟ در اين صورت تمامي اعتراضات و انتقادات به بازرگان و بني صدر و قطب زاده و... مردود است، چون بالاخره آنها هم زماني مورد تاييد نظام بوده اند!!!

اين چه استدلالي است كه به معترضان گفته ايد، اگر مي توانند فيلمنامه خودشان را بياورند و اگر نمي توانند كاري با سينما نداشته باشند و بگذارند اهالي سينما كار خودشان را بكنند؟

اولاً كه همان جشنواره عمار سال گذشته نشان داد بسياري از همين جوانان انقلابي، توانايي ها و استعدادهاي فراواني در سينما و از قضا فيلمنامه نويسي دارند ولي متأسفانه باندبازي هاي پيچيده درون سينما (كه خود جناب معاون هم در جريان آنها هستند) مانع از حضور اين جوانان در عرصه حرفه اي سينما شده است.

ثانياً منطق شما مثل اين است كه فرضاً جنابعالي به خاطر فاجعه شهري چند روز پيش تهران (پس از بارش باران و تگرگ) به شهرداري معترض شويد و شهرداري به شما بگويد اگر مي تواني خودت آبراهه هاي شهر را باز كن و اگر نمي تواني، حرف نزن و بگذار شهرداري كار خودش را بكند!!!

جناب معاون سينمايي بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در اول فروردين امسال را نقل كرده اند كه توصيه به قانون گرايي داشته اند اما دنباله اين بيانات را ناديده گرفته اند كه حضرت آقا گفتند: «حالا اين حرف من بهانه اي نشود براي اينكه يك عده اي بروند جوانهاي انقلابي را به عنوان جوانهاي تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه جوانهاي غيور كشور را، جوانهاي مؤمن انقلابي كشور را فرزندان خودم مي دانم و پشت سر آنها قرار مي گيرم؛ من از جوانان انقلابي و مؤمن و غيور حمايت مي كنم...»

نظرات بینندگان