arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

واعظی: مجمع تشخیص اعلام کند که دلیل تعویق تصمیم گیری در مورد FATF چیست؟ / خیلی بد می‌شود اگر دولت بعد این لوایح تصویب شود / کسانی که در دولت قبل خودشان پیشنهاد دهنده این لوایح بودند، الان به مخالفان این لوایح تبدیل شده اند

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و مدت طولانی در مجمع تشخیص نظام معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با جهان و حتی با کشورهای دوست نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واعظی: مجمع تشخیص اعلام کند که دلیل تعویق تصمیم گیری در مورد FATF چیست؟ /  خیلی بد می‌شود اگر دولت بعد این لوایح تصویب شود / کسانی که در دولت قبل خودشان پیشنهاد دهنده این لوایح بودند، الان به مخالفان این لوایح تبدیل شده اند

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و مدت طولانی در مجمع تشخیص نظام معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با جهان و حتی با کشورهای دوست نیست.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران درباره شرط لغو تحریم‌ها گفت: مساله برجام و لغو تحریم‌های ایران موضوع جدی است که هم ما در ایران دنبال می‌کنیم و بسیاری از کشورهای دوست و مختلف از جمله ۱+۵ و آمریکا هم دنبال می‌کنند. طبیعی است که هرکدام به خودشان اجازه می‌دهند برای آنکه یک گام برداشته شود، به آنچه که فکر می‌کنند که درست است، آن را بیان کنند. لزوما به این معنا نیست مطالبی که بیان می‌شود یا وزرایی که به تهران سفر می کنند، با ما توافق شده باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: می‌خواهند مقداری راه را هموار کنند و به هر حال هم آنها و هم ما روی طرح‌هایی کار می‌کنیم و قطعا زمانی که همه اینها نهایی شد اعلام می‌شود. لزوما این نیست که هر فردی مطلبی عنوان می‌کند ما روی آن کار می‌کنیم.

واعظی درباره موضع دولت در قبال تحریم‌های بانکی گفت: غیر از ما و کره شمالی، ‌باقی کشورهای جهان به چارچوب مبارزه با پولشویی پایبند هستند. اگر حرف‌هایی که آقایان می‌زنند درست باشد، اینگونه هم نیست که همه کشورها غیر از ما و کره شمالی در این چارچوب بپیوندند. آیا همه کشورها به دنبال این نیستند تا بتوانند مراوده داشته باشند؟

 وی با بیان اینکه نگاهی که به این مسئله می‌شود، سیاسی است، گفت: بارها رییس جمهوری و همکاران دیگر در دولت عنوان کردندکه دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و مدت طولانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا و حتی با کشورهای دوست خودمان نیست.

واعظی اضافه کرد: چه ما تحریم باشیم یا نباشیم روابط بانکی جزو ابزارهای اصلی روابط اقتصادی ما با جهان است. اگر روابط بانکی نداشته باشیم باید از طریق صرافی‌ها کار کنیم و این همان چیزی است که در بازار می‌گوییم واسطه‌ها همه چیز را گران می ‌کنند، صرافی‌ها یعنی اینکه پولی را که می‌خواهید جا به جا کنید هم امنیت آن پایین‌تر و نیز قیمت آن گران‌تر است. بنابراین نباید خودمان را تحریم کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: امیدوارم مجمع تشخیص تصمیم درستی بگیرد و براساس تصمیمی که می‌گیرد برای مردم عنوان کند که چرا چنین تصمیمی گرفته است. ما به عنوان دولت اعتقاد داریم که تصویب این دو لایحه لازم است و می‌تواند به روابط بانکی با همه کشورها کمک کند.  

وی تاکید کرد: مجمع تصمیمی را که در مورد fatf می‌گیرد اعلام کند به‌چه‌دلیلی گرفته است، این خیلی بد می‌شود اگر در دولت بعد این لوایح fatf تصویب شود همان‌طور که کسانی که در دولت قبل خودشان پیشنهاددهنده این لوایح بودند الآن به مخالفان این لوایح تبدیل شده‌اند.

نظرات بینندگان