arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

بازگشت زبان فارسی به تابلوهای راهنمایی رانندگی شهر کابل + عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام خیابان‌های شهر کابل که تنها به زبان انگلیسی بر روی تابلوها نوشته شده بودند، اکنون به همت شهرداری کابل با زبان فارسی، یکی از 2 زبان ملی افغانستان، مردم این شهر را راهنمایی می‌کنند.

خبرگزاری فارس: بازگشت زبان فارسی به تابلوهای راهنمایی رانندگی شهر کابل + عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، زمستان سال 90 شهرداری کابل در اقدامی بی‌سابقه تابلوهای راهنمایی و رانندگی  جدید شهر کابل را با زبان انگلیسی در شهر  نصب کرد.

در این تابلوها زبان‌های فارسی و پشتو که 2 زبان اصلی افغانستان هستند، هیچ جایگاهی نداشتند.

 

 

به دنبال نصب این تابلوها، شماری از کارشناسان فرهنگی و شهروندان کابل در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، این اقدام شهرداری کابل را به نقد گرفتند و خواستار اصلاح آنها و استفاده از زبان‌های فارسی و پشتو در آنها شدند.

اکنون شهرداری کابل در اقدامی نیک، به اصلاح این تابلوها پرداخته و نام جاده‌ها را به فارسی نیز نوشته است.

"احمدشبیر" یکی از شهروندان کابل ضمن تقدیر از این اقدام شهرداری کابل، به خبرنگار فارس گفت: برای برخی از شهروندان که هیچ آشنایی به زبان انگلیسی نداشتند، این تابلوها هیچ کاربردی نداشت اما اکنون کسانی که اندک سوادی هم دارند، می‌توانند از این تابلوها استفاده کنند.

خبرگزاری فارس در  بهمن ماه گزارشی را در این زمینه منتشر کرد که در آن "رجب محمد آدینه" استاد دانشگاه کابل گفته بود: در شرایط کنونی نسبت به هر زمان دیگر زبان‎های رسمی افغانستان ارزش و اهمیت گذشته خود را از دست داده و بیشتر تلاش می‎شود تا از زبان انگلیسی در این کشور استفاده شود.

آدینه با بیان این که شوروی نیز برای اجرایی کردن خواسته‌های کمونیستی خود در کشورهای آسیای‎ میانه، ارزش‎های دینی و زبانی مردم را با بی ‎رحمی هدف قرار داد، گفته بود: اکنون برخی از این کشورها برای پیشبرد اهداف شوم خود، تلاش می‎کنند تا زبان، فرهنگ و دین مردم افغانستان را هدف قرار دهند.

 

احمد ادریس یکی از شهروندان کابل در آن زمان به خبرنگار فارس، گفته بود: این تابلو‎ها نمی‌توانند در پیدا کردن  آدرس به افراد کمک کند، زیرا مردم نمی‎دانند که در آنها چه چیزی نوشته شده است.

"محمد اسحاق صمدی" مسئول روابط عمومی شهرداری کابل در آن زمان  به خبرنگار فارس گفته بود: در آینده نزدیک شهرداری کابل اقدام به نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی جدید به زبان‎های رسمی مردم افغانستان خواهد کرد.

این اقدام شهرداری کابل رضایت خاطر شهرواندن کابل را جلب کرده است.

نظرات بینندگان