arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

معرفی ۱۳نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرانجام کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری لیست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر را اعلام کرد. آنچه بهت و حیرت ملت مصر و اعتراض آنها را درپی داشت، حضور "احمد شفیق" در میان نامزدهای مورد تایید است.

خبرگزاری فارس: معرفی ۱۳نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر

به گزارش فارس،کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر دیشب در بیانیه‌ای لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد.

لیست اعلام شده توسط کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر 13 نامزد را در برمی‌گیرد که نام "احمد شفیق"،‌ آخرین نخست‌ وزیر دوران زمامداری "حسنی مبارک"، رئیس جمهور مخلوع مصر در میان آنها اعتراض و خشم مردم انقلابی مصر را برانگیخته است.

قرار گرفتن نام احمد شفیق در لیست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر درحالی صورت می‌گیرد که او دو روز پیش و به موجب قانون ممانعت از فعالیت بازماندگان رژیم سابق مصوب پارلمان که به تایید شورای عالی نظامی مصر رسیده بود از دور رقابت‌ها کنار گذاشته شده بود.

"فاروق السلطان"، رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر که ریاست دادگاه عالی قانون اساسی مصر را نیز برعهده دارد، درباره تایید صلاحیت احمد شفیق توضیح داد که احمد شفیق به قانون مصوب این ماه پارلمان الشعب در این‌باره اعتراض کرد و کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری اعتراض وی را پذیرفته دانست.

وی گفت: شفیق در اعتراض خود تاکید کرده بود که قانون مصوب توسط پارلمان الشعب جزو قانون اساسی کشور به شمار نمی‌آید که در آن شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است و کمیته عالی مستقل انتخابات این اعتراض را وارد دانسته و تصمیم گرفت وی را در لیست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار دهد.

به این ترتیب و بر اساس اعلام کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر 13 نامزد را به شرح زیر دربرمی‌گیرد:

ابو العز الحریری، محمد عبد الفتاح فوزی، حسام خیر الله، عمرو موسی، عبد المنعم أبو الفتوح، هشام البسطویسی، محمود حسام الدین، محمد سلیم العوا، أحمد شفیق، حمدین صباحی، عبد الله الأشعل، خالد علی و محمد مرسی.

انتخابات ریاست جمهوری مصر روزهای سوم و چهارم خرداد ماه سال‌‌جاری (23 و 24 می 2012) برگزار می‌شود و این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در مصر پس از سقوط حسنی مبارک در 22 بهمن 1389 (11 فوریه 2011) است.

وظیفه کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر

بر اساس قانون، کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر وظیفه اصلی نظارت بر این انتخابات را برعهده دارد. این کمیته دارای پنج عضو است و ریاست آن را "فاروق احمد سلطان" برعهده دارد که رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر نیز به شمار می‌آید.

نحوه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر

بر اساس قوانین مصر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از دو طریق حزبی و مستقل امکان‌پذیر است. بر این اساس احزاب حاضر در پارلمان می‌توانند، بطور رسمی افرادی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند.

کاندیداهای مستقل نیز یا باید دست‌کم 30 هزار امضا از میان افراد دارای صلاحیت دادن رای همراه داشته باشند یا اینکه 30 نماینده دو پارلمان الشعب و شورا مصر حمایت خود را از نامزدی فرد مورد نظر اعلام کرده باشند.

شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر

افزون بر اینها نامزدهای ریاست جمهوری باید شرایط دیگری مانند عدم تابعیت خارجی والدین و همسر و سن کمتر از 40 سال را نیز احراز کنند.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی مصر، مدت دوره ریاست جمهوری چهار سال است و قابل تمدید به یک دوره چهار ساله دیگر نیز می‌باشد.

در دوران حاکمیت حسنی مبارک بر مصر و تا پیش از پیروزی انقلاب این کشور شرایط لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به‌گونه‌ای بود که افراد کمی می‌توانستند در انتخابات نام‌نویسی کنند. اما با اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی این کشور پس از سرنگونی حسنی مبارک شرایط نامزدی در این انتخابات بسیار آسان‌تر از قبل شد.

نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر

مدت نام‌نویسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یک ماه اعلام شده بود که این مهلت روز یک‌شنبه 20 فروردین به پایان رسید.

یک روز پس از پایان مهلت نام‌نویسی در انتخابات کمیته عالی مستقل انتخابات، فهرست اولیه نامزدهای نام‌نویسی شده را منتشر کرد که بر این اساس 23 نفر برای شرکت در این انتخابات نامزدی خود را اعلام کرده بودند.

به این ترتیب و بر اساس اعلام کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر از 23 نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر 13 نفر اجازه شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور را پیدا کردند.

 

 

معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر

1- "ابو العز الحریری"

ابو العز حسن علی الحریری، معروف به ابوالعز الحریری: وی کاندیدای حزب "سوسیالیست اتحاد خلق" است که در 23 اسفند سال گذشته، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شد. الحریری نماینده پارلمان الشعب مصر از منطقه غرب اسکندریه و از "ئتلاف انقلاب ادامه دارد" است و در رژیم سابق مصر نیز دوبار طی سال‌های 1976 و 2000 موفق به راهیابی به پارلمان مصر شد. وی از منتقدان سرسخت "حسنی مبارک"، رئیس جمهور سابق مصر و همچنین شورای عالی نظامی حاکم کنونی در مصر است.

الحریری متولد ژوئن 1946 است که در سال 1981 و در دوران زمامداری "انور سادات" به همراه 1531 شخصیت ملی و سیاسی مصری به اتهام فعالیت علیه رژیم بازداشت شد.

2- "عبد الفتاح  فوزی"

محمد عبد الفتاح محمد فوزی علی عیسی، معروف به محمد فوزی عیسی به عنوان کاندیدای حزبی از سوی حزب "نسل دمکراتیک" معرفی شده است و در 26 اسفند سال گذشته، رسما کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. وی فعال سیاسی و رئیس حزب "الکنانه" است.

محمد عبد الفتاح محمد فوزی علی عیسی متولد 14 ژانویه 1945 و صرف نظر از اینکه وی حقوقدان است، فارغ التحصیل دانشکده پلیس مصر نیز می‌باشد و مدیر مرکز پلیس شهر "سمالوط" در استان "منیا" بود.

3- "حسام خیر الله"

احمد حسام کمال حامد خیر الله، معروف به حسام خیر الله کاندیدای حزب "صلح دمکراتیک" است که در روز سوم فروردین سال 1391 رسما کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد.

وی رئیس سابق کمیته اطلاعات و برآوردها و مامور سابق دستگاه اطلاعات مصر است و با وجود صبغه و گرایش‌های نظامی و امنیتی‌اش تاکید کرده که کاندیدای شورای نظامی حاکم نیست و در عین حال هیچ گرایش حزبی هم ندارد.

سرلشکر احمد حسام کمال حامد خیر الله متولد 22 جولای 1945 و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و اقتصاد است و دوره‌های اطلاعاتی و امنیتی مختلفی را در آمریکا سپری کرده است.

4- "عمرو موسی"

عمرو محمود أبو زید موسی، معروف به عمرو موسی: وی به عنوان کاندیدای مستقل که تایید 43.960 تن از شهروندان مصری را همراه خود داشت، در 4 فروردین سال‌جاری نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد.

وی از جمله دیپلمات‌های با سابقه مصر است. موسی یک دهه (1991 تا 2001) وزیر خارجه مصر و پس از آن دبیرکل اتحادیه عرب بود (2001 تا 2011). بسیاری از تحلیلگران وی را یکی از شانس‌های اصلی پیروزی در انتخابات می‌دانند. عمرو موسی خواستار تسریع در فرایند انتقال قدرت از نظامیان به دولت غیرنظامی است.

وی متولد 3 اکتبر 1936 در قاهره و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی است.

5- "عبد المنعم أبو الفتوح"

عبد المنعم أبو الفتوح عبد الهادی ابو سعد، معروف به ابوالفتوح: وی به عنوان کاندیدای مستقل که تایید 43.066 تن از شهروندان مصری را همراه خود داشت، در 10 فروردین سال جاری، رسما به جرگه نامزدهای ریاست جمهوری مصر پیوست. وی دبیرکل اتحادیه پزشکان عرب و مدیر بیمارستان های جمعیت اسلامی پزشکی و از اعضای سابق دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین است.

6- "هشام البسطویسی"

هشام محمد عثمان البسطویسی معروف به هشام البسطویسی: وی به عنوان کاندیدای حزبی از سوی حزب "اتحاد ملی پیشرو" نامزد شده و در روز 13 فروردین رسما جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر نام‌نویسی کرد. وی حقوقدان و نائب رئیس دادگاه تجدید نظر مصر نیز می‌باشد.

هشام البسطویسی متولد 23 می 1۹51، متاهل و دارای سه فرزند است و از جمله مخالفان رژیم سابق مصر به شمار می‌آید که یک‌بار رژیم حسنی مبارک درصدد ترور وی نیز برآمد که با موفقیت همراه نبود و پس از آن همواره تحت نظر رژیم بود و فشارهای بسیاری را در دوران زمامداری حسنی مبارک متحمل شد.

7- "محمود حسام الدین"

محمود حسام الدین محمود جلال، معروف به محمود حسام: وی به عنوان کاندیدای مستقل که تایید 37.250 نفر از مردم را همراه خود داشت، در 14 فروردین رسما خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصرکرد.

محمود حسام الدین محمود جلال افسر سابق پلیس و رئیس حزب تازه تاسیس "البدایه" و رئیس ائتلاف احزاب میانه روی مصر است.

وی متولد 11 سپتامبر 1964 اسکندریه است و صرف نظر از اینکه یک افسر پلیس، کارشناس حقوق بشر نیز به شمار می‌آید. وی سوار کاری حرفه‌ای و در سطح بین المللی است و همچنین از وی به عنوان مربی اسب بسیار خوب یاد می‌شود.

8- "محمد سلیم العوا"

محمد سلیم العوا معروف به محمد سلیم العوا: وی به عنوان کاندیدای مستقل که تایید 30 نماینده دو پارلمان الشعب و شورا مصر را همراه خود دارد، 16 فروردین سال‌جاری نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. وی از اندیشمندان اسلامی و دبیرکل سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان و رئیس جمعیت فرهنگ و گفتگوی تمدن‌های مصر است.

محمد سلیم العوا در 22 دسامبر 1942 در اسکندریه به دنیا آمد و صرف نظر از اینکه یک مبلغ اسلامی به شمار می‌اید، یک نویسنده و کارشناس حقوق تجاری است و باید وی را یکی از بزرگ‌ترین پرچم‌داران گفتگوی ملی در مصر برشمرد و در اندیشه‌هایش همواره بر گفتگوی اسلام و مسیحیت و نه برخورد این دو آیین و تمدن با یکدیگر تاکید کرده است.

محمد سلیم العوا را همچنین باید از جمله مبلغانی دانست که طرفدار نزدیکی اهل سنت به شیعیان و از بین بردن اختلافات موجود میان آنها دانست. وی در زمان حکومت حسنی مبارک توسط رژیم حاکم بازداشت و به زندان افکنده شد و از جمله کسانی است که به شدت با ایده موروثی کردن حکومت و قدرت در زمان مبارک مخالف بود.

9- "احمد شفیق "

احمد محمد شفیق زکی معروف به احمد شفیق: وی به عنوان کاندیدای مستقل که تایید 62.192 نفر از مردم را همراه دارد، در 17 فروردین نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصرشد.

احمد محمد شفیق نخست وزیر سابق مصر و وزیر سابق هواپیمایی این کشور است و در روزهای پایانی زمامداری حسنی مبارک از سوی رئیس جمهور مخلوع مصر به سمت نخست وزیر این کشور انتخاب شد و تا چند هفته پس از سرنگونی مبارک در این سمت قرار داشت. انقلابیون مصری وی را در زمره بقایای نظام پیشین مصر می‌دانند.

وی متولد 25 نوامبر 1941 و فارغ التحصیل دانشکده هوایی مصر است.

10- "حمدین صباحی"

حمدین عبد العاطی عبد المقصود صباحی معروف به حمدین صباحی: وی به عنوان کاندیدای مستقل که از سوی 42.525 نفر از مردم مصر تایید شده است، در 18 فروردین رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر شد. حمدین عبد العاطی عبد المقصود صباحی بنیانگذار و رئیس سابق حزب "الکرامه"، سردبیر نشریه "الکرامه" و دارای گرایش‌های ناسیونالیستی ناصری است.

وی که سابقه نمایندگی در پارلمان مصر را نیز دارد، از منتقدان سرسخت قدرت در مصر چه در دوران زمامداری حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر و چه در زمان زمامداری "انور سادات"، رئیس جمهور معدوم این کشور بوده است.

حمدین عبد العاطی عبد المقصود صباحی متولد 5 جولای 1954 در استان کفر شیخ مصر است که در خانواده‌ای ساده و فقیر مصری موفق شد، مدارج موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند.

وی خیلی زود وارد فعالیت سیاسی و اجتماعی شد و هنگامی‌که "جمال عبد الناصر"، رئیس جمهور وقت مصر فوت کرد، برای بزرگداشت یاد و خاطره وی – آنگونه که وی می‌گوید – اقدام به تشکیل تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه شهید جمال الدین الدسوقی کرد و فعالیت در تشکل‌های دانش‌آموزی و سپس دانشجویی را تا زمان فراغت از التحصیل ادامه داد.

فعالیت‌های سیاسی حمدین صباحی پس از فراعت از التحصیل از دانشگاه در زمان انور سادات تشدید شد و مناظره‌های وی با انور سادات علیه گرانی و حمایت از خانواده‌های فقیر مصری معروف است و این فعالیت‌ها تا زمان حاکمیت سه دهه‌ای حسنی مبارک و پس از آن شعله‌ور شدن آتش انقلاب 25 ژانویه 2011 مصر ادامه داشت.

11- "عبد الله الاشعل"

عبد الله حسن علی الاشعل معروف به عبد الله الاشعل: وی به عنوان کاندیدای حزبی از سوی حزب "اصالت" است که در روز 20 فروردین رسما نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. 

عبد الله حسن علی الاشعل استاد حقوق بین الملل دانشگاه آمریکایی قاهره و معاون اسبق وزیر خارجه مصر است و پیش از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت از تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

عبد الله حسن علی الاشعل در ابتدا برای آنچه که آن را وحدت نیروهای ملی خوانده بود، اعلام کرد که به نفع خیرت شاطر نامزد اخوان المسلمین برای ریاست جمهوری مصر کناره‌گیری می‌کند، اما با حذف خیرت الشاطر وی در نهایت کاندیدای این انتخابات شد.

وی متولد 1945 در منطقه الخضاریه در استان الشرقیه مصر است.

12- "محمد مرسی"

محمد محمد مرسی عیسی العیاط، معروف به محمد مرسی: وی به عنوان کاندیدای حزبی از سوی حزب "آزادی و عدالت"، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون است که در روز 20 فروردین سال جاری رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر شد.

محمد مرسی رئیس حزب آزادی و عدالت، نماینده پارلمان الشعب و از رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمون است که در سال 2000 نیز وارد پارلمان مصر شده بود.

محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت خیرت شاطر جایگزین وی شد.

وی متولد 5 آگوست 1951 در روستای العدوه در استان الشرقیه مصر است. محمد مرسی در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد و دارای سه برادر و دو خواهر است و هم اکنون متاهل دارای پنج فرزند و 3 نواده است.

محمد مرسی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و دارای مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست که پس از فراغت از التحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد.

وی به عنوان یکی از اعضای کمیته مقاومت در برابر صهیونیسم در استان الشرقیه و همچنین عضو کنفرانس بین المللی احزاب و نیروهای سیاسی و سندیکای کارگری انتخاب شد. محمد مرسی همچنین بنیانگذار کمیته مصری مقاومت در برابر طرح صهیونیسم هم می‌باشد.

مرسی از سال 1992 در دایره سیاسی جماعت اخوان المسلمون مشغول به فعالیت شد و در سال 1995 و همچنین سال 2000 کاندیدای انتخابات پارلمان الشعب شد که در سال 2000 موفق به راه‌یابی به پارلمان الشعب مصر شد و سمت سخنگوی جماعت اخوان المسلمون در پارلمان مصر را برعهده گرفت. 

وی در سال 2004 "جبهه ملی تغییر" را به همراه عزیز صدقی تاسیس کرد و در 30 آوریل 2011 جماعت اخوان المسلمون وی را به عنوان رئیس حزب تازه تاسیس آزادی و عدالت انتخاب کرد.

13- "خالد علی"

خالد علی عمر علی المحلاوی معروف به خالد علی: وی به عنوان کاندیدای مستقل که از سوی 32 نماینده دو پارلمان الشعب و شورا مصر تایید شده است، 20 فروردین نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد.

خالد علی متولد 26 فوریه 1972 در استان القهلیه و وی وکیل و عضو حزب کمونیست و جبهه سوسیالیست مصر است.

نظرات بینندگان