arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

نارضایتی شغلی کمردرد به بار می آورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فاطیما رفیعی: شغلی را که دوست ندارید می تواند دردآفرین باشد!
دانشمندان دریافته اند اگر به شغلتان دلبستگی ندارید پیامدهای آن می تواند به صورت دردهای فیزیکی در نقاط مختلف بدن جلوه گر شود.  
به باور آنان، بسیاری از کسانی که با درد در ناحیه پشت روزگار می گذرانند شاید براستی از شغل خود لذت نمی برند.
پژوهشگران این پدیده را منحصر به فرد و بی نظیر می دانند زیرا هنوز هیچ شرایط دیگری را شناسایی نکرده اند که احساس های روحی و روانی آدمی به بروز دردهای فیزیکی در او منجر شود.
دانشمندان بر این باورند مبتلایان به این وضعیت فرساینده می توانند با ایجاد تغییراتی در برداشت های کاری خود به احساس بهتری دست یابند چنانکه کارمندانی با نگرش مثبت به کار روزانه در ناحیه پشت دردهای کمتری دارند.
بر پایه یافته های این پژوهش، پایداری دردها در 33 درصد از کارمندانی که دردهای نامشخص طولانی مدت در پشت خود احساس می کنند، به اندازه ای بوده که زندگی اجتماعی و شغلی آنان را مختل کرده است.
برخی از این کارمندان ناگزیر به استراحت های پزشکی طولانی رفتند اما شمار اندکی از آنان دچار آسیب های فیزیکی مانند جابه جایی مهره های کمر شده بودند.
آزمایش های ساختار اسکلتی بیمارانی که در این پژوهش مشارکت داشته و گرفتار دردهای پیوسته روزانه بودند، نشان داد هیچ رد پایی از آسیب فیزیکی در آنان دیده نمی شود.
به گفته پروفسور مارکوس ملوه - که راهبری این پژوهش ها را بر عهده دارد- نگرش مثبت کارمندان به وضعیت محیط کار در کاهش دردهای پشت نقش چشمگیری دارد. بنابراین او توصیه می کند برای مبارزه با دردهای گاه و بی گاه دوره ای در پشت، کارمندان باید دست به دامان انگاره های مثبت از شرایط کاری شوند.
پروفسور مارکوس ملوه از کارمندان می خواهد اگر امکان تغییر مکان کار یا باز آرایی آن را دارند حتماً دست به کار شوند زیرا با این دگرگونی ها، مثبت نگری به آنان باز می گردد و دردها کاهش پیدا می کنند.
از سویی، وجود کسانی در میان همکاران که به حرف این گونه کارمندان گوش فرا داده و از آنان پشتیبانی احساسی کنند یکی از عوامل بازدارنده بسیار کارآمد به شمار می آید که مانع از بالا گرفتن دردها در ناحیه پشت و گردن می شود.
دانشمندان تاکنون نتوانسته اند فرایندهای مشابهی را شناسایی کنند که در نتیجه احساسات، دردهای فیزیکی در آدمی رخ می نماید. بخشی از دلایل نگرش های گوناگون به کار و زندگی را باید در روندی جستجو کرد که افراد در آن شرایط پرورش یافته اند.
در جریان این پژوهش، 315 کارمند - که با نخستین نشانه های بروز دردهای نامشخص در پشت به پزشک مراجعه کرده بودند- در نشست های پرسش و پاسخ حاضر شده و پس از روشن شدن نگرش آنان به شرایط کاری برای 3، 6 و 12 هفته زیر نظر بودند.
تا پایان پژوهش ها همچنان 169 نفر با دانشمندان همکاری داشتند و حدود یک سوم آنان(64 نفر) در رده بیمارانی با دردهای ماندگار طبقه بندی شدند.
برخی از این افراد پس از گذشت 6 ماه از دردهای فزاینده گلایه داشتند که می توانست در منفی نگری آنان ریشه داشته باشد. هنگامی که بیماران به استراحت پزشکی رفته و در خانه می ماندند، از یک سو بازگشت آنان به کار دشوارتر می شد و از دیگر سو درد بیشتری احساس می کردند.
این دور باطلی بود که باید به گونه ای پایان می یافت. پژوهش ها از آن حکایت دارند اگر بیماران احساس بی پناهی کرده و به این نتیجه برسند هر حرکتی به صندلی چرخدار منتهی خواهد شد آنگاه شرایط دردناک تری را پیش رو خواهند داشت.
پروفسور ملوه با اشاره اینکه راه های اندکی برای تهیه شواهد پزشکی وجود دارد که با آنها بتوان درد را اثبات کرد، تأکید می کند نمی خواهد بیماران را به رها کردن شغل تشویق کند اما اگر آنان یاد بگیرند با مشکلات کنار آمده و درگیر ژرف اندیشی درباره آنها نشوند دیدگاه امیدوارانه تری به کار و زندگی خواهند داشت.
نظرات بینندگان