arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

عضو اتحادیه فرش ایران: سال ۹۹ ضعیف‌ترین سال صادرات در ۴۲ سال گذشته بود

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف در سال جاری، گفت: براساس آمار گمرک صادرات فرش دستباف کشور در ۹ ماهه امسال ۵۸ میلیون دلار بوده که با این وضعیت سال جاری ضعیف‌ترین سال در صادرات فرش دستباف بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به وجود برخی موانع داخلی برای صادرات فرش، گفت: امسال ضعیف ترین سال صادرات فرش در 42 سال اخیر بود.

حامد چمن رخ در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف در سال جاری، گفت: براساس آمار گمرک صادرات فرش دستباف کشور در 9 ماهه امسال 58 میلیون دلار بوده که با این وضعیت سال جاری ضعیف ترین سال در صادرات فرش دستباف بوده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، افزود: با توجه به میزان صادرات فرش دستباف و وضعیت صادرات این کالا در سال جاری به نظر نمی رسد که صادرات فرش در 12 ماهه امسال به میزان قابل توجهی برسد بنابراین امسال ضعیف ترین سال صادرات فرش از بعد از انقلاب بوده است.

وی افزود: سال گذشته در مجموع حدود 67 میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای مختلف صادر شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان داشت: وضعیت سرمایه گذاری در صنعت فرش با سرمایه گذاری در سایر صنایع تفاوت دارد، در این صنعت تولید غیرمتمرکز است و سرمایه گذار در صورت بروز مشکلات و موانعی در تولید و صادرات به راحتی می تواند از فضای تولید جدا شود بنابراین با بروز مشکلات در امر تولید فرش، سرمایه گذار سرمایه خود را از این بخش به راحتی جدا می کند و با این اتفاق شاغلین بسیاری در این حوزه بیکار می شوند.

چمن رخ بیان داشت: البته به علت عدم تمرکز شاغلین حوزه فرش دستباف، بیکار شدن این افراد نیز برای مسئولین چندان محسوس نیست.

وی گفت: خروج سرمایه گذار از حوزه فرش باعث بیکار شدن شاغلین و در نتیجه کاهش تولید می شود و کاهش تولید نیز کاهش صادرات را خواهد داشت لذا تمامی این مسائل زنجیروار به یکدیگر وصل هستند ضمن اینکه قطعا سرمایه گذار پس از خروج سرمایه، سرمایه خود را به بازارهای دیگر و بازارهای غیر مولد می برد.

چمن رخ در پاسخ به این سوال که اشتباه دولت در حوزه فرش که منجر به کاهش صادرات شده است، چیست، گفت: بزرگترین اشتباه دولت رفع تعهد ارزی در مورد فرش دستباف بود که این موضوع را همواره در جلسات مختلف با حضور مقامات مسئول دولت بیان کرده ام که در سالی که ما می توانستیم صادرات 500 میلیون دلار فرش دستباف داشته باشیم صادرات ما 50 میلیون دلار شده است.

وی با بیان اینکه آنها نمی خواهند قبول مسئولیت کنند و مدعی اند رفع تعهد ارزی تاثیری در میزان صادرات فرش دستباف ندارد، گفت: بیان این مطالب ناشی از عدم شناخت حوزه فرش است.

چمن رخ با بیان اینکه در حوزه فرش سرمایه به راحتی قابل جابجایی است، گفت: بنابراین وقتی سرمایه گذاری در یک حوزه مانند فرش الزاماتی را برای سرمایه گذار بوجود می آورد سرمایه گذار بجای درگیری با برخی مسائل و یا پاسخگویی برای رفع تعهد ارزی به مراجع مختلف ترجیح می دهد سرمایه خود را به حوزه دیگری که مسئولیت کمتری برای وی دارد مانند خرید ملک و ... منتقل کند.

وی با اشاره به افزایش شدید قیمت ارز طی یکی دو سال خیر گفت: با افزایش قیمت ارز قدرت مانور صادرکنندگان فرش در بازارهای بین المللی بالا می رفت اما به دلیل موانع بسیار زیادی که بر سر راه تولید کنندگان و صادرکنندگان بود این فرصت صادراتی را از دست دادیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان در مورد چشم انداز صادرات فرش دستباف بیان داشت: اگر مدیریت منطقی شود و اگر تصمیمات مسئولین با مشورت بخش خصوصی انجام شود می توان به آینده فرش دستباف امیدوار بود.

وی افزود: اغلب مشکلات ما ناشی از مسائل داخلی است و قوانین دست و پاگیر داخلی است بنابراین اگر با وضع قوانین دست و پاگیر مانع کار ما نشوند می توانیم مجدد در حوزه فرش در بازارهای جهانی یکه تاز شویم و جایگاه از دست رفته فرش را دوباره بدست آوریم.

چمن رخ بیان داشت: دلار 25 هزار تومانی فرصت خوبی برای صادرات ما بوجود آورده است و می توانیم در صادرات فرش دستباف با کشورهای مثل هند، ترکیه و پاکستان رقابت کنیم اما به شرطی که در داخل کشور مشکلی برای تولید و صادرات بوجود نیاورند.

نظرات بینندگان