arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۰

تاکید وزرای دفاع آمریکا و ژاپن بر همکاری در حمله احتمالی چین به تایوان

وزرای دفاع آمریکا و ژاپن در دیداری که هفته گذشته داشتند، بر لزوم همکاری در موضوع درگیری نظامی احتمالی چین با تایوان تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «نوبو کیشی» همتای ژاپنی وی هفته گذشته درباره مسئله تایوان به رایزنی پرداختند.

خبرگزاری «کیودو» به نقل از چند منبع مطلع دولتی گزارش داد، آستین و کیشی در این دیدار که روز سه‌شنبه در توکیو برگزار شد، درباره همکاری نزدیک در موضوع درگیری نظامی احتمالی چین و تایوان به توافق رسیدند.

به نوشته رویترز به نقل از این گزارش، آستین در دیدار با کیشی موضوع همکاری در حمله احتمالی چین به تایوان را مطرح کرد اما هیچ گفت‌وگویی درخصوص اینکه واشنگتن و توکیو به شکل همکاری خواهند داشت، انجام نشد.

هفته قبل بود که آستین به همراه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به توکیو سفر کرده و با مقامات ژاپنی دیدار داشتند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیشتر نیز دولت چین ضمن اعلام مخالفت قاطعانه با هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه در تایوان، گفت که به‌دنبال ارتقای صلح و بهبود روابط در سراسر تنگه تایوان و اتحاد چین است

نظرات بینندگان