arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

توصیه سیدمهدی طباطبایی به مسئولان: رای مردم را از صندق‌ها در بیاورید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سیدمهدی طباطبایی ضمن دعوت نامزدهای مجلس نهم به رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی از مسئولان برگزاری انتخابات خواست رای مردم را از صندوق‌ها در بیاورند تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی استاد اخلاق و نماینده مردم تهران در دور هفتم مجلس شورای اسلامی معتقد است: هر که در رقابت‌های انتخاباتی آن هم در یک جامعه اسلامی، شخصیتی را تخریب ‌کند دین و عقل ندارد.

این واعظ برجسته کشور در گفت‌وگو با هفته نامه جام (ویژه نامه انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین) به فرموده حضرت امام اشاره کرد که گفته‌ بودند پست و مقام برای شما سنگین است درصورتی که ناپاک وارد شده باشید.

در ادامه گزیده ای از این گفت و گو می آید:

* اولین و مهم ترین وظیفه دینی در انتخابات این است که چه کسی را انتخاب کنیم؛ نکته مهم در انتخاب این است که شخص منتخب دارای ایمان و تقوای لازم سیاسی، اجتماعی باشد، قانون هم تقریبا موازینی دارد که باید نامزد دارای این ویژگی ها باشد، لذا نمی توانیم بگوییم که نامزدی که رای می‌آورد این شرایط را ندارد.


* بسیاری از افرادی که در طول تاریخ انقلاب منتخب مردم شده‌اند و به قدرتی دست پیدا کرده و با سیاست دینی روبه رو شده‌اند سالم بوده‌اند اما در این میان عده‌ای نیز وجود دارند که ناسالم هستند و مردم باید با دقت شرایط نامزدهای حضور در مجلس را بررسی کرده و پس از آن فرد مورد نظر را انتخاب کنند.


*البته در این زمینه دو نکته وجود دارد و آن این است که یا افرادی که انتخاب می‌شوند خوب هستند و بعد از انتخاب شخصیت آنها تغییر می‌کند و یا اینکه مردم، فرد شایسته را انتخاب نمی‌کنند. حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که پست و مقام برای شما سنگین است درصورتی که ناپاک وارد شده باشید. در ایران مقدار زیادی با قسمت دوم روبه‌رو هستیم یعنی مردم برای انتخاب فرد مورد نظر به چیزهایی توجه می‌کنند و غافل از مسائل دیگر هستند و افراد ناپخته را  انتخاب می‌کنند.


* در درجه اول خود مردم هستند و باید درست انتخاب کنند اما نماینده‌هایی که با رای مردم وارد مجلس می‌شوند نباید با قدرت موقت 4 ساله مغرور نشوند، چرا که برای هر رای در مجلس باید در آن دنیا پاسخ‌گو باشند. امام خمینی(ره) در مجلس اول فرمودند گرچه شما خلاف شرع رای دهید شورای نگهبان رای را رد می‌کند اما شما برای آن رای گناهکار هستید.


* موضوع بعدی که باید توجه شود بحث صیانت از آرا است و صندوق‌دارها و کسانی که رای‌ها را شمارش می‌کنند و ماموران شورای نگهبان و ... باید از آرا مردم صیانت کنند و رای مردم از صندوق در بیاید؛ این موضوع همواره جزء سرشت انتخابات اسلامی است و اگر مواردی از این قبیل پیش بیاید و مردم متوجه شوند اعتبار انتخابات از بین می‌رود.


* بسیاری از بزرگان ما با تبادل نظری که انجام می‌دهند در انتخابات عده‌ای را به عنوان نامزد مورد تایید معرفی می‌کنند و کسانی که در این لیست‌ها نیستند نباید از این موضوع ناراحت شوند اما متاسفانه برخی افراد این موضوع را رعایت نمی‌کنند. این موضوع که اگر شخصی در یکی از لیست‌های مورد حمایت قرار نداشته باشد مورد حمایت نیست اشتباه است، بزرگان بنا بر دلایل و محاسباتی لیست‌ها را تهیه می‌کنند.


* موضوعی که نمایندگان باید به آن توجه کنند این است که اگر مردم برای تامین نیازهای خود با مشکل روبه رو شوند متاسف می‌شوند و این تاسف به عقاید دینی بر می‌گردد و در این زمان روحانیت به مرور جایگاه خود را از دست می‌دهد و این موضوع خطر بزرگی برای نظام است و باید نماینده‌ها قادر باشند به این که عقلانی کار کنند و احساسی رای ندهند و اگر هم این گونه است حداقل باشد.


* نامزدها نباید بگویند که من کی هستم، مهم این است که بگویند مردم چه نگاهی به ما دارند؛ در ایران مردم شرم حضور دارند و در ظاهر موضوعی را بیان نمی‌کنند و در رای خود نظر اصلی را بیان می‌کنند و نباید این شرم حضور زیاد شود چرا که در این صورت مشکل‌های فراوانی نیز در کشور به وجود خواهد آمد.
نظرات بینندگان