arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / وعده انگلیس درباره طلب ایران / تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب‌های ایران / تضمین ۵۰ ساله عربستان به چین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ یک نهم شده بود
همتی ­رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به ميانگين سال های گذشته یک نهم شده است، افزود: اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید ومهمترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده امریکا به شکست فشارحداکثری بود.

پیشنهاد عربستان برای آتش بس در یمن
وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه دوم فروردین اعلام کرد کشورش یک ابتکار جدید صلح ارائه کرده که از جمله شامل آتش‌بس سراسری زیر نظر سازمان ملل است. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود اظهار داشت: این ابتکار همچنین شامل بازگشایی فرودگاه صنعا، اجازه ورود سوخت و مواد غذایی از طریق بندر حدیده و از سرگیری مذاکرات سیاسی بین حکومت مورد حمایت عربستان در یمن و حوثی‌ها است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله ضمن تاکید بر این مساله که این طرح هیچ مساله جدیدی را به همراه ندارد، گفت: عربستان سعودی خودش بخشی از جنگ در یمن است و باید فورا محاصره هوایی، زمینی و دریایی علیه یمن را متوقف کند.

مجلس حقوق گمرکی واردات موبایل را دو برابر کرد
به دنبال مصوبات مربوطه در قانون بودجه تغییراتی در وصول حقوق ورودی ایجاد و در دستور کار قرار گرفته است که شامل افزایش در حقوق ورودی برخی اقلام مانند گوشی و خودرو و کاهش برخی دیگر نظیر کالاهای اساسی است. بر این اساس حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است.

وزیر خارجه چین در راه تهران
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین روز جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد.

تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب‌های ایران
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر ربوده شدن کشتی عراقی در آب‌های سرزمینی ایران را که در برخی شبکه‌های عربی منتشر شده، تکذیب کرد. حسین عباس نژاد گفت: این موضوع مربوط به سانحه یدک کش عراقی (Delme۱ ( T ۴ و بارج ایرانی آریپکو ۵۰۰۷ است. ۱۷ اسفند ۹۹، پس از دریافت پیام اضطرار از یک فروند شناور ناشناس در محدوده نزدیک به آب های عربستان، شناور ناجی ۸ از بندر دیر به موقعیت اعزام و مشخص شد خدمه شناور توسط یک شناور خارجی نجات داده شده و در حال انتقال به راس التنوره است، گفت: با اعلام کنترل راس التنوره، ادامه عملیات نجات افراد به کشور عربستان سپرده شد. وی بگفت  پس از انجام چند روز عملیات هوایی، دریایی و با مشارکت چهار کشور ایران، عربستان، بحرین و قطر، در نهایت بارج سرگردان توسط قطر پیدا و به بندر الرویس منتقل شد.

ورود ۱.۲ میلیون مسافر به گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از مرزهای زمینی و هوایی وارد گیلان شده اند. گفتنی است بر اساس گزارش و آمارهای اداره‌کل حمل و نقل و راهداری گیلان در بازه‌ی زمانی ۲۷ الی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، بیش از ۲۱۸ هزار دستگاه خودرو از طریق مبادی ورودی به استان گیلان وارد شدند.

تضمین ۵۰ ساله عربستان به چین
مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی در کنفرانس توسعه چین اعلام کرد این شرکت تضمین خواهد کرد امنیت انرژی چین بالاترین اولویت آرامکو در ۵۰ سال آینده خواهد ماند.


فوت ۸۰ نفر دیگر با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت از جان باختن ۸۰ بیمار کووید۱۹ در در شبانه روز منتهی به ظهر ۲ فرودین  خبر داد و  گفت: مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۸۷۷ نفر رسید. او گفت: ۷ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۷۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۲۲ نفر رسید.

آمار روحانی از میزان ایجاد اشتغال
رئیس جمهوری دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه اشتغال را چشمگیر توصیف کرد و گفت: ایجاد میانگین سالانه ۵۵۵ هزار شغل در کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی و تحریم نشان‌دهنده اهمیت موضوع اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید است.

وعده انگلیس درباره طلب ایران
وزیر دفاع انگلیس، اولین مقام رسمی دولت لندن که به طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران، در پرونده قدیمی تانک‌های چیفتن اعتراف، تصریح کرد که این بدهی باید پرداخت شود.

 

نظرات بینندگان