arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰

الحوثی: یمنی‌ها منتظر آتش بس و پایان محاصره بودند نه طرح ریاض

"محمد علی الحوثی" عضو شورای عالی سیاسی یمن دوشنبه شب در توییتر نوشت: ما منتظر اعلام آتش بس و شکسته شدن محاصره از سوی عربستان و آمریکا بودیم نه اعلام "طرح ابتکاری" ریاض.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: "محمد علی الحوثی" عضو شورای عالی سیاسی یمن دوشنبه شب در توییتر نوشت: ما منتظر اعلام آتش بس و شکسته شدن محاصره از سوی عربستان و آمریکا بودیم نه اعلام "طرح ابتکاری" ریاض.

الحوثی افزود: عربستان و آمریکا پیش از "اعلام طرح ابتکاری" باید جدیت خود را برای برقراری صلح با ورود کشتی‌هایی دارای مجوز به بندر الحدیده نشان می‌دادند.

وی شرط موافقت انصارالله با آتش بس [در مأرب] را نیز موافقت ائتلاف و آمریکا با جزییاتی دانست که از سوی یمن برای چشم‌انداز راه حل صلح جامع در این کشور ارائه شده است.

فیصل بن فرحان آل سعودی، وزیر امورخارجه سعودی دوشنبه شب از ابتکار عمل ریاض برای آتش بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش بس با نظارت سازمان ملل و موافقت انصارالله اجرایی می‌شود.

ادعای عربستان در این باره درحالی است که چند ساعات پس از اعلام طرح یاد شده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی چندین نقطه در صنعا از جمله فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف حملات هوایی قرار دادند.

محمد عبدالسلام در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: تمایل و جدیت ما به برقراری صلح نه از امروز که از روز نخست تجاوزگری ائتلاف بود.

ما همچنین آمادگی خود را برای اجرای ابتکار عمل‌های جدی که توقف همه جانبه و دائمی جنگ را شامل می‌شود، اعلام کردیم.

عبدالسلام خاطرنشان کرد: ما تأکید داشتیم که نباید مسائل بشردوستانه با مسائل نظامی و سیاسی آمیخته شود به همین خاطر این مسائل را از یکدیگر جدا کردیم.

وی افزود: از عربستان انتظار داشتیم پایان محاصره بنادر و فرودگاه‌ها و نیز رفع توقیف ۱۴ نفتکش یمنی را به عنوان یک مسأله بشردوستانه نه به عنوان یک اهرم فشار اعلام کند و با این اقدام دولت ریاض که در واقع نادیده گرفتن شرایط انسانی دردناک یمن است، غافلگیر شدیم.

عبدالسلام اظهار کرد: ما تمایل خود را برای برقراری صلح در یمن اعلام کردیم و خواستار بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر یمنی به عنوان یک حق انسانی هستیم به طوری که این مسأله نباید هیچ ارتباطی با هیچ مسئله دیگری داشته باشد. همچنان که ما خواهان توقف حملات به یمن و سپس انتقال به روند سیاسی در فضایی هستیم که اجازه این امر را بدهد.

نظرات بینندگان