arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰

گفتگوی طالبان با آمریکا برای کاهش۹۰ روزه خشونت‌ها / بلینکن: با اعضای ناتو رایزنی می‌کنیم

با نزدیک شدن به اول ماه مه، گروه طالبان نیز روز دوشنبه از ارائه طرح «کاهش خشونت‌های ۹۰ روزه» به آمریکا خبر داد. با این حال این گروه اعلام کرد که تاکنون درباره این طرح به یک توافق کلی دست نیافته‌اند. محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با «طلوع‌نیوز» گفت که طرح «کاهش خشونت‌های ۹۰ روزه» تقریباً در ماه دسامبر پیشنهاد شده‌است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو که در بروکسل به سر می‌برند، طرح آمریکا درباره ادامه حضور نظامی در افغانستان یا خروج نظامی از این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بر اساس توافق میان طالبان و واشنگتن، تمامی نیروهای آمریکایی باید تا اول ماه مه ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. اما منابع خبری نزدیک به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته‌اند که او در حال بررسی دوباره توافق سال ۲۰۲۰ دولت دونالد ترامپ با طالبان است.


از همین رو آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که دوشنبه شب برای گفتگو با همتایان اروپایی اش وارد بروکسل شده است، خبر داد که درباره طرح خروج نظامی از افغانستان با اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مذاکره خواهد کرد.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره موضوع حضور نظامیان این کشور در افغانستان در حالی مطرح شده است که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در نشست بهمن‌ماه موفق به تصمیم گیری درباره ادامه حضور نظامی در افغانستان یا خروج نیروهای نظامی از این کشور نشدند.

با نزدیک شدن به اول ماه مه، گروه طالبان نیز روز دوشنبه از ارائه طرح «کاهش خشونت‌های ۹۰ روزه» به آمریکا خبر داد. با این حال این گروه اعلام کرد که تاکنون درباره این طرح به یک توافق کلی دست نیافته‌اند.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با «طلوع‌نیوز» گفت که طرح «کاهش خشونت‌های ۹۰ روزه» تقریباً در ماه دسامبر پیشنهاد شده‌است.


بر اساس طرح ارائه شده، عملیات‌های تمامی طرف‌ها در این زمان کاهش خواهند یافت؛ به گونه‌ای که در مقابل توقف حمله به شهرهای بزرگ، مواضع طالبان نیز از طرف نیروهای مقابل مورد حمله های هوایی قرار نگیرند.

البته آقای نعیم تأکید دارد که کاهش خشونت‌ها به معنای آتش‌بس نخواهد بود.

طرح «کاهش خشونت‌های ۹۰ روزه» از سوی طالبان در حالی مطرح شده است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه در نخستین سفر خود به افغانستان به عنوان رئیس پنتاگون، وارد کابل شد.

وزیر دفاع آمریکا پیشتر به عنوان فرمانده لشکری از نیروهای این کشور در افغانستان خدمت کرده و در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به عنوان رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، جنگ‌های عراق و افغانستان را تحت نظارت خود داشته است.

آقای آستین در جریان سفر به افغانستان تأکید کرد که فراهم شدن زمینه‌های حل دیپلماتیک موضوع افغانستان، با کاهش خشونت ها در این کشور امکان‌پذیر است.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری افغانستان، از طرح جدید تشکیل دولت انتقالی ائتلافی برای گذار به صلح در افغانستان سخن گفت. او هدف از ارائه این طرح را جلوگیری از آغاز عملیات‌های انتحاری طالبان عنوان کرد.

اگر چه طرح آمریکا برای صلح در افغانستان ابتدا با مخالفت دولت مستقر در کابل مواجه شد اما پس از آن، نشستی برای طرح صلح جدید افغانستان در مسکو برگزار شد.

همزمان با ابهام‌های موجود در مورد زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان با سفر به دهلی نو، با مقام های هندی درباره روند صلح افغانستان گفتگو می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان نیز از برگزاری نشستی با مدیریت سازمان ملل متحد در استانبول ترکیه برای بررسی موضوع صلح افغانستان در اوائل آوریل خبر داد.

ناظران بین‌المللی معتقدند که نیروهای نظامی آمریکا بیش از این امکان حضور در افغانستان را نخواهند داشت.

بر اساس توافق‌نامه دوحه میان واشنگتن و طالبان، نیروهای آمریکایی باید ظرف ۳۸ روز از افغانستان خارج شوند؛ اتفاقی که به لحاظ لجستیکی دشوار به نظر می‌رسد.

با این حال منابع خبری به نقل از طالبان خبر داده‌اند که اگر نیروهای آمریکایی در اول ماه مه از افغانستان خارج نشوند، این گروه درباره این موضوع، تصمیم جداگانه ای خواهد گرفت.

 

نظرات بینندگان