arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰

بلینکن: توپ در زمین ایران است / با اروپا در خصوص تهران هم‌نظریم

بلینکن که در یک نشست خبری در بروکسل حضور داشت مدعی شد که «در رابطه با ایران ما کاملا روشن ساخته‌ایم که راه دیپلماسی باز است.» رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با بیان اینکه با وزیران خارجه سه کشور اروپایی دیدار کرده همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا و اروپا در خصوص ایران هم‌نظرند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «آنتونی بلینکن» وزیر  خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت تهران بار دیگر با نادیده گرفتن اینکه کشورش ناقض توافق هسته‌ای برجام بوده بار دیگر تلاش کرد مسئولیت پایبندی به این توافق را به گردن ایران بیندازد. 

بلینکن که در یک نشست خبری در بروکسل حضور داشت مدعی شد که «در رابطه با ایران ما کاملا روشن ساخته‌ایم که راه دیپلماسی باز است.»

وی افزود: «وقتی اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که همه مشارکت‌کنندگان در برجام دور هم جمع شوند تا شیوه بازگشت به پایبندی مورد بررسی قرار گیرد ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند.»

وی در ادامه مدعی شد: «همان‌طور که گفته‌ایم اکنون توپ در زمین آنها (ایرانی‌ها) است. باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گیرند و به پایبندی به توافق بازگردند.»

بلینکن در حالی ایران را به رویگردانی از دیپلماسی متهم کرده و توپ را در زمین ایران دانسته که این کشور او بوده که با خروج از برجام تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران وضع کرده است.

بلینکن بار دیگر این ادعای آمریکا را تکرار کرد: «اگر این اتفاق بیفتد آمریکا به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران بوده و به برخی موضوعات دیگر نیز خواهد پرداخت.»

او این موضوعات را «بی‌ثبات‌سازی سایر کشورهای خاورمیانه»، «برنامه موشک‌های بالستیک» و ... خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با بیان اینکه با وزیران خارجه سه کشور اروپایی دیدار کرده همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا و اروپا در خصوص ایران هم‌نظرند. 

او تصریح کرد: «من شب گذشته جلسه‌ای با سه کشور اروپایی که [در مسئله ایران]شریکانمان هستند داشتم. همه ما، درباره ایران توافق‌ نظر بسیار زیادی داریم.»

بلینکن بار دیگر مدعی شد که آمریکا خواستار تعامل با ایران است، در حالی که ایران چنین آمادگی‌ای از خودش نشان نداده است.

نظرات بینندگان