arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰

سخنگوی وزارت خارجه: دولت افغانستان به حق آبه ایران متعهد است / از اظهارات رئیس جمهور افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال می کنیم؛ ما هم اعلام آمادگی می کنیم

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افغانستان اظهار داشت: رودخانه هیرمند دارای رژيم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانون گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افغانستان اظهار داشت: رودخانه هیرمند دارای رژيم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانون گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامونها موضوع جداگانه ای است که از مدت ها قبل با دولت افعانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت‌ حیات هامون ها و ضرورت تامین حق آبه آنها مورد توجه دولت افغانستان نیز می باشد. خشک‌ شدن هامونها آسیب های جدی از جمله طوفان های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه مساله توسعه سیستان موضوعی است که مورد توجه‌ دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طبیعتا برای برنامه های توسعه، آب مورد نیاز می بایست به طرق مقتضی تامین گردد، افزود: در این خصوص دولت برنامه های مختلفی را از سالها قبل در دست مطالعه و اجرا دارد ‌که از جمله آنها انتقال آب شیرین شده دریای عمان، بهره گیری از منابع آب ژرف، انتقال آب از سایر منابع داخلی و از همه مهمتر اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب می باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می نماید.

نظرات بینندگان