arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و سوریه از امروز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز اجرای موافقت‌‎نامه تجارت آزاد ایران و سوریه از امروز شنبه خبرداد و گفت: با اجرایی شدن این موافقت‌نامه، حجم روابط دو کشور به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری امروز شنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه اختصاصی سوریه در تهران گفت: موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه که چندی پیش مورد امضای طرفین قرار گرفته است، از امروز اجرایی خواهد شد و بر این اساس، تمامی ردیف‌های تعرفه‌ای با نرخ 4 درصد مبادله خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تدابیر به گونه‌ای اندیشیده شده است که برای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد و حذف روند پنج ساله، مصوبات مورد نیاز را از مراکز تصمیم گیری دریافت شده و بنابراین کاهش تدریجی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با اجرای این موافقت‌نامه امیدواریم که حجم مبادلات تجاری دو کشور از 600 تا 700 میلیون دلار فعلی به 2 میلیارد دلار برسد، این در شرایطی است که سوریه توانمندی های خوبی در زمینه‌های مختلف صنعت نساجی و شیمیایی دارد و از سویی ایران نیز دارای تجارت خوبی در زمینه انواع صنایع و فناوری های نو است که دو کشور می توانند از این طریق به ارتقای سطح مناسبات همت گمارند.

غضنفری گفت:  روز گذشته سه کامیون حامل کالا از مسیر عراق وارد ایران شد که این امر نشان دهنده شروع راه های مبادله از طریق ترانزیت است.
 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشتیبانی خود را از ملت و دولت سوریه و اصلاحات اخیر این کشور اعلام می کند و معتقد است مذاکرات بین همه طرف ها می تواند راه سعادت مردم سوریه را به همراه داشته باشد.
 
غضنفری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف عالی خود برای رسیدن به توسعه پایدار و عدالت اجتماعی و ایفای سهم سازنده خود در جامعه بین المللی برای همکاری های سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه و مسلمان منطقه اهمیت خاصی قائل است که دراین میان کشور دوست و بردار سوریه دارای اولویت خاصی است.
 
وی در ادامه ایران را در زمره 19کشور اول جهان در زمینه تولید سیمان، مس، استخراج سنگ‌های تزیینی و در زمره 20 کشور نخست دنیا در تولید خودرو و فولاد در زمره اعلام کرد.
 
غضنفری افزود: کشورمان جایگاه بزرگترین تولید کننده سرب و روی خاورمیانه را از آن خود کرده و تنوع محصولات تولیدی در حوزه صنعت در جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده است و همه اینها بیانگر آن است که ایران آمادگی کامل تامین اکثر کالاهای مورد نیاز سوریه را دارد و امیدواریم با توجه به کیفیت بالای تولیدات ایرانی زمینه توسعه مناسبات بیش از بیش افزایش یابد.
 
وی در پایان با بیان اینکه به طور قطع ملت بزرگ سوریه در راه خود پیروز خواهد بود و همه آنهایی که به تروریسم و کشتار دست می زنند ، موفق نخواهند شد، افزود: ملت ایران برای سلامت و پیروزی ملت و دولت سوریه دعا می کند و همواره در کنار این مردم است.
نظرات بینندگان