arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

۶ سال از جنگ یمن گذشت؛ آیا امارات سود کرد و عربستان زیان؟

شش سال از آغاز جنگ یمن که صد‌ها هزار قربانی و یک ویرانی وسیع بر جای گذاشت، می‌گذرد. در اواخر مارس ۲۰۱۵ با عملیات نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، تحت عنوان طوفان قاطعیت، جنگ یمن آغاز شد، تا حوثی‌ها تحت کنترل درآیند، اما با ورود به سال هفتم این جنگ، به نظر می‌رسد همه به دنبال راهی برای خروج از این طوفان هستند که ظاهرا پایانی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

یوسف حمود در الخلیج آنلاین نوشت: شش سال از آغاز جنگ یمن که صد‌ها هزار قربانی و یک ویرانی وسیع بر جای گذاشت، می‌گذرد. در اواخر مارس ۲۰۱۵ با عملیات نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، تحت عنوان طوفان قاطعیت، جنگ یمن آغاز شد، تا حوثی‌ها تحت کنترل درآیند، اما با ورود به سال هفتم این جنگ، به نظر می‌رسد همه به دنبال راهی برای خروج از این طوفان هستند که ظاهرا پایانی ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: سوالات زیادی در مورد اهداف این جنگ و نتایج و تاثیرش در واقعیت یمن و آینده آن، مطرح می‌شود و اینکه آیا طرف‌های درگیری در داخل و خارج توانسته اند به اهدافشان دست یابند یا خیر؟ اما سوال مهمتر آن است که بازنده و برنده این جنگ کدام طرف است؟

تنش در سالروز طوفان قاطعیت

در حالی که یمنی‌ها و سعودی‌ها وارد هفتمین سال جنگ می‌شوند، حملات حوثی‌ها به عربستان افزایش یافته و خسارت‌های زیادی را به تاسیسات نفتی این کشور وارد آورده. در همین رابطه، در تاریخ ۲۶ مارس سعودی‌ها از وقوع آتش سوزی در تاسیسات منطقه جیزان خبر داده و این اتش سوزی را ناشی از حمله کوچکی از سوی حوثی‌ها اعلام کردند، اما حوثی‌ها خود این اقدام را عملیاتی گسترده علیه اهداف سعودی می‌دانند.

برندگان و بازندگان

هشام الزیادی، تحلیلگر سیاسی یمنی معتقد است برندگانی وجود دارند، اما قطعا دولت مستقر و ملت یمن یکی از آن‌ها نیستند و دولتی که حتی مقر موقتی در عدن ندارد، یکی از بزرگترین بازندگان است.

اما برندگان این جنگ، حوثی‌ها و شورای انتقالی هستند، چرا که حوثی‌ها در حال حاضر بیشترین قدرت نظامی در میدان را در اختیار داشته و از حمایت نظامی و لجستیکی ایران هم بهره مندند.

الزیادی در گفتگو با الخلیج انلاین می‌گوید: «حوثی‌ها در کنار قدرت نظامی خود که با آن مأرب را تهدید می‌کنند، از قدرت دیپلماتیک هم برخوردارند و جهان و منطقه حوثی‌ها را یک بازیگر داخلی می‌دانند که امکان نادیده گرفتنش وجود ندارد».

اما بازیگر داخلی دیگری که دومین برنده جنگ یمن محسوب می‌شود، شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات است که برای جدایی جنوب یمن از شمال آن تلاش می‌کند و در میانه جنگ با حمایت امارات بعنوان یک دولت سیاسی که نیرو‌های نیابتی زیادی دارد، ایجاد شده و خود را نماینده استان‌های جنوبی دانست. این شورا در نشست‌های بین المللی بعنوان بخشی از هر گونه صلحی در اینده یمن، حضور دارد.

اما مهمترین برنده منطقه‌ای جنگ یمن، امارات است، که برخلاف عربستان مرز زمینی یا ابی با یمن ندارد و از طریق این جنگ توانست یمن را تضعیف کرده و بر ثروت‌ها و گذرگاه‌های آبی آن مسلط شود.

در کنار این، حزب اصلاح هم تضعیف شد، حزبی که امارات آن را یکی از شاخه‌های اخوان المسلمین در منطقه می‌داند.

این تحلیلگر معتقد است که عربستان در جنگ یمن بازیگری است که سود و زیان را با هم دیده است و در کنار سود‌هایی که با مشارکت امارات نصیبش شده و توانسته بر انقلاب‌های بهار عربی غلبه کند، خسارت‌های مالی سنگینی هم داشته که می‌توان آن را تا صد‌ها میلیارد دلار تخمین زد.

وی می‌افزاید: با افزایش حملات حوثی‌ها به نجران و جیزان که از طریق موشک‌ها و پهپاد‌ها به پایگاه‌های حساس شرق تا غرب عربستان صورت گرفت، امنیت این کشور تا حد زیادی به خطر افتاد و سعودی‌ها وجهه خود بعنوان یک قدرت منطقه را از دست دادند، و شاهد پر رنگ شدن نفوذ ایران در کشور همسایه خود بودند.

یمنی‌ها بزرگترین بازنده

دکتر علی الذهب، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک با نظر الزیادی موافق بوده و حوثی‌ها را برنده بی قید و شرط میدان یمن می‌داند و می گوید پس از حوثی ها، نیرو‌های جدایی طلب جنوب یمن برنده جنگ هستند.

این کارشناس همچنین بر این عقیده است که نیروهای خارجی که توانستند حضور فعال نظامی و سیاسی در یمن داشته باشند و منافع خود را محقق کنند هم جزء برندگان محسوب می‌شوند.

اما در خصوص بازندگان، الذهب در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: یمن بازنده بزرگی است، به این دلیل که پس از دخالت ایران و دولت‌های حاشیه خلیج فارس، استقلال سیاسی خود، بخش‌هایی از خاک، تمامیت ارضی و همبستگی اجتماعی اش را از دست داده و چهره تاریخ سیاسی آن تقبیح شده است.

به عقیده الذهب، سال‌های جنگ یمن باعث شده این کشور از نظر فقر، ویرانی و عقب ماندگی، به چندین دهه قبل بازگردد و خون انسان‌های بی گناه زیادی در آن ریخته شود.

تلاش‌ها برای پایان جنگ

با اینکه عربستان سعودی چند روز قبل از سالگرد شروع جنگ یمن طرحی را برای پایان آن ارائه داد، ظاهرا حوثی‌ها به فراخوان‌های بین المللی و منطقه‌ای برای موافقت با طرح سعودی‌ها توجهی نمی‌کنند. براساس بیانیه سعودی، ریاض پیشنهاد بازگشایی فرودگاه بین المللی در صنعاء را داده و خواستار از سر گیری مذاکرات سیاسی بین دولت یمن و حوثی هاست.

مساله ارتباط پرونده یمن با پرونده ایران، در رأس لیست پیچیدگی‌ها و موانع برای عملیات صلح است، چرا که سعودی‌ها تهران را متهم می‌کنند که قصد دارد از بحران یمن برای امتیاز گیری از دولت‌های غربی استفاده کرده و آن را طناب نجاتی برای رهایی از تحریم‌های بین المللی می‌داند.

نظرات بینندگان