arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۰

سفیرایران در چین: سند همکاری های جامع ایران و چین علیه هیچ کشوری نیست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن روز شنبه در یک پیام توئیتری امضای سند همکاری های جامع ایران و چین را صرفا بر اساس منافع متقابل دو کشور توصیف و تاکید کرد که این برنامه علیه هیچ کشور ثالثی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در پکن در این خصوص نوشت: امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین ظرفیت‌های همکاری دو کشور به ویژه در حوزه‌های فناوری، صنایع، حمل و نقل و انرژی را شناسایی می کند.

وی افزود: این برنامه یک افق روشنی را برای عملیاتی کردن مشارکت جامع راهبردی دو کشور ترسیم می کند و علیه کشور ثالثی نیست و صرفا بر اساس منافع متقابل تدوین شده است.

سند همکاری‌های جامع ایران و چین صبح امروز شنبه توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه در تهران امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد یک سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری های جامع را تهیه و در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند.

حدود ۵ ماه بعد یعنی در نیمه اسفند ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند امروز به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید. ‌

نظرات بینندگان