arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۰

برنامه روسیه برای تحویل «اسپوتنیک وی» به ۵۰ کشور دیگر

الکساندر گینتسبورگ مدیر عامل مرکز ویروس شناسی گامالیا (سازنده واکسن اسپوتنیک وی) گفت که برای تحویل این واکسن به ۵۰ کشور دیگر برنامه ریزی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: گینتسبورگ روز دوشنبه در گفت و گو با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفت: از ابتدای ساخت واکسن اسپوتنیک وی من به وضوح می دانستم که هر قدر هم که دولت ما آماده برای خرید واکسن کرونا و پرداخت پول بابت آن باشد من نمی توانم مراکز تولیدی برای تولید کل واکسن مورد نیاز ایجاد کنم.

وی افزود: در زمان حاضر برنامه های بسیار گسترده تر شده اند و از ما سوال می کنند که آیا می توانید واکسن کرونای مورد نیاز کل جهان را تامین کنید؟

گینتسبورگ گفت: ما پاسخ می دهیم که می توانیم تامین کنیم و امروز برنامه برای تحویل واکسن اسپوتنیک وی به ۵۰ کشور دیگر را برنامه ریزی کرده ایم.

در زمان حاضر ۵۵ کشور واکسن اسپوتنیک وی را تایید کرده اند.

وی ادامه داد: اگر در زمان حاضر همه شرکت های داروسازی جهان را وادار به تولید واکسن کووید-۱۹ کرد در طول یک سال می توان در همه مراکز تولید، ۱۵ درصد واکسن مورد نیاز ۷.۵ میلیارد نفر مردم جهان را تولید کرد.

گینتسبورگ خاطرنشان کرد: به همین خاطر می بایست امکانات همه کشورها بکار گرفته شود و ما در این زمینه تعلل نکردیم.

این دانشمند روس درباره موفقیت واکسن اسپوتنیک وی خاطرنشان کرد که این موفقیت تا اندازه زیادی با سیستم جمع آوری اطلاعات درباره بکارگیری واکسن بدست آمد که وزارت بهداشت روسیه آن را بوجود آورد و در جهان بی سابقه است.

گینتسبورگ در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد که خطر شیوع ویروس کووید-۱۹ از بین نرفته است و این ویروس همچنان تهدید بزرگ محسوب می شود.

به گفته وی مرحله بعدی شیوع کرونا ممکن است در بین حیوانات خانگی و پرورشی در مزارع آغاز شود.

واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه از اواسط دی سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون روس ها با واکسن اسپوتنیک وی، واکسیناسیون را انجام داده اند و بتازگی مرحله دوم آزمایشی واکسن «اپی واک کرونا» برای واکسیناسیون مردم در روسیه آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه هفته گذشته واکسن کرونا را تزریق کرد و برخی مقامهای ارشد این کشور از جمله سرگئی شایگو وزیر دفاع نیز با واکسن اسپوتنیک وی واکسیناسیون شده اند.

اخیراً یک مطالعه در مجله تخصصی «لنست» (The Lancet) نیز تایید کرد که واکسن اسپوتنیک وی بسیار موثر و بی خطر است.

روسیه نخستین کشوری بود که واکسن ضد ویروس کووید-۱۹ را یازدهم آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد) به ثبت رساند. مرکز تحقیقات ملی همه گیر شناسی و میکروب شناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، این واکسن را تولید کرد. اسپوتنیک وی، واکسنی که بر پایه ناقل انسانی ساخته شده است و دو مرحله ای بودن آن در دو دُز تکمیل می شود.

موسسه تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا روسیه و متعاقب آن دکتر الکساندر گینتسبورگ، مدیر مرکز تحقیقات گامالیا در وزارت بهداشت روسیه که این واکسن را تولید کرده است، اعلام کرد: فاصله بین تجویز دوز اول و دوم دوز واکسن اسپوتنیک وی بین سه هفته تا دو ماه خواهد بود.

نظرات بینندگان