arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

تبعات حذف ايران‌چك از زبان مستخدمين حسيني: حذف ايران چك اقتصاد ملي را دچار مشكل مي‌كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرايط فعلي تا زماني كه اسكناس‌هاي درشت به چاپ نرسد، حذف ايران چك 50 هزار توماني اقتصاد ملي را دچار مشكل خواهد كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، دكتر حيدر مستخدمين حسيني ـ مدير عامل پيشين موسسه اعتباري توسعه با اشاره به ابلاغ رييس مجلس مبني بر غير قانوني بودن انتشار ايران چك‌هاي 50 هزار توماني با بيان اينكه انتشار اين ايران چك‌‌ها در چارچوبي انجام شده كه معاملات سهل‌تر شود، گفت:‌ با وجود اين‌كه پول در گردش اضافه نشده، اما در حال حاضر اسكناس‌هاي درشت نيز در جريان نيست و با نبود اسكناس‌هاي 50 و صد هزار توماني جمع‌آوري اين چك پول‌ها در شرايط فعلي به صلاح نيست.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر دستگاه‌هاي اي.تي.ام اسكناس‌هاي 50 هزار توماني در اختيار دارند، گفت:‌در نتيجه با حذف ايران چك‌ها بايد اسكناس‌هاي ريزتر در دستگاه‌‌ها قرار دهند كه با توجه به روزهاي كاري بانك‌ها هزينه‌ها افزايش پيدا خواهد كرد.

مدير عامل پيشين موسسه اعتباري توسعه به يكي ديگر از تبعات حذف ايران چك‌ها اشاره كرد وگفت: با توجه به معاملاتي كه در بازار انجام مي‌شود مردم بايد وجوه بيشتري از بانك دريافت كنند و بانك‌ها با مراجعه مردم مواجه مي‌شوند وقتي اسكناس‌هاي درشت در اختيارشان نباشد بايد اسكناس‌هاي ريزتر ارائه دهند كه قاعدتا حمل و نقل آن براي مشتريان سخت‌تر خواهد شد.

وي چاپ بيشتر اسكناس از سوي بانك مركزي را يكي ديگر از تبعات حذف ايران چك‌ها برشمرد وتوضيح داد: با توجه به اين كه چاپ اسكناس هزينه بسيار بالايي دارد، در نتيجه اين هزينه به اقتصاد ملي تحميل خواهد شد و موجب افزايش قيمت تمام شده پول خواهد شد.

وي در ادامه به جا نيفتادن بانكداري الكترونيكي در نظام بانكي اشاره كرد وگفت:‌اين موضوع جاي فرهنگ‌سازي دارد، بنابراين حذف ايران چك‌ها در اين شرايط تبعات منفي به دنبال خواهد داشت.

مستخدمين حسيني به جريان افتادن اسكناس‌هاي درشت‌تر با قيد فوريت را يكي از راهكارها برشمرد و گفت: تا زماني كه اين اتفاق نيفتد هزينه‌ها در سالي كه توليد ملي است و بايد تصمياتي اتخاذ كنيم كه قيمت تمام شده كاهش يابد با افزايش مواجه خواهيم شد.
نظرات بینندگان