arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۰

برادر رئیس جمهور هندوراس در آمریکا به اتهام قاچاق موادمخدر به حبس ابد محکوم شد

خبرگزاری رویترز نوشت: تونی هرناندز نماینده سابق کنگره و برادر رئیس جمهوری کنونی هندوراس توسط قاضی آمریکایی به اتهام قاچاق موادمخدر به حبس ابد به اضافه ۳۰ سال محکوم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: خبرگزاری رویترز نوشت: تونی هرناندز نماینده سابق کنگره و برادر رئیس جمهوری کنونی هندوراس توسط قاضی آمریکایی به اتهام قاچاق موادمخدر به حبس ابد به اضافه ۳۰ سال محکوم شد.

رویترز نوشت، قاضی آمریکایی دادگاه منهتن این حکم را علیه هرناندز ۴۲ ساله روز سه شنبه صادر کرد. وی در اکتبر 2019 به قاچاق مواد مخدر و حمل سلاح متهم شد.

تونی هرناندز اکنون باید ۱۳۸.۵ میلیون دلار به عنوان جریمه پرداخت کند که دادستان ها در گزارش صدور این حکم از آن به عنوان «دیه» قاچاق مواد مخدر یاد کرده اند.

دادستان آمریکایی گفت: این یک عملیات قاچاق دولتی است و به دلیل تاثیری که بر هندوراس دارد دولت باید هدف قرار گیرد. هندوراس یکی از کشورهای اصلی انتقال مواد مخدر و از خشونت آمیزترین کشورهای جهان است.

دادستان آمریکایی گفت: هرناندز میلیون ها دلار پول رشوه از جمله یک میلیون دلار را از خواکین گوزمن لوئرا معروف به ال چاپو قاچاقچی معروف مکزیکی به حزب حاکم هندوراس منتقل کرده تا در درانتخابات سالهای ۲۰۱۹، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ به پیروزی برادرش خوان اورلاندو هرناندز رئیس جمهوری فعلی این کشور کمک کند.

رئیس جمهوری هندوارس این اتهامات را رد کرده و هنوز خود او متهم شناخته نشده است

وکیل تونی هرناندز گفته که قصد دارد درخواست استیناف کند.

دولت هندوراس همچنین در بیانیه ای اظهارات دادستان های آمریکایی مبنی بر نقش دولت این کشور در گسترش قاچاق مواد مخدر را رد کرده است.

بر اساس اسناد دادگاه آمریکا، تونی هرناندز به غیر از انتقال دستکم ۱۸۵ هزار کیلوگرم کوکائین به آمریکا، به اعضایی از نیروهای امنیتی کشورش که مسئول حفاظت از آزمایشگاه های مواد مخدر هستند دستور داده که اسلحه و مهمات را به قاچاقچیان بفروشند و به دو فقره قتل کمک کرده است.

رویترز نوشت: رئیس جمهوری هندوراس اغلب وانمود می کند که بسیار در مساله مواد مخدر سختگیرانه عمل می کند و با آمریکا در عملیات مبارزه با مواد مخدر و مسائل مهاجرتی همکاری دارد.

این رسانه افزود: اتهامات علیه برادر رئیس جمهوری هندوراس می تواند تلاش های جو بایدن رئیس جمهوری امریکا را برای ریشه کنی مهاجرت از آمریکای مرکزی از طریق سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری در این منطقه از جمله هندوراس دشوارتر کند.

در کیفرخواست پرونده دیگری در ماه جاری علیه یک قاچاقچی دیگر هندوراسی که حکم او صادر شده است دادستان های آمریکایی گفتند اورلاندو هرناندز که از سال ۲۰۱۴ رئیس جمهوری هندوراس بوده است از مقام های نظامی و پلیس این کشور برای محافظت از قاچاقچیان مواد مخدر استفاده می کند.

نظرات بینندگان